top of page

כוח הבננה בספורט- פצצת אנרגיה צהובה!


להתאמן אתה אוהב, לאכול נכון ביחס לאימון אתה משתדל, פירות אתה לא ממש אוהב, אבל אמרו שבננה היא חובה, אז אתה מחסל (בכמויות, כי אין בררה). מאיפה המיתוס והאם זה נכון? מה אפשר במקום ומה לעזאזל עם העצירות?



הבננה תורמת אנרגיה ומינרלים חיוניים החשובים לספורט


המדריך השלם לצהובה העקומה שיש שאוהבים ואחרים ממש לא מסוגלים.


מיתוס או מציאות?


אחד מתשדיר הפרסום המוצלחים ביותר שהוקרן בארץ לפני מספר שנים, קיבע אצל רבים מאיתנו את הסיסמה: "בננה- פצצת אנרגיה צהובה". במקביל לסלוגנים אחרים שהשתרשו בקרבנו כמו למשל: "שיהיה לכם יום כתום"- בלי קשר לבננה או לאיזה גזר כתום, אלא ביחס למשקה קל. פרסומאי מבריק לקח את הפרי המיוחד והפך את הנתון הקלורי הגבוה ליתרון מסחרי. הבננה אכן שונה מפירות אחרים בשל תחולת הפחמימות הגבוהה, ביחס לפירות אחרים ומיעוט הסיבים התזונתיים. בקרב שומרי המשקל הבננה נחשבה, במשך זמן רב, דווקא לאויבת מאיימת בשל אותה הסיבה בדיוק. אחרים אף הדביקו לה אשמות שונות ומשונות כמו יצירת ליחה או גרימת עצירות. בכל מקרה, אין שחר לטענות.



האם באמת מספק אנרגיה???


רוצים להתאמן חזק? רוצים להזיע ולהרגיש שסחטנו את הגוף? בשביל זה אנו צריכים כוח לבצע אימון כמו שצריך. אם לא נאכל נכון לפני הפעילות או במהלכה כאשר היא נמשכת זמן רב, לא נוכל לבצע את האימון כמו שרצינו. הכוח לאימון מגיע מהמזון ובעיקר מהפחמימות. אומנם החלבונים בונים את השריר אבל מקומם הוא לאחר האימון ולא לפניו. לפני ובמהלך הפעילות אנחנו צריכים פחמימות אבל שלא יהיו יותר מידי סיבים תזונתיים שיפריעו ויעשו "רעש של עבודה" (יתנו תחושת שובע אבל בפועל לא ייספגו בגוף ולכן לא יספקו אנרגיה לשריר). האנרגיה שכולם מדברים עליה היא לא חשמלית, לא סטטית ולא פוטנציאלית, למרות ששמעתי שיש כמה שהולכים לחדר הכושר רק בגלל החשמל שבאוויר... אם נחזור רגע לענינינו, האנרגיה לפעילות השרירים מגיעה ממאגרי פחמימות בתוך השריר (גליקוגן) ומהפחמימות שאנו אוכלים. לכן חשוב שנבחר בקפידה מה אנו מכניסים לפה לפני הפעילות.



מה הקשר בין בננה לפעילות ספורטיבית?


הבננה כאמור עשירה מאד בפחמימות זמינות הנספגות מהר ומגיעות לשריר בזמן קצר יחסית. בננה ממוצעת מכילה 90 קלוריות ובננה גדולה יכולה גם להגיע ל- 120 קלוריות בקלות (כמות השווה לחטיף אנרגיה ממוצע). אם נשווה לפירות אחרים, למשל תפוח, אגס, אפרסק או תפוז המכילים 50-60 קלוריות ליחידה. מכאן שבננה אחת עשויה להכיל כמעט פי שתיים יותר פחמימות, בהשוואה לפרי אחר. בנוסף לכך, הבננה עשירה מאד במינרל הנקרא "אשלגן" החיוני לפעילות הלב, ואף חיוני במקרים של לחץ דם גבוה. בקיצור, הבננה מספקת יתרונות רבים בפרי אחד ומאפשרת לנו לאכול מעט אך להרגיש שדאגנו לגוף ברמה.



בננה, לא לכולם- לא חובה!


יש אנשים שלא מסתדרים עם הבננה וחשים שהיא "עולה להם" תוך כדי הפעילות. מכיוון שהבננה מספקת בעיקר פחמימות, מי שלא מסתדר עם הבננה יכול להיעזר בפרי אחר אך בכמות יותר גבוהה או לאכול קורנפלקס, גרנולה או חטיפי אנרגיה כתחליף הולם. טיפ: האמת היא שגם פרוסת לחם עם דבש או עם ריבה תוכל לבוא במקום הבננה, אבל מי שאוהב את הצהובה הקטנה- שיהיה לו בתאבון, ואימון נעים.

43 צפיות0 תגובות
bottom of page