שוקולד טוב לבריאות!

שוקולד הוא אחד המאכלים האהובים ביותר ברחבי כל העולם. אין פלא שהוא הפך להיות סמל של חג האהבה ונחשב אף למעורר תחושות של שמחה, אנרגיה והתאהבות. האם יש לשוקולד יתרונות בריאותיים? מה יש בו שגורם לנו לרצות ממנו עוד ועוד?



לשוקולד יתרונות בריאותים רבים

הידעתם: אכילה של שוקולד משפיעה בצורה ישירה על מערכת העצבים המרכזית ומסייעת בשיפור מצב הרוח.

איזה מרכיבים יש בשוקולד שעשויים להשפיע על מצב ברוח?

שומן ופחמימות- מעלים הפרשה של הורמון הסרטונין היוצר תחושה טובה בגוף ואף מסייע לאיכות שינה טובה יותר בלילה. הורמון הסרטונין המופרש מהמוח הינו חלק מהמערך ההורמונלי שגורם לנו באופן כללי לחפש ולצרוך יותר פחמימות.

קפאין- הקפאין מוכר ממחקרים רבים כמשפר את מצב הרוח על ידי השפעה ישירה על מרכיבים שונים במוח ועל המתח של השרירים בגוף. התחושה הכללית בגוף לאחר אכילת/שתית קפאין היא של עירונות וחדות המאפשרת לחוש יותר אופטימיים ובשליטה על המציאות.

פנתילאמין- בפוקלור העממי מתייחסים לשוקולד כמאכל "אפרודיזיאק" היכול לגרום להתאהבות ואף לעורר מינית. בשוקולד יש חומר שנקרא פנתילאמין שנצא גם בגוף האדם, ומשתחרר באופן טבעי מהמוח כאשר אנו במצב של התאהבות. כאשר רמות הפנתילאמין עולות במוח, אנו מרגישים תחושה של משיכה והתאהבות.


שוקולד טוב לבריאות!

רבים מדברים על היתרונות הבריאותיים של השוקולד. כנראה שמעבר לטעם המצויין, מרכיבי המזון הנמצאים בשוקולד יכולים להשפיע ולשפר מדדי בריאות שונים. אחד היתרונות הבולטים של השוקולד הוא הנוכחות הגבוהה של חומרים "נוגדי חמצון" המגינים על איברים רבים בגוף ומקורם מאבקת פולי הקקאו. ככל שכמות מוצקי הקקאו בשוקולד גבוהה יותר (חמאת הקקאו ואבקת הקקאו), כך כמות נוגדי החמצון בשוקולד תהיה גבוהה יותר. מכאן, ששוקולד מריר המכיל 70% ומעלה מוצקי קקאו, נחשב בריא יותר בהשוואה לשוקולד חלב או שוקולד לבן.


שוקולד ומניעת מחלות לב

רבים נוהגים לומר שהשוקולד טוב לבריאות. יש אפילו הנשבעים ואומרים כי הם מרגישים שהשוקולד "עושה להם טוב על הלב". האם זו רק אמונה והנאה רצופה מהטעם או שזה באמת כך? במסגרת מחקר פרוספקטיבי שפורסם בשנת 2010 במגיזון הרפואי European Heart Journal, נערך מחקר מעקב של מספר שנים (8+) אחרי למעלה מ- 19,000 אנשים בריאים בגילאי 35-65. תוצאות המחקר הראו כי אכילת שוקולד הפחית האת הסיכון למחלות לב וכלי דם לאורך השנים. כנראה שלפחות באופן חלקי הפחתת הסיכון הבריאותי היתה באמצעות הורדה של לחץ הדם. נמצא במחקר קשר הפוך מובהק בין צריכת שוקולד לבין סיכון לשבץ. כלומר, מי שצריך יותר שוקולד היה בסיכון נמוך יותר ללקות בשבץ.


שוקולד והגנה על העור מפני קרינת השמש (UV)

כאמור, השוקולד ידוע כמאכל עשיר בנוגדי חמצון. פולי הקקאו הנקטפים ישירות מהעץ עשירים מאד בנוגדי חמצון מסוג "פלבנואידים", בעלי תכונות אנטי דלקתיות ויכולת הגנה על רקמות רבות בגוף מפני נזקי חמצון. עם זאת, לרוע המזל ברוב המקרים, בתהליכי יצור השוקולד התעשייתיים רמת הפלבנואידים עלולה לרדת מאד. במחקר שהתפרסם ב-2009 במגזין Journal of cosmetic dermatology journal נבדקה השפעת שוקולד מריר עשיר במיוחד בפלבנואידים על נזקי העור בעת חשיפה לקרינת UV. משתתפי המחקר חולקו ל-2 קבוצות באופן אקראי, כאשר קבוצת המחקר קבלה שוקולד עשיר בפלבנואידים וקבוצת הביקורת קבלה שוקולד דל בפלבנואידים. משתתפי המחקר קבלו 20 גרם/יום שוקולד למשך 12 שבועות. מצב העור של משתתפי המחקר נבדק בתחילת וסוף המחקר, בעזרת בדיקת אדמומיות העור: The minimal erythema dose (MED). במחקר בדקו את מידת הנזק של העור בעת חשיפה לקרנית UV בעקבות אכילת שני סוגי השוקולד. מסקנות החוקרים היו שצריכה קבועה של שוקולד עשיר בפלבנואידים העניקה באופן מובהק הגנה לרקמת העור מפני הקרינה. שוקולד לפי ממצאים אלו יכול להיות מזון אפקטיבי בהגנה על העור מפני הנזקים של קרינת UV. עם זאת, מציינים החוקרים כי חשוב לשים לב שלא כל שוקולד מכיל רמה גבוהה של פלבנואידים, ולכן לא כל סוגי השוקולדים הנמכרים כיום על גבי מדפי החנויות, יוכלו להעניק הגנה מסוג זה.


שוקולד ומצב הרוח

מחקר שהתפרסם בשנת 2010 במגזין הרפואי Archives of Internal Medicine בחן את השפעת השוקולד על מצב הרוח בקרב אנשים מבוגרים בסן דיאגו. המחקר השתתפו מעל 1000 משתתפים (גברים ונשים) בגיל ממוצע של 58. המשתתפים מילאו שאלון מצב רוח ודיווח על כמות השוקולד החודשית שנהגו לצרוך. נמצא קולרלציה חיובית בין המשתתפים שקבלו את הציונים הגבוהים ביותר במצב הרוח לבין אכילה של הכמות הגבוהה ביותר של שוקולד (כ- 250-300 גרם בחודש). לעומת זאת, האנשים שדיווח על מצב הרוח הכי נמוך, צרכו את כמות השוקולד הנמוכה ביותר (כ- 160 גרם בחודש). תוצאות אלו היו דומות בקרב גברים ונשים. חשוב לציין שלא ניתן להסיק מהמחקר האם השוקולד הוא המסייע למצב הרוח או להפך (האם מי שהיה יותר/פחות מדוכדך צורך יותר שוקולד או להפך). גם לא ברור האם השפעה מיטבה של השוקולד בטווח הקצר על מצב הרוח, עלול עם הזמן להיות ממכרת וליצור בעיות נלוות (כמו אלכוהול למשל).


52 צפיות0 תגובות