להילחם בשפעת ובקורונה: חייבים מצב תזונתי תקין!

הגנה על הגוף מפני זיהומים ויראליים חשובה היום יותר מתמיד. כאשר מדברים על זיהומים ויראליים אפשר להתייחס לשפעת ולקורונה הנמצאים סביבנו כל השנה אך דומיננטיים במיוחד בימי החורף. בשני המקרים ישנה חשיבות גדולה מאד למצב התזונתי בו נמצא האדם כיוון יש לו השפעה ישירה על היכולת של מערכת החיסון להתמודד עם האיום הבריאותי (הדבקות, הפחתת עוצמת המחלה וקיצור משך המחלה). מה החשיבות של המצב התזונתי ולמה חשוב לשים לב בתפריט היומי כדי לסייע לפעילות מערכת החיסון?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר וואלה בתאריך 5.1.22


מצב תזונתי תקין חשוב מאד לשמירה על הבריאות

התמודדות ומניעה: זיהומים ויראליים

זיהומים חריפים בדרכי הנשימה הם גורם מרכזי לתחלואה ותמותה ברחבי העולם,

כפי שממחישות מחלת השפעת העונתיות והתפרצות מחלת הקורונה. שמירה על נוהלי בריאות הציבור, לרבות שטיפת ידיים וחיסונים, עוזרים להפחית את התפשטותם והשפעתם של זיהומים אלו. עם זאת, התפשטות וירוסים ומצב ההדבקה העולמי גבוה במיוחד ונוהלים אלו לא מספיקים. זיהומים חריפים בדרכי הנשימה, למשל, היו אחראים לכ-2.38 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם בשנת 2016 וזה כאמור עוד לפני עידן הקורונה. חשיבות התזונה בתמיכה בתפקוד מערכת החיסון הוכחה באופן מובהק במחקרים רבים בשנים האחרונות. נתונים ממחקרים קליניים ומחקרים נוספים הראו כי לתזונה חשיבות גדולה בחיזוק מערכת החיסון ובכך יכולה לסייע להתמודדות עם מחלות שונות וזיהומים. עוד הראו המחקרים כי במידה ונוצר חוסר תזונתי, הוא עלול לגרום לירידה ביכולת הגוף להתמודד עם זיהומים ולעלות את הסיכון למחלות.


חשיבות התזונה לשמירה על הבריאות

באפריל 2020 התפרסם מאמר במגזין המדעי Nutrients שהתמקד בנושא של חשיבות השמירה על מצב תזונתי אופטימלי והשפעתו על תפקוד מערכת החיסיון בהגנה מפני זיהומים ויראליים. רכיבי המזון שנמצאו במחקרים לארוך השנים כחיוניים לשמורה על מצב תזונתי תקין ותמיכה בתפקוד מערכת החיסון הם:

· ויטמינים- A, B6, B12, C, D, E חומצה פולית.

· מינרלים- אבץ, ברזל, סלניום, מגנזיום ונחושת

· חומצות שומן חיונית- אומגה 3 חומצה איקוספנטאנואית (eicosapentaenoic acid) וחומצה דוקוסהקסאנואית (docosahexaenoic acid)


לשמור על מצב תזונתי תקין בעזרת ויטמינים חיוניים

כדי לשמור על מצב בריאותי תקין, המטרה הראשונה היא לעודד את הציבור הרחב לשמור על מצב תזונתי אופטימלי. לפי המאמר 2 הויטמינים החשובים ביותר לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון והעלולים להיות בחסר הם ויטמין C וויטמין D.

מקורות מזון: ויטמין C- גמבה אדומה, תפוז, קלמנטינה, לימון, פומלה, פומלית, גויבה, עגבניה, תות שדה, קווי, אננס, פפאיה ועוד

ויטמין D- כבד ואיברים פנימיים של בשר, ביצים, סלמון, שמן דגים, חמאה, צדפות, ועוד.


עולה גם השאלה האם יש מקום להמליץ על תיסוף חיצוני של לפחות חלק מהויטמינים כאשר המצב התזונתי אינו אופטימלי וקיים חשש לחסרים? לפי המאמר, יש מקום לשקול המלצה על תוספים ותגבור חלק מרכיבי המזון מעל ההמלצות היומיות של ה-RDA, אך כמובן לשמור לא לעבור את הגבול עליון שהוגדר כבטוח לצריכה (UL) . לציין שגם בישראל קראו מומחי משרד הבריאות בשנת 2020 לציבור לתיסוף ויטמין D בשל חשיבותו למניעה והתמודד עם מחלת הקורונוה.


חשוב במיוחד לשלב ויטמינים חיונים בתפריט כדי להילחם בוירוסים

מחקר חדש: תה ירוק מוריד את הסיכון לשפעת

לפני שאנו פונים לקחת תוספים, חשוב להכיר אפשרות לחיזוק מערכת החיסיון כנגד וירוס השפעת שאפשר לשלב בסדר היום התזונתי בקלות. מחקר שהתפרסם ביוני 2021 במגזין המדעי European Academy of Nutritional Sciences מצא כי שתיה של תה ירוק יכולה לחזק את הגוף ולהגן מפני וירוס השפעת בצורה מובהקת. במחקר שנערך ביפן במשך חודשי החורף (נובמבר-אפריל) השתתפו 4302 אנשים. החוקרים אספו מהמשתתפים נתונים של כמות התה הירוק ששתו ואירועים של מחלת השפעת. תוצאות המחקר הראו כי צריכת תה ירוק הייתה קשורה באופן מובהק לירידה בסיכון לחלות בשפעת. ההגנה הטובה ביותר של התה הירוק נמצאה כאשר המשתתפים שתו 5 כוסות ומעלה של תה ירוק בשבוע. מסקנת החוקרים היתה כי ששתית תה ירקו היתה קשורה בסיכון נמוך יותר לשפעת. כמובן שדרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון השפעה זו של התה הירוק על וירוס השפעת וחיזוק מערכת החיסון, אך כבר עכשו ניתן לומר שלשילוב קבוע של תה ירוק בתפריט יש הרבה יתרונות בריאותיים ובמיוחד בתקופת החורף בה הסיכון לשפעת עולה.



לסיכום

לשמירה על מצב תזונתי תקין יש חשיבות אדירה בהגנה על בריאותנו לאורך כל השנה. מצב תזונתי תקין מסייע לתפקוד מערכת החיסון ויכול להפחית את עוצמת הזיהומים הויראליים ואף למנוע הדבקות. תזונה מגוונת ומאוזנת העשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים וחומצת שומן חיוניות הוכחה במחקרים כחיונית לשמירה על מצב תזונתי תקין ויכולה לסייע לתפקוד מערכת החיסון. בנוסף להקפדה על תכולה נאותה יומית של ויטמינים ומינרלים באמצעות המזון, חשוב לתת מקום של כבוד לשילוב קבוע של תה ירוק בתפריט היומי כדרך נוספת לחיזוק הגוף והפחתת הסיכון לשפעת. החורף הזה שומרים על הגוף בעזרת תזונה נכונה ושתיה מתאימה לחיזוק מערכת החיסון.

69 צפיות0 תגובות