top of page

תותי שדה- הפרי של הרומנטיקה והשלום


תות הוא אחד מהפירות שאני הכי אוהבת (!) עוד כשהייתי ילדה קטנה. זו בדיוק העונה להנות מתותים לטריים במרכולים, חנויות המכולת וכמובן בצידי הכבישים. תותי השדה נחשבים לאחד מסוג הפירות האהובים ביותר בקרב האוכלוסייה בישראל (למרות המחירים שקצת מרתיעים...) לכבוד השתלטותם על דוכני הפירות והירקות, אנסה לרדת לעומק ולבחון את תותי השדה מכמה כיוונים. מה הם יתרונותיהם? מה היתה הגישה הסימבולית אל התות במשך מאות שנים ואיך ״רפואת הסבתא״ והרפואה העממית שילבה את התות במסגרת שיפור הבריאות?


תותים מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון ומסייעים למנוע מחלות

בוטניקה וגידולים

מבחינה בוטנית תותי השדה שייכים למשפחת הורדיים והם משתלבים בסיפורי עמים ופונקלור של תרבויות רבות. תותי השדה המופיעים באמצע החורף ועונתם נמשכת עמוק לתוך עונת האביב. בעולם ישנם כ- 600 זנים שונים. בארץ בגידולים מסחריים מגדלים כ 5-10 זנים תלוי במקום הגידול, שיטת הגידול ולאן משווק הפרי. את התות מגדלים בעיקר במנהרות/חממות צרות העטופות ביריעות של ניילון גדולות (הקווים הארוכים והשחורים, בדרך כלל, שרואים לאורך הכבישים בעונות גידול התותים). אפשר גם להגיע למקומות בהם יש ״לקטוף עצמי״ של תותים ולהנות מהיבול ישר מן השדה.


מבחינה תזונתית

התותים מהווים מקור טוב לפחמימות, אשלגן וויטמין C. כוס קוביות תות מכילה 46 קלוריות. התותים בבסיסם מורכבים מ- 90% מים וחלק מהטענות לגבי טעמם של התותים (שנעלם לאחרונה) נובעות מהעלאת כמות המים בפרי על חשבון ריכוז הפחמימות. תותי השדה עשירים מאד במרכבים צמחיים עשירים בנוגדי חמצון בשם בפיטוכימיקלים מסוג "אנתוציאנינים". חומרים אלו הם הפיגמנטים האדומים-סגולים ממשפחת הפלבנואידים המקנים לתות את צבעו. לאנתוציאנינים יש תכונות של "נוגדי חמצון" אשר מאפשרים סיוע בהאטת תהליכי הזדקנות הגוף ושימרה מפני רדיקלים חופשיים. בנוסף לכך, מכיל תות השדה גם חומצות פנוליות שהעיקרית שביניהן היא החומצה האלאגית, אשר מגינות על הגוף מפני התפתחות של גידולים סרטניים. כמו כן, התות מהווה מקור מצוין לויטמינים: C ולחומצה פולית, המשמשים גם הם כנוגדי חימצון ובעלי השפעה חשובה של הגנה על הגוף.


לאן נעלם הטעם של פעם?

אחת השיטות להגדלת הפרי לצורכי מסחר, היא להשתמש בהורמונים צמחים המגמישים את דופן התאים ומאפשרים חדירה מוגברת של מים לתא. בשל השימוש בהורמונים הצמחיים, גדל הפרי למימדים גדולים אך מתיקותו נפגעת בשל הירידה בריכוז הסוכרים. אל חשש, הורמונים אלו לא מזיקים לאדם, הם רק מורידים את ריכוז הסוכר בפרי ולכן טעמו יורד ככל שגודלו עולה.


תות הוא סמל ורומנטיקה והשלום

בשל צבעו האדם העז וצורתו הלבבית נחשב התות לפרי מאד רומנטי. ישנן אמונות תפלות המעודדות את האישה ההרה לאכול הרבה תותים במהלך ההריון, על מנת לתת לעובר המתהווה, צורה של תות או כתם בצורת תות. עוד בימי הביניים היווה התות סמל לשלמות ויושר ושימש ככיבוד באירועים חשובים להשגת שלום.


מגוון מאכלים

מאכלים רבים ניתן להכין בעזרת תותי השדה. אפשר כמובן לאכול אותם בצורתם הטבעית ללא שום תוספת או בשילוב סוכר או/ו שמנת. הפנטזיה הרומנטית המתוקה על תותי השדה, קשורה בדרך כלל, ל"תותים עם קצפת" או עם שוקולד ונחשבת לפינוק שאין כמוהו. ניתן להכין קציפת תות אורירית המהווה קינוח מוצלח לכל ארוחה וכמובן גלידת התות נחשבת לטעם המועדף ע"י רבים (הטעם השלישי הכי אהוב בעולם הגלידות בכל העולם). תותי השדה משתלבים נהדר בכל סלט פירות וכקישוט נפלא לעוגה (קצפת/ג'לי). התותים הם גם פרי חובה בכל פונדו שוקולד ומהווים מרכיב חשוב בעת הכנת שייקים על בסיס חלב או יוגורט.


סגולות רפואיות

בשל נוגדי החמצון הרבים הנמצאים בתותים, זכו התותים ליחס של כבוד מצד הרפואה העממית במשך שנים רבות. מחקרים מדעיים שנערכים לאחרונה, אף מגדירים ומבססים את היכולות הרפואיות של התות מבחינה ביולוגית-ביוכימית. כאמור תותי השדה עשירים בויטמין C, באנתוציאנינים, בחומצה אלאגית ומכילים גם חומצה פולית. תותי השדה יכולים לסייע מפני התפתחות דלקות כמו דלקות מפרקים, אסטמה, טרשת עורקים וסרטן. ברפואה העממית שימשו תותי השדה כטיפול באנמיה ובהסדרת המחזור. בנוסף לכך, התות מהווה טיפול להבהרת כתמי שמש, וכטיפול ומניעה של דלקות גרון וחניכיים.


עצה אישית

נצלו את עונת התותים להנות מיתרונותיהם התזונתיים ואף לנסות את השיטות של הרפואה העממית. מכיוון שגם מבחינת הרפואה המודרנית, ישנן עדויות לכך שאכילת תות יכולה להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות שונות, שלבו את התותים הטרים בכמה שיותר מאכלים, זה בדיוק הזמן לעוגת קצפת מקושטת בתותים או לסלט פירות עשיר המכיל תותים לרוב. ואל תוותרו כמובן על הרומנטיקה בשילוב התותים!


כנסו לדף המתכונים באתר לקבלת מתכון ל״מאפינס תות טבעוני״ טעים וקל להכנה :)

126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page