מתכונים

צילום מסך 2022-01-01 ב-12.21.31.png

פשטידת גבינות וירקות- מתכון כללי
8 יחידות

קטגוריות:  צמחוני,  דל פחמימות, עשיר בסידן, עשיר בחלבון

התמונה: פשטידת ברוקוליני עם כפית פסטו

אני מאד אוהבת להכין פשטידות; השילוב האפוי של הירקות והגבינות נותן למנה טעם מיוחד שיכול להיות מאד שונה מכל מרכיב בנפרד. מכיוון שנושא התזונה חשוב לי, אני מקפידה להכין פשטידות בלי בצקים שמנים, בלי חמאה ובלי גבינות שמנות aעשירות בשומן רווי וכולסטרול.

 

המתכון שאני מכינה הוא פשוט מאד ויכול לכלול מגוון גדול של ירקות וטעמים, כל פעם לפי מה שמחליטה להכי (או פשוט לפי מה שיש לי במקרר). כאמור, הבלילה נשארת קבועה ורק הירקות והתיבול משתנה.

 

בגלל שאין בפשטידה הרבה קמח, אין בצק וגם לא גבינות שמנות, הפשטידה יוצאת יותר רכה ופחות ״מוצקה״ ממתכונים אחרים של פשטידות שאולי אתם מכירים אבל אם תתנו לה יום לנוח במקרר לפני ההגשה, היא תהיה הרבה יותר יציבה וגם הטעמים בה ישתלבו יותר טוב (זו לפחות דעתי האישית).

 

המתכון שאני מביאה כאן הוא מתכון כללי פשוט שאני מכינה כבר מעל 20 שנה שאפשר ליצור ממנו מגוון גדול של פשטידות בטעמים מגוונים לפי הירקות שאתם רוצים לשלב. אפשר לשחק עם השילובים של הירקות הטריים וגם להשתמש בשקיות מוכנות של ירקות קפואים (רק לזכור להפשיר מראש או לפחות לשטוף במים קרים לפני ההכנסה לבלילה). אם משתמשים בירק טרי, ממליצה לבשל אותו לפחות 10 דקות במים רותחים לפני שמכניסה לקערה עם הבלילה.

 

הבלילה:

  • גביע קוטג' 5% , 250 גרם

  • גביע גבינה 5%, 250 גרם

  • 2 ביצים L

  • 2 כפות קמח תופח או 2 כפות קמח רגיל+ כפית אבקת אפיה (מומלץ לערבב אותם ביחד היטב מראש, לפני שמכניסים לבלילה של הפשטידה).

  • מלח- כפית שטוחה.

  • פלפל שחור גרוס גס (לפי הטעם).

  • ניתן להוסיף לגיון התיבול כפית של פסטו/חרדל/צ'לי מתוק חריף.

 

הירקות (800-1000 גרם)

  • כרובית+ בצל ירוק (3-4 גבעולים)

  • פרחי ברוקולי וכרובית

  • פרחי ברוקולי עם עיגולי גזר+ כפית פסטו

  • כרוב חתוך לרצועות (אפשר להוסיף בצל מעט מטוגן).

  • פטריות, בצל ועגבניות שרי (מומלץ לחמם במחבת ל-10-15 דקות לפני שמוסיפים לבלילה).

  • בצל, גמבה וראש כרובית

אפיה

  • שימון התבנית- תרסיס שמן קל לאפיה או מעט שמן זית+ מברשת למריחה אחידה.

  • נייר אפיה, נייר כסף

 

 

הוראות ההכנה:

ירקות- את הירקות חותכים לפרוסות/עיגולים, את הכרובית והברוקולי חותכים לפרחים קטנים-בינוניים ומרתיחים במים על האש במשך 10 דקות.

הערה- במידה משתמשים בירק קפוא, אין צורך להרתיח בנפרד. אפשר לאחר ההפשרה לשלב מיד בהכנה.

 

בלילה-  מערבבים את כל חומרי הבלילה יחדיו בקערה גדולה. כאשר מתקבל מרקם אחיד מוסיפים את הירקות ומערבבים היטב יחדיו.

מרססים את התבנית בשמן קל לאפה או מורחים עם מברשת מעט שמן על ניר האפייה. שופכים את העיסה לתבנית ומכסים בנייר כסף.

 

אפייה- אופים בחום של 200 מע"צ למשך 50 דקות.

מורידים את נייר הכסף ואופים עוד 15-20 דקות עד להשכמה של החלק העליון של הפשטידה.

לאחר האפיה נותנים לפשטידה להתקרר ומחלקים אותה ל- 8 פרוסות שוות.

 

 

 

ערך תזונתי לפרוסה אחת של פשטידה:

קלוריות- 120-150 קלוריות

חלבון- 11 גרם

פחמימה- 11 גרם

שומן- 5 גרם

 

 

עוד טיפ שאני אוהבת במיוחד: 2 פשטידות שונות מאותה בלילה

אפשר להכין מראש 2 טעמים בתבניות מלבניות של אינגליש-קייק. את הבלילה מכינים לפי המתכון המקורי ואז מחלקים אותה לשני כלים שונים בהם יש ירקות/מצרכים אחרים כדי ליצור פשטידה בטעם שונה בכל תבנית.

לדוגמה, אני עושה את זה עם פשטידת ירק שאני אוהבת בתבנית אחת ובתבנית השניה מכינה ״פשטידת ילדים״ שיש בה במקום ירקות: פסטה פנה שבושלה מראש, זיתים ותירס. ככה אני מכינה פעם אחת את הבלילה אבל יוצרת בפועל שני טעמים שמאפשרים לכל המשפחה להנות באותה ארוחה מסוגים שונים של פשטידה. זה מתאים גם כאשר מגיעים אורחים ורוצים כמה טעמים של פשטידה אפויה.

שווה לנסות.

טיפ ללא גלוטן- אפשר להוריד את הקמח מהמתכון או להשתמש ב2 כפות קמח ללא גלוטן+ כפית אבקת אפיה למי שרוצה להכין פשטידה ללא גלוטן

בתאבון