שימו לב לגודל הצלחת בה אתם אוכלים.
נקודת השובע שלנו מושפעת מכמות האוכל
שיש בצלחת מולנו.
בחרו מראש צלחת קטנה ותראו שתאכלו פחות. 

 

 
 
 
 
 

בטן שטוחה- בשביל הבריאות, לא רק לג'ינס! חלק א'


כולם שואפים להגיע ל"בטן שטוחה" אך לא תמיד יודעים איך להגיע לתוצאות הרצויות. השילוב הנכון של ספורט ותזונה הוא הפיתרון הנכון שיחזיק לאורך זמן. חלק א'
x9.jpg

 תגיות: שרירים, שומן, עודף משקל, סיכון בריאותי, היקף, בטן, אימון
 

'בטן שטוחה' היא אחד מהמדדים האסטטים הנחשבים ביותר בסיום דיאטת הרזיה. עם זאת, למשמעות של 'בטן שטוחה' או במילים מקצועיות יותר "הורדת ריכוז השומן הבטני" יש חשיבות ראשונה במעלה גם מבחינה בריאותית. מה משמעות השומן הביטני? אך מודדים ומעריכים את הסיכון הבריאותי של השומן הביטני (מדד היקף הבטן)? והאם יש דרכים יעילות לשבוע יותר מהאוכל בלי להעמיס קלוריות ולהצליח להשיג ירידה במשקל ובשמן הביטני?

 

 

השומן בגופינו

בגוף יש שני סוגים של שומן וחשוב להבין את תפקידו של כל סוג על מנת להבין טוב יותר את הסכנה שבהצטברות השומן באזור הבטן:

שומן חיוני- השומן בקבוצה זו מתייחס לשומן הנמצא באיברים פנימיים כמו במח העצמות, לב, ריאות, כבד, טחול, כליות, מעי, שרירים ובמערכת העצבים. שומן זה חיוני לתפקודו התקין של הגוף. בגוף האישה ישנו עוד שומן חיוני הנמצא במערכת איברי המין הנשיים. לשומן זה יש חשיבות רבה בהכנת הגוף לקראת הריון ולידה ובשמירה על פעילות הורמונלית תקינה.

מאגרי שומן- הסוג השני של השומן נמצא ברקמות השומן עצמן. תפקיד רקמות השומן מבחינה תזונתית הוא לספק אנרגיה לגוף בעת הצורך. מאגרי השומן מחולקים אף הם לשתי תתי-קבוצות: א) השומן הויסרליהנמצא בחלל הבטן ושמור על האיברים הפנימיים, עוטף את מערכת העיכול ומגן מפני טראומות, מכות או לחצים חיצוניים ולכן גם הוא שומן חיוני. ב) מאגרי שומן תת-עורים- הכוונה היא למרקמת שומן הנמצאת מתחת לשכבת העור ומספקת הגנה, בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. סוג זה של שומן מהווה סיכון בריאותי בעת הצטברותו באיזור הבטן. מחקרים הראו כי קיים קשר הדוק בין עליה בכמות השומן הבטני לבין סיכון בריאותי להתפתחות מחלות שונות ואף סכנת מוות.כנראה שחלק מהסיבות לסיכון הבריאותי נובעות מלחץ של השומן על איברים פניימים בחלל הבטן, והפרעה לאיזון ההורמנולי.

 

 

מדדים להערכת ההשמנה והסיכון שבהשמנה הביטנית

השמנה ביטנית מהווה גורם סיכון חזק המנבא עליה בסיכוי להתפתחות מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2. מדד ה- BMI(body mass index)הנמצא בשימוש נרחב כיום בקרב מרפאות הבריאות איננו נותן מענה בפועל לאיתור מוקדם של הסיכון שבהשמנה ביטנית. השימוש ב-BMI אשר מהווה ביטוי חישובי של היחס בין המשקל לגובה, אינו מהווה תמיד מדד מספיק רגיש להשמנה ביטנית ולכן שימוש בו בלבד להערכת מימדי ההשמנה והסיכון הבריאותי איננו מספיק. מכאן, שהיה צורך במציאת מדד אחר שיבטא טוב יותר את השינויים במידת ההשמנה ביטנית במקביל לשימוש ב-BMI ואף ללא תלות בו. "מדד היקף הבטן" הינו המדד החשוב לאיתור הסיכון הבריאותי שבהשמנה ביטנית, גם אם בפועל משקל הגוף תקין בחישובי ה-BMI.

 

 

טווח מדד היקף הבטן המומלץ בקרב אוכלוסיות שונות

.מחקרים הראו כי בקרב אוכלוסיות שונות בעולם יש שוני בהיקף הבטן המומלץ המתאר השמנה ביטנית, בשל מבנה גוף שונה בין יבשות שונות. לכן לכל אוכלוסיה חשוב להגדיר את הגבול העליון הבריא של הקיף הבטן בהתאם למבנה הגוף האופיני.

 
נשים    גברים
ארה"ב 102 88 
אירופה  80 94 
דרום אסיה / סין  90
80  
85  90
  

בארץ המדדים המקובלים להגדרת היקף בטן הם לפי הנתונים של ארה"ב.

 

 

עליה בשומן הביטני- גם בקרב ילדים

סקר האוכלוסייה שנערך ב- 2006 בארה"ב תיעד את העליה בהשמנה הביטנית בקרב ילדים. המחקר שפורסם בבנובמבר 2006 במסגרת "today's Pediatrics" והראה כי מימדי ההשמנה הביטנית עלתה ביותר מ- 65% בקרב ילדים ומתבגרים וכמעט ב- 70% בקרב ילדות ונערות משנת 1998 ועד 2004. העליה המובהקת בהיקף הבטן של הילדים חושפת אותם לסיכון מוגבר לפתח מחלות לב, סוכרת מסוג 2 הנחשבת לסוכרת של מבוגרים והסינדרום המטבולי (סינדרום X). החדשות הטובות הן שעובר אותם הילדים ומתבגרים, מדובר בתופעה הפיכה במידה ומשפרים את הרגלי החיים ומשלבים ירידה במשקל לאורך שנות הילדות וההתבגרות. ילדים ובני נוער שיש להם שלבים מוקדמים של אתרוסקלורוזיס (טרשת) בכלי הדם יכולים לשנות את המצב ולהגיע למערכת כלי דם בריאה אומר סטפן קוק M.D. חוקר במחלקת הילדים ב- University of Rochester Medical Center's Golisano Children's Hospital. כלומר, איתור מוקדם של הסכנה הבריאותית בעזרת מדידה של היקף המותן, טיפול על ידי שינוי הרגלי הפעילות והתזונה של הילדים, יכולה להפחית את הסיכון במידה ניכרת.
 
 
buttom.jpg