מתכונים

המטבוחה של סבתא שרה סרוסי
10 מנות

קטגוריות: ללא גלוטן, צמחוני, טבעוני, דל פחמימות, דל שומן

את המטבוחה של חמותי שרה סרוסי אני מכירה שנים רבות אבל יצא לי להכין אותה ביחד איתה רק כאשר גרנו כמה שנים בארה״ב והיא הגיעה לביקור. יצא לנו אז לבשל הרבה ביחד כי היה לי חושב להכיר את המאכלים שהיא מכינה והיות מסוגלת להכין אותם גם לאחר שיסתיים הביקור. עקבתי אחריה בזמן הבישול, הקשבתי להסברים ולאחר שהיה מוכן, התעקשתי לשבת ביחד איתה ולכתוב את כל הכמויות במדויק על דף. נכון, היא עושה הכל עם ״הרגש״ ואין כמות מדוייקת במתכון שיצא אצלה מהלב, אבל לי היה חשוב לדעת איך לשמר על הטעם הנהדר גם לאחר סיום הביקור ולכן התעקשתי וביחד כתבנו את המתכון.

למתכון המטבוחה של שרה סרוסי יש כמה וריאציות ואפשר להכין אותו בגרסה יותר או פחות חריפה, אבל השורה התחתונה היא שיוצאת מטבוחה ביתית עשירה בטעם שיכולה להחזיק להרבה זמן במקרר (אם הילדים שלי כמובן לא מחסלים אותה קודם....)

 

המטבוחה של שרה היא ממרח נהדר לכריכים, מתבל נהדר שמשדרג כל ארוחה עם כמות נמוכה של קלוריות ודל שומן. מתאים להתשלב כמעט לכל ארוחה (בשרית/חלבית) ואפילו מהווה בסיס נהדר להכנת שקשוקה.


המצרכים:
•    2 כף שמן קנולה/חמניות
•    ½ בצל מרוסק על פומפיה
•    2 פלפלים אדום- חתוכים לריבועים בינוניים
•    1.5 ק"ג עגבניות טריות רכות חתוכת לקוביות קטנות 
•    200 גרם רסק עגבניות
•    6 שני שום כתוש
•    כף פפריקה אדומה
•    ¾ כף מלח 
•    1 כפית פלפל גרוס גס 
•    אופציונלי- 1-2 פלפל חריף ירוק טרי חתוך לפרוסות.

אופן ההכנה:
מטגנים בסיר את הבצל עם שמן עד שמזהיב
מוסיפים את קוביות הפלפלים עד שמתרככים (3-5 דקות).
מוסיפים לסיר את העגבניות בחתוכות+ רסק העגבניות ומערבבים בעדינות.
•    מבשלים על אש בינונית-קטנה במשך שעה וחצי.
•    כל 15-20 דקות בוחשים עם כף מעץ ומועכים את העגבניות והפלפלים בעדינות.
לאחר שעה וחצי, מוסיפים את השום הכתוש והתבלינים.
מערבבים בעדינות, מכסים ונותנים  לתבשיל להתבשל עד שהנוזלים מתאדים ונוצרת עיסה סמיכה (עד כ-2 שעות בערך).

 

ערך תזונתי:
המטבוחה מכילה ערכים תזונתיים גבוהיים עם אחוזי שומן נמוכים. יתרון בולט של המטבוחה הוא העובדה שהיא מכילה 2 רכיבים בעלי יכולת גבוהה של נוגדי חמצון:
ליקופן- נוגד חמצון רב עוצמה ממשפחת הקטנואידים אשר נמצא בעגבניות אך ספיגתו לא מתאפשרת בגוף בגרסתו הטריה בעגבניה. החיתוך והחימום של העגבניות מעלה מאד את ספיגתו בגוף והוא יכול לסייע לחיזוק מערכת החיסון.
ויטמיןA- ויטמין A גם הוא ממשפחת הקרטנואידים וספיגתו עולה כאשר הוא עובר חימום בעת הכנת האוכל. הוא נמצא בעגבניות ובגמבה וחשוב מאד לתפקוד מערכת החיסון ובריאות העור.

טיפ:
אם יוצאת לכם כמות גדולה, אפשר להקפיא חלק מהמטבוחה בכלים קטנים ולהפשיר בכל פעם שנגמרת הכמות הזמינה במקרר. ההקפאה לא פוגעת בטעם ולא בערכים התזונתיים של המטבוחה.

בתאבון!