מתכונים

P1010405.JPG

מאפה אישי ריקוטה וחמוציות
12 יחידות

קטגוריות: צמחוני,  דל פחמימות, עשיר בסידן

צילום: תמר גרין

 

 

לגבינות יש הרבה יתרונות תזונתיים כמו למשל כמות יפה של חלבון, סידן ומינרלים נוספים. אחת הגבינות שנחשבות ל״מלכה״ של עלום מוצרי החלב בשל איכות החלבון וכמות הסידן הגבוהה היא ה״ריקוטה״!

חלבון-

החלבון בגבינת ריקוטה הוא חלבון ה-Whey (חלבון מי גבינה בשם עממי) הנחשב איכותי במיוחד עבור גוף האדם ולכן נמצא באבקות חלבון וסוגים רבים של שייקים עבור ספורטאים. בגבינת הריקוטה הוא נמצא באופן טבעי בכמות גדולה ואפשר להנות ממנו כחלק מהארוחה ללא צורך בתוספים חיצונים. גבינת ריקוטה 5% מכילה 8 גרם חלבון/100 גרם.

סידן-

הריקוטה מצטיינת במיוחד בכמות הסידן הגבוהה שלה. כמות הסידן היומית המומלצת היא 1000 מ״ג למבוגרים ו-1300 מ״ג עבור ילדים/בני נוער. לא פשוט להגיע לכמות יומית זו גם כאשר אוכלים כל יום מוצרי חלב וביצים. לדוגמה- ב-100 גרם קוטג׳ יש 100 מ״ג של סידן... כמות נחמדה אבל לא גבוהה במיוחד. לעמות זאת, בריקוטה יש 300-500 מ״ג סידן ב-100 גרם!!! זו בהחלט כמות גדולה מאד של סידן שתורמת כמות יפה לתזונה היומית.

 

שאלת הטעם?

לריקוטה יש טעם עדין מאד. חלק מהאנשים מאד אוהבים ואחרים מגדירים כ״חסר טעם״. היתרון של הריקוטה הוא שאפשר לשלב אותה בקלות במאפים מלוחים/מתוקים והיא סופגת נהדר את הטעמים. אפשר לשלב אותה בעוגות, פשטידות ואפילו בטוסטים.

להכין מאפה עשיר בסידן שהילדים אוהבים (וגם האורחים)

מכיון שיש לי ילדים צעירים אני מאד עירנית לנושא הסידן אצלם בתזונה. הבן הבכור שלי אלון, מאד אוהב חמוציות והוא נתן לי את הרעיון להכין מאפה מתוק בשילוב חמוציות. באותו זמן גרנו בארה״ב ולא כל המצרכים שרציתי היו ברשתי (לא כל מה שהכרתי בישראל היה אפשר לקנות בקליפורניה). כאשר מצאתי גבינת ריקוטה החלטתי שאני מנסה ליצור מאפים אישיים (מאפינס) במתיקות עדינה בשילוב חמוציות, כי אצלנו בבית גרסת ה״מאפניס״ היתה אהובה במיוחד. לאחר כמה נסיונות הצלחתי להגיע למתכון מנצח שזכה לתשבוחות רבות לא רק בקרב הילדים שלי אלא גם בקרב חברים, בני משפחה ולקוחות שהיו אצלי בקליניקה. 

טיפ:

את המאפה ריקוטה אני ממליצה להכין יום לפני שרוצים להגיש אותו. לתת לו יום אחד ״לשבת לנוח״ במקרר ולהגיש אותו רק למחרת. לפי דעתי הטעם שלו משתבח מאד ביום אחרי האפיה וגם המרקם. התחושה שלי היא שביום למחרת כל הטעמים מתחברים ביחד הרבה יותר טוב בלי לפגוע בערכים התזונתיים.

הבלילה:
•   גביע (200 מ״ל) יוגורט 1.5-1.7%
•    2 קופסאות של גבינת ריקוטה 5% (250 מ״ל כל אחת), במתכון שלפניכם אני השתמשתי בריקוטה קלאסית של חברת גד.
•    4 כפות סוכר (44 גרם)
•    2 ביצים L
•    2 כפות קמח תופח או 2 כפות קמח רגיל+ כפית אבקת אפיה (20 גרם)
(מומלץ לערבב מראש את הקמח ואבקת האפייה, לפני ההכנסה לבלילה).
•    כפית תמצית וניל
•    רבע כוס חמוציות (35 גרם)
•    לגיוון- אפשר להוסיף גרדת לימון (כמות של כף)

2 כפות שמן לשימון התבנית/מנג׳טים או תרסיס שמן.

ציוד- תבנית 12 שקעים להכנת המאפים האישיים.

 

הוראות ההכנה:
מערבבים את כל החומרים בקערה גדולה עד לקבלת בלילה אחידה.
מעבירים לתבנית אפיה של 12 שקעים להכנת מאפינס.

אני אוהבת להשתמש במנג׳טים של סיליקון/נייר כדי למנוע הדבקות של הבלילה לדפנות התבנית אבל לא חובה.


אפיה:

מחמים מראש את התנור לחום של 210 מע״צ
משמנים את השקעים בתבנית (או את המג׳יטים אם משתמשים בהם) בתרסיס שמן או עם מעט שמן+ מברשת.
ממלאים את הבלילה בתוך 12 השקעים של התבנית בצורה אחידה.
מכניסים את התבנית למשך 10 דקות לחום הגבוה בתנור.
מורידים את החום ל-180 מע״צ למשך 40-45 (עד שהחלק העליון של המאפינס מקבל צבע שחום).

להשאיר בתנור המכובה לעוד 30-60 דקות שיתקרר בהדרגה.
הערה- בתחילת האפיה המאפים מתנפחים מאד ולאחר סיום האפיה הם יורדים ונשארים נמוכים. זה בסדר וכך זה צריך להיות (לא להיבהל שהמאפים "נפלו" בסיום האפיה).

 

ערך תזונתי למאפה אישי:
•    קלוריות- -86 קלוריות
•    שומן- 3 גרם שומן
•    חלבון- 6 גרם
•    סידן- 166 מ"ג סידן

בתאבון

מאפינס אחרי.jpg
מאפינס לפני2.jpg