top of page

איך משלבים נכון קינוחים ומתוקים בדיאטה?



קינוחים, מתוקים ופינוקים טעימים הם תמיד סוגיה בעייתית בדיאטה. קשה לעמוד בפניהם ומצד שני מרגישים מאד רע כאשר מתפתים ואוכלים (מרגישים שקלקלנו את כל הדיאטה). אז איך יוצאים מהפלונטר? איך מתחילים דיאטה וגם משלבים קינוחים ומאכלים טעימים?

חכו, חכו, יש כמה טיפים שבהחלט יכולים לעזור (למרות שעדיין לא מאפשרים לרדת על חבילת שוקלד/עוגה שלמה בבת אחת ולהרגיש טוב עם הדיאטה...)


אל תפחדו לשלב קינוחים ומתוקים גם בזמן דיאטה

לא כל העוגות אותו הדבר!

פרוסת עוגה תמיד נראת מאיימת בדיאטה, אך חשוב לדעת שלא כל העוגות אותו הדבר! בדרך כלל עוגות המכילות פרי יכילו פחות קלוריות ופחות אחוזי שומן לעומת עוגות עשירות בשוקולד וקצפות/שמנות. עם זאת, לפעמים הקלוריות מתחבאות גם בעוגות הפרי. למשל, בצק עלים או בצק פריך עשירים מאד במרגרינה ולכן עלולים להוסיף הרבה קלוריות גם אם הם רק הבסיס לעוגה (או לפאי).


בנוסף לכך שילוב של אגוזים בעוגה שוב מעלה את ערכה הקלורי ואת אחוז השומן, גם אם הכמות בעוגה אינה בהכרח גדולה. תחום אחר הוא עוגות גבינה- לא חייבים להכין אותן עם גבינות עשירות בשומן ושמנות. כיום ניתן להכין בבית ואף לקנות, עוגות גבינה קרות או חמות על בסיס גבינות 5%. עוגות גבינה אלו גם טעימות וגם בריאות מאד מבחינת כמות הסידן.


לגבי קורואסונים או עוגות מוכנות מבצק דמוי בצק עלים או בצק פילו הנמרח בחמאה, כאן עלולה להתחבא פצצת קלוריות אדירה שלא משביעה באותה מידה כמו עוגה אחרת, ללא כמויות החמאה/מרגרינה שיש בבצק. לכן היזהרו ואל תטעו בבצק הקל והאווררי הזה כי מתחבאות בו הרבה קלוריות.


ועוד עצה חשובה - אם אתם רוצים לאכול פרוסת עוגה, אל תמנעו מכך, כי רק המחשבות על העוגה יעלו את התיאבון ובסופו של דבר תמצאו את עצמכם אוכלים הרבה יותר ממה שתכננתם. לכן, אם אתם במסיבה או בארוחה שבסופה מגישים עוגה, קחו חתיכה קטנה. תהנו ממנה ואל תרגישו רע כי לפעמים רגשות המצפון, על אכילת העוגה, הם אלו שהורסים לכם את הדיאטה.


סוכר לעומת דבש- האם יש הבדל?

אחד המיתוסים הקיימים בתחום המתוקים הוא שבדבש יש פחות קלוריות מסוכר לבן ולכן תוספת הדבש במקום הסוכר הלבן יכולה לחסוך לנו קלוריות- לא נכון!

הדבש אומנם יותר בריא מסוכר והוא מכיל חומרים טבעיים המסייעים לגוף לשמור על הבריאות, אך אין זה אומר שום דבר על כמות הקלוריות. מה שכן, אם אתם רוצים לשמור על יתרונות הדבש אל תחממו אותו! חימום הדבש מעל טמפ' של 40 מע"צ פוגע בחומרים החשובים בדבש. לכן גם אם אתם מצוננים, אל תכניסו את הדבש לכוס התה אלא איכלו ממנו על יד, בכפית ישר לפה או על פרוסת לחם (אפשר גם לחם קל למי שממש מתעקש גם בזמן מחלה לשמור על הדיאטה). ממתיק נוסף שיכול להשתלב במקום דבש או סוכר הוא הסילאן (מכינים מתמרים) המכיל מינרלים וויטמינים נוספים ויכול להשתלב נהדר כממתיק בריא בהכנת עוגות ועוגיות.

קינוחים "זולים" בשומן

למרות התפיסה הנפוצה שהקינוח תמיד משמין, יש אפשרות להיות יצירתיים ולדאוג להכין גם קינוחים בריאים עם 0% שומן! למשל סלט פירות, מוזלי, גלידות סורבה, קרטיבים, ג'לי בו אפשר לשלב פירות בפנים (או שלא), מכאן שאפשר להנות ממאכלים מתוקים גם בלי לצרוך אחוזי שומן גבוהים.


קינוחים נהדרים על בסיס פירות יכולים להשתלב בדיאטה

טיפים לאכילת קינוחים (בלי להרוס את הדיאטה)

מכיוון שאנו חיים בעולם בו אנו מוקפים בקינוחים ופיתויים רבים, חשוב שלפחות נאמץ לעצמנו כמה טיפים התנהגותיים היכולים למזער נזקים (של הפרזה בקלוריות ופגיעה בהצלחת הדיאטה). להלן 4 טיפים חשובים היכולים לעזור לכם לעבור בשלום את סדר היום עמוס הפיתויים:


1. קפה ועוגה - השילוב המתמיד בין שתיה חמה לעוגה/עוגיה גורם לנו לאכול הרבה יותר ממה שאנו מתכננים. נוצר "רפלקס מותנה" הגורם לנו לשלב כל הזמן בין מזון מתוק ליד השתיה החמה או לרוץ להכין כוס קפה כאשר אנחנו מתכבדים בדברי מתיקה. נסו להפריד בין השניים ולהפחית את העומס הקלורי המתלווה לכל פעם שאתם מחפשים שתיה חמה- חשוב בעיקר בחורף.


2. קינוח בסוף כל ארוחה - הצורך במשהו מתוק בסיום כל ארוחה הוא הרגל מהבית וקשה מאד לשנות אותו. לפעמים הצורך במתוק נובע מארוחה גדולה מדי שהעמסנו על הקיבה, דבר הגורם לנפילת סוכר. נסו לצמצם את הכמויות שאתם אוכלים על מנת לא להעמיס כל כך הרבה על הקיבה. סיימו ארוחה רגע לפני תחושת ה"התפוצצות" ותראו איך גם הצורך במתוק יורד. במידה ותהליך הגמילה קשה, נסו לחכות חצי שעה בין הארוחה לקינוח המתוק. עם הזמן תראו שתוכלו לוותר עליו.


3. האוכל כפרס - הפסיקו לצ'פר את עצמכם ב"משהו טעים" כפרס. אנחנו נוטים להתייחס לאוכל כפרס על הצלחה או כפרס ניחומים, בכל המקרים אנחנו מפסידים ומעמיסים על עצמנו קלוריות מיותרות. למשל כאשר אנחנו מצליחים במבחן אנחנו הולכים לחגוג עם אוכל וגם כאשר לא הצלחנו במבחן אנחנו מפצים את עצמנו באוכל. די לשימוש באוכל כתגובה על רגשות של הצלחה או כישלון!


4. צום והתקפי אכילה - אל תעשו שינויים קיצוניים בהרגלי האכילה. גם אם היה אירוע בו אכלתם יותר מהרגיל, אל תפצחו בימים של צום. הצום גורר אחריו התקפי אכילה ומעגל בלתי נגמר של הימנעות מאוכל לעומת התקפי אכילה. נסו לאזן אכילה של כמויות גדולות באופן חריג על ידי דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית.




358 צפיות0 תגובות
bottom of page