top of page

כוחו של המאטה: בריאות, ירידה במשקל וספורט


תה ״מאטה״ הפך להיות מאד פופולרי בשנים האחרונות לקידום בריאות, מניעת השמנה וירידה במשקל. גם בעולם הספורט מתעניינים כיום במאטה בהקשר לפעילות אירובית ושרפת שומן. מה יש במאטה שמשפיע באופן ישיר על מדדי בריאות והאם הוא יכול גם לשפר ביצועים ספורטיביים?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר ynet בתאריך 11.11.21



מחקרים קושרים את המאטה לשיפור בריאות ושרפת שומן

מאטה- נעים להכיר

משקה המאטה Yerba Maté)) המוכן מעלים והענפים מיובשים של הצמח Illex Paraguariensis, נצרך כיום על ידי יותר ממיליון אנשים ברחבי העולם, במיוחד בקרב מדינות דרום אמריקה, ולאחרונה אף בצפון אמריקה, אירופה ובמזרח התיכון. הדרך הנפוצה של צריכתו היא בצורה של תה או כמיצוי מימי של חלקיו השונים וכיום אפשר למצוא אותו גם בארץ בשילוב עם חליטות של תה ירוק. מחקרים באדם ובחיות שנערכו ב-25 השנים האחרונות מצאו כי במאטה יש מספר מרכיבים פעילים (למשל פוליפנולים וקפאין) אשר מעניקים למאטה תכונות ביו-רפואיות הכוללות פעילות אנטי-דלקתיות, תכונית נוגדות חמצון, הרחבת כלי הדם, הורדת פרופיל השומנים כולל הורדת כולסטרול מסוג LDL והגנה עליו מפני חימצון, הגנה על ה-DNA, איזון סוכר וכנראה גם הגנה מפני כמה סוגים של סרטן.


מאטה, ירידה במשקל ושרפת שומן

עדויות ממחקרים שונים מראות כי ישנו קשר בין מאטה לבין עליה בשרפת השומן וירידה במשקל כתלות בהגברת חילוף החומרים בעקבות צריכת המאטה. מחקרים שונים באדם ובחיות הראו לאורך השנים קשר בין שתית מאטה לבין ירידה במשקל הנובעת מעליה בהוצאה האנרגטית (עליה בתרמוגנזה) בשילוב עם ירידה ברקמת השומן בגוף. כנראה שמדובר בכמה מנגנונים המעורבים בתהליך זה: עיכוב אנזים ליפאז בלבלב, הפעלה ורגולציה של חלבון ה- AMPK שנחקר רבות בהקשר למטבוליזם הפקת האנרגיה בגוף ומצבי שמנת יתר, ניתוק תהליך הובלת אלקטרונים ויכול אף להיות שיש למאטה השפעה ישירה על הפעילות של כמה גנים הקשורים להשמנה. חלק מהמחקרים הראו שינוים במטבוליזם השמן וירידה במשקל בזמן שתית המאטה ושנמשכו אף בחודשים שלאחר סיום הניסוי, כאשר הופסקה השתיה. מכאן שיכול להיות שהשינויים המטבוליים המתרחשים במנגנוני הפקת האנרגיה ושרפת השומן ממשיכים בהשפעת המאטה גם לאחר סיום צריכתו. חשוב לציין כי עדין דרושים מחקרים נוספים באדם על מנת להבין לעומק את מנגנוני הפעולה של המאטה בהקשר זה של ירידה במשקל אך כבר עכשו ברור שיש לו פוטנציאל גדול בהקשר לטיפול ומניעה של השמנת יתר.


מאטה וספורט אירובי

בזמן מאמץ גופני אירובי המתרחש מתחת ל״סף האנאירובי״ חומצות השומן מהוות דלק מרכזי עבור השרירים לביצוע הפעילות. חמצון השומן תוך כדי פעילות גופנית אירובית תורם להוצאה האנרגטית ולעליה של המטבוליזם היומי. ניצול מוגבר של חומצות שומן בזמן פעילות אירובית תת-מרבית יכול להוביל לשיפור בריאות מטבולית, סבולת, להוביל לביצועים טובים יותר בספורט ואף לירידה במשקל. בעשור האחרון התחילו להתאסף מחקרים באדם אשר בחנו את הקשר בין מאטה לבין השפעתו על שרפת שומן תוך כדי פעילות גופנית, שיפור ביצועים ספורטיביים ושינויים במטבוליזם הפקת האנרגיה בשריר.



מחקרים:


הפקת אנרגיה משומן במאמץ אירובי תת-מרבי

מחקר שהתפרסם במגזין המדעי Nutrition & Metabolism (2014)נבחנה השפעת תוסף מטאה (1000 מ״ג) כ- 60 דקות לפני ביצוע בדיקת מאמץ ארגומטרית. 14 משתתפי המחקר (גברים ונשים) ביצוע את הבדיקה הארגומטרית בשתי הזדמנויות שונות כאשר באחת קבלו המשתתפים את התוסף המאטה ובשניה קבלו פלאסבו. בשתי הבדיקות קצב המאמץ עלה בהדרגה (כל 3 דקות) עד לשיא היכולות (צח״מ מקסימאלי). החוקרים בדקו את קצב חמצון חומצות השומן בין שתי הבדיקות של כל משתתף במאמץ תת-מירבי (עד 70% מהצח״מ).

מסקנות החקורים היו כי תוסף מטאה לפני האימון הגביר את חמצון השומן תוך כדי מאמץ תת-מירבי (עד 70% מהצח״מ) דבר המעיד על פוטנציאל שרפת השומן תוך כדי מאמץ גופני אירובי ללא פגיעה ביכולת הגופנית בזמן הפעילות. החוקרים הניחו כי ממצאים אלו מעידים על הפוטנציאל הגדול של צמח המאטה בהקשר להפקת אנרגיה באימונים אירוביים ובהקשר לירידה במשקל על ידי ניצול טוב יותר של חומצות השומן בזמן המאמץ הגופני.


ההשפעות של מאטה על ניצול השומן במהלך פעילות גופנית ממושכת בעצימות מתונה מחקר שהתפרסם במגזין המדעי Proceedings of the Nutrition Society (2015) בקש לבחון את ההשפעה של תוסף מאטה לפני אימון על חמצון שומן (ניצל חומצות שומן כמקור אנרגיה) בזמן פעילות גופנית מתונה. ההנחה של החוקרים היתה כי תוסף המאטה יעלה את שרפת חומצות השומן בזמן הפעילות כמקור אנרגיה בפעילות התת-מרבית. במחקר השתתפו 11 נשים אשר ביצעו בדיקה ארגומטרית 30 דקות על אופנים ברמת אינטנסיביות מתונה (מתחת לסף האנאירובי). קצב הרכיבה התת-מרבי הותאם לכל אחת לפי רמת הכושר שלה (לפי צריכת החמצן המקסימאלית שלה). חלק מהמשתתפות קבלו כשעתיים לפני תחילת הבדיקה תוסף של 2 גרם מאטה והשאר קבלו פלסבו. עבור כל משתתפת נבדקו ערכים של שרפת שומן והוצאה אנרגטית במהלך הפעילות. תוצאות המחקר הראו כי תוספת המאטה הגדילה באופן מובהק את שרפת השומן בכל נקודת זמן במהלך הפעילות בהשוואת לקבוצת הפלסבו. הבדלים אלו יכולים לבטא השפעה טובה יותר על ניצול חומצות שומן וירידה במשקל בעת שילוב מאטה לפני פעילות גופנית אירובית.



מחקרים בוחנים את שרפת השומן בזמן פעילות בשילוב מאטה

שינויים בשרפת שומן במנוחה לאחר שתית תה מאטה קר/חם

העליה בשרפת השומן לאחר שתיה של תה מאטה מתרחשת כנראה בגוף גם ללא פעילות גופנית. מחקר שהתפרסם במגזין המדעי Frontiers in Physiology (2018) בקש לבחון את השפעת שתית תה מאטה (קר לעומת חם) על התגובה הקרדיווסקולרית, מטבולית ועורית בקרב נבדקים צעירים שישבו בנחת לאחר ששתו של תה מאטה. הנבדקים שתו פעם אחת את התה חם ובפעם אחרת שתו את אותו הרכב אך תה קר. החוקרים בקשו לבחון האם יש השפעה על המטבוליזם בשל הטמפרטורה השונה של התה. ההשערה של החוקרים היתה כי תה קר יגרום לעלייה גבוהה יותר בהוצאות האנרגיה מאשר תה חם, מבלי לגרום להשפעות שליליות על המערכת הלב וכלי הדם. במחקר השתתפו 23 צעירים (גברים/נשים) אשר ישבו בנחת מתחילת המחקר 30 דקות לפני שתית התה ועוד 90 דקות לאחר ששתו 500 מ״ל של תה מאטה לא ממותק (משך השתיה הוגבל ל-5 דקות). תוצאות המחקר הראו כי שתיה של תה מאטה קר, בהשוואה לתה חם, הובילה לירידה מובהקת של 5 פעימות בדקה בקצב הלב. כמו כן היה הבדל מובהק בכמות זרימת הדם לעור ובטמפ׳ הידיים ועליה בשרפת חומצות השומן בעת שתית התה הקר. לא נמצא הבדל מובהק בין 2 טמפרטורות התה בהקשר לתפוקת הלב ולחץ הדם. מסקנות החוקרים היו ששתיה של תה מאטה לא ממותק בטמפרטורה קרה גרמה לגירוי רב יותר של תהליך התרמוגנזה בגוף וחמצון שומן, זאת בהשוואה לשתיה של אותו תה חם, תוך הפחתת העומס על הלב (בא לידי ביטוי בירידה בדופק).



לסיכום

לצמח המאטה ולתה מאטה בפרט יש פוטנציאל בריאותי גדול שהוכח במספר רב של מחקרים. כיום מדברים גם על הקשר בין מאטה לבין שיפור יכולת אירובית בספורט הקשורה ליעילות מטבולית גבוהה יותר של ניצול חומצות השומן כמקור אנרגיה לפעילות השריר ופוטנציאל שיפור תהליך הירידה במשקל.

חשוב לציין כי כרגע מדובר אומנם במחקרים באדם אך כמות הנבדקים יחסית נמוכה במחקרים ולכן דרושים מחקרים נוספים עם מספר גדול יותר של משתתפים על מנת שנוכל להעריך בצורה מובהקת את השפעתו המיטיבה של תה המאטה על שיפור ביצועים ארוביים בספורט ושרפת שומן. עם זאת, כבר עכשו ברור שיש למאטה פוטנציאל לא במבוטל בהקשר זה של שיפור יכולת והפקת אנרגיה במאמצים אירובית בעצימות תת מרבית (עד 70% מהצח״מ), בנוסף כמובן ליתרונותיו הבריאותיים.



1,143 צפיות0 תגובות
bottom of page