בין המסורת למדע: 6 מאכלים ומשקאות שכדאי לנו לאמץ השנה

התחלה של שנה חדשה היא הזדמנות נהדרת לחשוב על שינויים והרגלים חדשים שכדי לאמץ כדי שתהיה לנו שנה טובה ובריאה. תחום התזונה הוא אחד התחומים החשובים ביותר לשמירה על הבריאות. במיוחד כיום, בתקופת מגפת הקורונה, בחירה נכונה של מזונות ומשקאות בתפריט היומי יכולה להיות בעלת השפעה מכרעת בהקשר להפחתת הסיכון לסוגים שונים של מחלות ובעיות בריאותיות. הכתבה התפרסמה לראשונה באתר ״וואלה״ בתאריך 5.9.21



מזונות מהמסורת שהמדע הוכיח את כוחם הבריאותי


בתזונה ישנם לא מעט מאכלים שהשתמרו עוד מימי קדם והם חלק מהמסורת שמלווה אותנו מאות ואף אלפי שנים. מדהים איך בשנים האחרונות המדע מוכיח כי חלק מהמאכלים המסורתיים מכילים גם הרבה מאד יתרונות תזונתיים. אולי זו הסיבה מדוע הם נשמרו כחלק אינטרגלי בתרבות האכילה ובמסורת עד ימנו. מה הם 6 המאכלים המסורתיים שהמדע הוכיח את השפעתם החשובה לקידום הבריאת? מה מומלץ לשלב בתפריט היומי של השנה החדשה?


תה ירוק

התה הירוק הינו משקה עממי הקיים במסורת של עמים רבים שמקורו במזרח הרחוק. המקורות גורסים כי שתית התה הירוק בסין החלה לפני 4000 שנים (!) והשתמרה במשך כל השנים עד ימנו בשל יתרונותיו הבריאותיים הרבים. היחוד של התה הירוק הוא שבמהלך תהליך החליטה, עלי התה לא עוברים תהליכי חמצון (כמו שעובר התה השחור), אלא מיובשים בעודם ירוקים. צורת חליטה זו משמרת את היתרונות הבריאותיים הקיימים בעלי התה ולא פוגעת בהם כמו שקורה בתה השחור. לאורך השנים, המדע התחיל לגלות עניין רב בתה הירוק ומצא כי יש לו השפעה בריאותית מוכחת על מניעה של מחלות לב וכלי דם, איזון סוכרת, הורדת לחץ דם, מניעה וטיפול בחדרה ומצבי סטרס נפשיים ואף בטיפול/מניעה בסוגים שונים של סרטן. אחת הסיבות שהמדע מתמקד בחקירת ההקשר בין תה ירוק לבית מחלות שונות, הוא התכולה הגבוהה של חומרים נוגדי החמצון (אנטי אוקסידנטים) הנמצאים בתה הירוק. מדובר בקבוצה של חומרים ממשפחת הקטצ'ינים (GTCs) שהם תרכובות "פוליפנולים" בעלי תוכנות חזקות מאד של נוגדי חמצון. בתוך המשפחה יש 4 סוגים של חומרים פעילים בעלי תכונות חזקות של נוגדי חמצון:

• Epicatechin- EC

• ECG- epicatechin-3-gallate

• Epigallocatechin- EGC

• epigallocatechin-3-gallate- EGCG

המחקרים המדעיים בהקשר לתה הירוק והשפעתו על מדדי הבריאות בגוף, מתמקדים בעיקר בשניים מתוך הקבוצה: EGCG ו- EGC . מאמר סקירה ספרותית שהתפרסם במגזין המדעי BioMed research international בשנת 2018, בחן לעומק את המחקרים שהתפרסמו על תה ירוק ומניעה/טיפול במחלות זיהומיות. לפי הסקירה במאמר הוכח במחקרים כי צריכה של שני מרכיבים אלו, מסייעת לגוף לא רק להתמודד טוב יותר עם מחלות וזיהומים, אלא גם למנוע אותן. המחקרים ממליצים על שילוב של תה ירוק 3 פעמים ביום לקבלת האפקט הבריאותי המלא. עם זאת, אם עד עכשו לא נהגתם לשתות תה ירוק, קבלו החלטה לשנה החדשה להתחיל לשלבו בתפריט היומי באופן קבוע. גם התחלה עם 1-2 כוסות ביום, תהיה שיפור בריאותי חשוב מאד לחיזוק הגוף ושמירה על הבריאות.


תה ירוק עשיר בנוגדי חמצון חשובים לבריאות

רימון

לרימון שמור מקום של כבוד במסורות היהודית והוא משתלב לאורך סיפורי התנ״ך וכמובן מהווה חלק חשוב ממנהגים והברכות של ראש השנה. על סמך מקורות רבים, הרימון היה בשימוש בקרב האדם לצורכי אכילה וגם בתחום הרפואה כבר לפני מאות שנים כטיפול ומניעה של סוגי מחלות שונות. לפי תיעודים שונים הרימון שימש בימי קדם לטיפול בפרזיטים ותולעים (יש אפילו הוכחות על גבי הפפירוסים) ויחסו לו תכונות מרפא רבות וחשובות. גם המדע מתחיל בעשורים האחרונים לגלות את היתרונות הבריאותיים של הרימון ואת סגולותיו החשובות למניעה וטיפול במחלות. מאמר סקירה ספרותית (Review) שהתפרסם ב-2019 במגזין המדעי Current pharmaceutical design בדק את המחקרים הקיימים על הקשר בין רימון לבין מחלות ובעיות בריאותיות שונות. תוצאות המחקר הראו כי מיץ הרימון ותמציות המתקבלות מחלקים שונים של הרימון, כולל קליפת הרימון והגרעינים הינם בעלי יתרונות בריאותיים מוכחים שהוכחו במחקרי מעבדה ובאדם. המאמר מתמקד במיוחד ביתרונות הרימון בהקשר למניעת סוכרת, הורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם (השפעה ישירה על הכולסטרול), איזון לחץ דם, השפעה מירוביאלית ומניעה של גידולים סרטניים.


הרימון חשוב מאד לבריאות הלב וכלי הדם

דבש

הדבש הוא אחד מהמאכלים העתיקים ביותר הידועים לאדם. הפרעונים היו קוברים את המלכים שלהם עם צנצנות דבש כדי שיהיה להם מה לאכול בעולם הבא. ביהדות הדבש הוא חלק בלתי נפרד ממסורת ראש השנה לאיחולים לשנה טובה. כבר לפני שנים רבות ייחסו לדבש תכונות רפואיות של ריפוי וחיטוי של פצעים וחתכים )הדבש הוא תרכובת סטרילית). הפוליפנולים שהם תרכובות כימיות מסוג ״פלבנואידים״ הנמצאים בדבש, הם התרכובות הטבעיות שמהוות את המקור העיקרי לסגולותיו הרפואיות של הדבש. מקור הפלבנואידים הוא מאבקת הפרחים הזכרית (פולן). לדבש יש גם תכונות אנטימיקרוביות בעלות יכולת קטילה של פתוגנים, עצירת תהליכי גידול של חיידקים, פטריות, נגיפים ויצורים חד תאיים נוספים. תכנות אלו נובעות ממספר גורמים המצויים בדבש: ריכוז גבוה של סוכרים, PH חומצי (3.9-3.5( והצטברות של H2O2 בשל פעילות אנזימטית. חשוב לדעת שתכונותיו הרפואיות של הדבש נהרסות בטמפ' מעל 40 מע״צ, ולכן מומלץ לצרוך את הדבש בצורתו הטריה ולא לחמם אותו כדי להנות מכל יתרונותיו הבריאותיים.


לדבש יתרונות בריאותיים רבים

שמן זית

שמן זית הוא אחד המאכלים המוכרים והחושבים ביותר עבור עם ישראל עוד בימי קדם. הוא היה חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום בקרב מדינות רבות באזור הים תיכון ובפרט בישראל, ולכן מוזכר ומשתלב בסיפורים רבים עוד בימי התנ״ך וכמובן מהווה חלק בלתי נפרד מסיפורי ״גבורות המכבים״. בשנת 2019 התפרסם הספר The Routledge Handbook of Diet and Nutrition in the Roman World שבחן את הרכב התזונה של האימפריה הרומית ונתן התייחסות ספציפית לתזונת העם היהודי בארץ ישראל באותה תקופה, עם התייחסות מיוחדת לחשיבותו של שמן הזית בתזונה. שמן זית הוא מרכיב מרכזי ב"תזונה הים תיכונית" שהוכחה במשך שנים במחקרים כתזונה בריאה המגינה על הגוף מפני סוגים רבים של מחלות. אחד היתרונות הבריאותיים הבולטים של שמן הזית הוא התכולה הגבוהה של חומצות השומן החיוניות הנמצאות בתוכו. מדובר בחומצה חד בלתי רוויה מסוג חומצה אולאית, ואף ישנן כמויות יפות של חומצת שומן רב בלתי רוויה מסוג חומצה לינולאית. שמן הזית מכיף ויטמין E הנחשב לנוגד חמצון חשוב מאד בתזונה ולבריאות הגוף. יתרון בריאותי נוסף של שמן הזית הוא התכולה הגבוהה של חומרים פוליפנולים הידועים בהשפעתם הבריאותית החזקה: נוגדות חמצון, נוגדות דלקת, מגינות על הלב ואף מפני סוגים שונים של סרטן. על סמך מחקרים, לשימוש קבוע בשמן זית בתזונה, ישנה השפעה מובהקת בהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם, הורדת כולסטרול, הגנה מפני רדיקלים חופשיים, שמירה על בריאות תאי הגוף והעור.


שמן זית אחד המאכלים הכי חשובים בתזונה עוד בימי קדם