top of page

פשתן - יתרונות בריאותיים מרשימים

הפשתן מוכר למרבית האנשים מתחום תעשיות הטקסטיל, אך יתרונות הצמח לא מסתכמים רק ביצור בגדים ובדים למפות ווילונות. זרעוני הפשתן הינם אחד המאכלים המקבלים מקום של כבוד בתחום משפרי הבריאות ומונעי המחלות. מי הם זרעוני הפשתן? איך צריך לשלבם נכון במזון ולמה הם כל כך רגישים שצריך לדאוג לטריותם ולסביבת איחסון מתאימה?


הפשתן נחשב לאחד המזונות הבריאים ביותר

מבחינה בוטנית

הפשתן הנמצא במסגרת גידולי האדם, הוא צמח חד שנתי בעל סיבים מרובים הגדלים על גבעול ארוך. זרעוני הפשתן מאוכסנים בתוך תרמילים עגולים אשר צבעם צהוב. הפשתן גדל בצורה מתורבתת לצורכי התעשיה, אך ניתן למצוא זנים הגדלים פרא בחיק הטבע.


פעם בגד, היום תרופה

בעבר שימש הפשתן כבד העיקרי בו השתמשו בימי קדם. רוב הבגדים היו מבוססים על בדי הפשתן ואף השקים והפתילים בעששיות היו עשויים מפשתן. כיום הפשתן תופס מקום פחות דומיננטי בתחום הלבוש, לצד הבדים הסינטטים וחוטי הלייקרה, אך מקומו מתחזק מאד בתחום התזונה והרפואה המונעת. שמו הלועזי של הפשתן הוא flax-seed או linen.


ערך תזונתי

הפשתן שייך למשפחת הזרעונים עם תכולת שמן גבוהה וקליפה חזקה העשירה בסיבים תזונתיים. ערכו התזונתי של הפשתן ב- 100 גרם: קלוריות- 407, חלבון- 19 גרם, פחמימות- 13 גרם, שומן- 31 גרם, ויטמינים ומינרלים- סידן- 210 מ"ג, ברזל- 7.7 מ"ג, אשלגן- 740 מ"ג. הפשתן נחשב לעשיר בשומן, אך עם יתרונות בריאותיים. הוא עשיר במיוחד בחומצת השומן החיונית אומגה 3. כמות האומגה 3 בפשתן גבוהה יותר מזו הנמצאת באגוזי מלך שגם הם מקור צמחי חשוב לחומצה חיונית זו.

תכולת אומגה 3 בפשתן:

כף זרעי פשתן 2.8 גרם

כף שמן פשתן 7.5 גרם


הפשתן ברפואה עוד בימי קדם

הפשתן, או נכון יותר ה"פשתה", היה מוכר ברפואה עוד בימי קדם. זרעוני הפשתן מוזכרים בתלמוד ואף בתנ"ך כתרופה טובה לגוף. אפילו הרמב"ם התייחס לתכונות המרפא של הפשתן והמליץ לשלבו בתפריט היומי. הרמב"ם ציין כי הפשתן טוב במצבי הצטננות, כאשר חולטים תה מזרעוני הפשתן. תה זה מיועד למצבי חולשה ודלקות בגרון, כולל דלקות ריאה, ברונכיט ואף דלקת במיתרי הקול. לתה הפשתן מייחס הרמב"ם תכונות מיטיבות כהקלה בבעיות במערכת העיכול ולכן הוא ממליץ על תה פשתן לטיפול במצבים של קיבה עצבנית, עצירות ודלקות מעיים. זרעוני הפשתן נחשבים לעשירים בשמן ולכן ניתן להפיק מהם שמן מרוכז (שמן הפשתן). הרמב"ם התייחס לשמן הפשתן בהקשר של מריחה על העור, במצבי נפיחות ומצבים של עור מודלק. הוא הציע להשרות את הזרעונים השלמים בחלב ולמרוח על תחבושות המיועדות לריפוי והרגעה של פצעים.


יתרונות בריאותיים בזרעוני הפשתן

אומגה 3-פשתן עשיר מאד בחומצת השומן אומגה 3, הידועה בספרות המקצועית כאחת מחומצות השומן החשובות לשמירה על כלי הדם והגנה מפני מחלות לב, הפחתת מצבי דיכאון, סיוע בהתפתחות התקינה של תינוקות ופעוטות, איזון רמות שומנים בדם ועוד תפקידים ביולוגים חשובים בגוף.

איזון הורמונאלי- אומנם הסויה הוא המזון הצמחי הידוע ביותר המכיל כמות גבוהה של פיטואסטרוגנים, אך גם הפשתן מכיל כמות מכובדת. לפיטואסטרוגנים בפשתן מייחסים תכונות איזון והקלה של תופעות הנובעות מעודףאסטרוגן, למשל תופעות הטרום ויסתיות (PMS) ושיפור תופעות הלוואי בעת חוסר באסטרוגן, הנוצר בגיל המעבר והבלות. לדוגמה: טיפול במצבים של אי סדירות במחזור, גלי חום ואף סיוע בספיגת הסידן בעצמות ועיכוב דלדולן.

עור בריא-תחום בריאותי נוסף בו מומלץ הפשתן הוא בריאות העור. העור שלנו זקוק לאספקה קבועה של חומצות השומן החיוניות ובמיוחד חומצת שומן אומגה 3, שנוכחותה בתזונה המערבית נמוכה. צריכה קבועה של זירעוני פשתן, יכולה לסייע בשמירה על בריאות העור, תוך מתן דגש לשמירה על גמישותו.

מערכת העיכול-זרעוני הפשתן עשירים בסיבים תזונתיים ולכן מומלצים במצבי עצירות בשילוב עם שתייה רבה. הפשתן מהווה פיתרון נהדר למצבי רעב במהלך היום, כיוון שהוא מעניק תחושת שובע המאפיינת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים.

איך לשמור על הפשתן? "כל כך רגיש ומפונק"

על מנת להנות מכל היתרונות התזונתיים של הפשתן, יש צורך לטחון או לגרוס אותו. גופנו לא יכול לפרק את זרעוני הפשתן בשלמותם והם יוצאים שלמים בצואה. בשל כך, אנו מפסידים את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים לגופנו. על מנת לאפשר לגוף לספוג את יתרונות הפשתן הנמצאים בתוך הזירעונים, יש לטחון אותם לפני האכילה. אפשר לקנות את הזרעונים שלמים ולבצע את הטחינה ממש בסמיכות לזמן האכילה או לקנות אותם כבר טחונים. במידה וקונים את הזרעונים טחונים, יש לשמור עליהם במקרר/מקפיא על מנת למנוע את הרס חומצת השומן אומגה 3. בנוסף, מומלץ לא לשמור את זרעוני הפשתן לאורך תקופות ארוכות מידי, על מנת לשמור על טריות המוצר ולהבטיח נוכחות אומגה 3. יש הממליצים להחליף כל חודש את הפשתן הטחון. על מנת להתחיל בהדרגה, מומלץ לנסות 1-2 כפיות ביום במסגרת הארוחות, עם שתייה רבה של מים לאחר מכן.


עצה שימושית

את הפשתן ניתן לשלב במגוון רב של מאכלים למשל בתוך יוגורט, דייסה, גבינה, סלט, מרק, פשטידה ואפילו בתוך עיסת הקציצות (לצד פירורי הלחם כמובן). חשוב לדעת שלאחר חימום, יש חשש להרס מסוים של חומצת השומן אומגה 3, אך הסיבים התזונתיים והפיטואסטרוגנים נשארים...

634 צפיות0 תגובות
bottom of page