top of page

האם מארז הקטשופ האישי יכול להיות תחליף ג׳ל הספורט?


מאת: גיא דר ויעל דרור

פרסומת חדשה שמציגה את הקטשופ כמזון טכני עוררה סערה בעולם תזונת הספורט. בדקנו את הנושא לעומק עם הדיאטנית יעל דרור, והתשובה המקצועית נחרצת: אל תזרקו עדיין את הג'לים שלכם לפח.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר שוונג בתאריך 15.11.23


האם הקטשופ יכול להחליף גל׳ ספורט באימונים?

בשבוע שעבר עלתה פרסומת חדשה של היינץ שעוררה סערה בעולם תזונת הספורט. חברת היינץ הציגה שם את שקיות הקטשופ הקטנות שלה (מתבל עגבניות אם תרצו ממש להקפיד), שכולנו מכירים היטב בעיקר ממסעדות מזון מהיר, כתחליף האולטימטיבי לג'ל אנרגיה במהלך פעילות ספורטיבית.


בפרסומת רואים רצים אשר מוציאים שקית קטשופ של היינץ מהכיס, מסרט הראש, מהגרב או מהקייס של הטלפון על היד, אוכלים אותה כמו מזון טכני במהלך האימון, וממשיכים בריצה. הטענה היא: רצים בכל מקום משתמשים בשקיות קטשופ היינץ במהלך הריצות שלהם. בפרסומת מוצגים פוסטים או ציוצים של גולשים שכבר משתמשים בקטשופ במהלך אימון. כפתרון ל"בעיה" שקשה להשיג את השקיות הקטנות, פיתחה החברה מפה אינטראקטיבית בה ניתן לראות אילו מסעדות מחלקות את השקיות הללו לסועדים. משפט המפתח היה: "אם אתם רצים על קטשופ, זה חייב להיות היינץ".


הדבר כצפוי עורר דיון בקבוצות ריצה וטריאתלון רבות, אשר תהו האם באמת יש כאן בסיס תזונתי טוב שיכול להשתלב בזמן אימונים אורכים, או שמא מדובר בטריק שיווקי ותו לא. מי שבחנה את הנושא לעומק ותספק לנו את התשובות המקצועיות היא יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc בצוות התזונה של מרכז רפואי "מדיקס". ולהלן מסקנותיה:


מה צריך להיות בג'ל ספורט המותאם לאימונים? כדי לבחון את התאמת הקטשופ כתחליף לג'ל ספורט, צריך להבין קודם כל מה הדגשים החשובים שיהיו בג'ל. הג'לים מכילים בממוצע כ-100 קלוריות לאריזה בודדת. כמות זו מתאימה לשילוב תוך כדי אימונים ארוכים (מעל 90 דקות) כאשר רוצים להגיע לכמות קלוריות בשעה של 300-100 קלוריות (תלוי במשקל הגוף ועצימות האימון). בנוסף לך, חשוב שתהיה כמות מסוימת של אלקטרוליטים (בעיקר נתרן) כדי להחזיר את מה שאבד בזיעה, אבל לא יותר מדי כדי לא ליצור עומס על הגוף. כן יש מקום לנוכחות של סוכר זמין מתוך סה"כ הפחמימות כדי לתת תמיכה מהירה לפעילות השרירים. חשוב שלא יהיו הרבה סיבים תזונתיים כדי לאפשר ספיגה מהירה של הפחמימות ולא ליצור עומס על מערכת העיכול".


האם הקטשופ האישי יכול להיות תחליף לג'ל ספורט? כאשר משווים את האריזה של קטשופ האישי לג'ל ספורט כדאי להתמקד בשני מדדים: כמות פחמימות וכמות נתרן. פחמימות- הכמות בקטשופ האישי היא 2 גרם בלבד! בג'ל ספורט הכמות נעה בטווח של 24-20 גרם פחמימות. כלומר בג'ל ספורט יש בממוצע פי 10 יותר פחמימות מאשר בקטשופ אישי. כלומר, צריך לקחת 10 שקיות קטשופ לפחות כדי להגיע לכמות שיש בג'ל אחד! נשמע קצת מסובך תוך כדי ריצה (ועדין לא דיברתי על הצורך להתמודד עם הפתיחה המאתגרת של האריזה של הקטשופ תוך כדי הריצה).

נתרן- כמות הנתרן בקטשופ האישי היא 90 מ"ג. ברוב הג'לים כמות הנתרן היא 55-4 מ"ג. מכאן שכמות הנתרן בקטשופ גובהה ולא בהכרח מתאימה לזמן הפעילות.


דברים נוספים שכדי לקחת בחשבון בהשוואה בין הקטשופ לבין ג'ל ספורט חומציות- הקטשופ מבוסס על רכז עגבניות ולכן יש לו מדד חומציות גבוה. תפקיד מערכת העיכול אצל ספורטאים רבים רגיש בזמן הפעילות ומזון חומצי עלול לפגוע בעיכול וליצור כאבים ותחושה לא נעימה בזמן הספורט.

טעם- נכון, טעם הוא מדד מאד אישי אבל במיוחד בזמן פעילות אנו מנסים להימנע מטעמים חזקים. שילוב הקטשופ בצורתו הנקייה בזמן ריצה יוצר טעם מלוח/חמוץ מאוד חזק בפה ועלול אף ליצור תחושת בחילה/הקאה אצל חלק מהרצים. בנוסף הוא עלול ליצור תחושת יובש וצמא גדול בפה.


השאירו את הקטשופ מחוץ לאימון! אם ממש אוהבים, שלבו אותו באחת הארוחות אבל לא באימונים

לסיכום למרות הרעיון המסקרן להשתמש במארזים אישיים של קטשופ כתחליף לג'לים בזמן אימון ארוך/מרוץ, הערכים התזונתיים של הקטשופ אינם באמת מתאימים להיות תחליף של ג'ל ספורט. שמרו את הקטשופ לארוחה אחרת במהלך היום אם אתם מחבבים את המוצר. בזמן הפעילות אל תעשו ניסיונות של דברים חדשים, אלא התמקדו במוצרים שאתם יודעים ומכירים שעובדים לכם טוב.


124 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page