top of page

לחם קל- האם מדובר בעבודה בעיניים או שבאמת טוב לדיאטה שלך?



לחם הוא מזון בסיסי בתפריט של אנשים רבים. הוא תורם פחמימות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים. למרות כל היתרונות הבריאותיים, יש שיגידו שהוא מאד בעייתי! למה? כי הוא טעים ואוכלים יותר מידי... יש שיגידו שהם לא יכולים להפסיק כאשר הם מתחילים לאכול לחם ואחרים רוצים להנות ממנו אבל במחיר קלורי יותר נמוך. האם הלחם הקל יכול לתת מענה לכל מי שרוצה לאכול לחם אבל לא להגזים? מה זה לחם קל?


מה לחם קל? האם זו עבודה בעיניים או פתרון טוב לדיאטה?

מה זה לחם קל?


לחם קל הוא לחם המכיל פחות קלוריות ל- 100 גרם בהשוואה ללחם רגיל. הלחם הקל מכיל בדרך כלל 190-170 קלוריות ל- 100 גרם, לעומת 240-220 קלוריות ל-100 גרם לחם רגיל. זה אמנם לא נראה הבדל כל כך גדול אך בפועל ההבדל רק ממשיך לגדול, כאשר מגיעים לבדוק את הפרוסות עצמן. הפרוסות של הלחם הקל יהיו בדרך כלל דקות יותר ואוויריות יותר בהשוואה לפרוסות של לחם רגיל. אחת הסיבות להבדל בין שני סוגי הלחמים היא התכולה הגבוהה יותר של שמרים ומים בלחם הקל, המאפשרת תפיחה טובה יותר של הלחם, ללא צורך בכמות גדולה של קמח, בכיכר עצמה. בדרך זו אנו מקבלים פרוסה גדולה ודקה (בדרך כלל מקפידים לחתוך אותן מראש דקות יותר) וכך שוקלת פרוסת לחם קל פחות, בצורה משמעותית, בהשוואה לפרוסת לחם רגיל השוקלת בממוצע 25-35 גרם.



האם הלחם הקל בחנויות הלחם הינו באמת קל?


מאד פופולרי למצוא היום, גם בחנויות המתמחות בלחמים בלבד, גרסאות ללחם קל. האם מדובר בלחם קל כמו שאנו מכירים ממדפי הסופר או שיש חשש שבפועל מספר הקלוריות רב יותר?

במרבית החנויות המתמחות בלחם ניתן למצוא לפחות 1-2 סוגים של לחם קל, המכיל 20-30% פחות קלוריות בהשוואה ללחמים הרגילים. אך הבעיה היא שרובם אינם פרוסים ואינם אחידים בגודלם.


מה עושים?


מבקשים מראש לפרוס את הלחם, בעת הקניה, במכונת חיתוך המאפשרת לקבל פרוסות כמה שיותר אחידות ודקות ולא מסתמכים על המיומנות שלנו בחיתוך פרוסות אחידות בבית. דבר נוסף, שואלים מראש כמה קלוריות יש ב- 100 גרם לחם בהשוואה ללחמים האחרים בחנות, על מנת לקבל הערכה מדוייקת יותר - כמה קלוריות חוסכים, בפועל, כשקונים לחם קל לעומת לחם רגיל (שבמרבית המקרים יקר הרבה יותר מלחם לא קל). בחלק מהחנויות ניתן לקבל פירוט של כמות הקלוריות לפרוסה, הנעה בין 50 ל- 60 קלוריות לפרוסה. אומנם מדובר בכמות קלוריות קצת יותר גבוהה מהכמות שיש בפרוסות לחם קל המסחרי, שאנו קונים בסופר (40-35 קלוריות/לפרוסה), אך אם הטעם עשיר יותר ומשביע יותר, זה בהחלט יכול להיות יתרון ולא חיסרון (למרות פער הקלוריות).


למי טוב לחם קל?


מטרת הלחם הקל היא, בעיקר, להשביע את הרעב בראש (ב"עיניים") וקצת פחות את הרעב בבטן...


מה זה אומר?


הרעב אצל מרבית האנשים הסובלים מעודף משקל, אינו הסיבה המרכזית לאכילה או להפסקתה. אנשים אוכלים בשל רגשות, מצבי רוח, שעמום ובעיקר כי הם חושבים על אוכל ורוצים להרגיש את טעמו. הלחם הקל בא לתת מענה קל ופשוט לצורך שלנו לאכול עם העיניים. פרוסה אחת של לחם קל מכילה, כאמור, חצי מכמות הקלוריות שיש בפרוסת לחם רגילה. לכן, הגיוני לחשוב שפרוסת לחם אחת לא תשביע אותנו מבחינה פיזיולוגית, אז איך זה עובד?


מכיוון שרוב האנשים אוכלים ושבעים מ"אכילה בעיניים" נוצרת תחושת רגיעה ושובע בשל השימוש בפרוסות לחם קלות במקום לחם רגיל.



איך זה עובד מבחינת השובע בעיניים?


קחו למשל לדוגמה, אכילה במהלך היום מחוץ לבית (לימודים, אוניברסיטה, עבודה ונסיעות). כאשר אנו רוצים לרדת במשקל ולחסוך קלוריות אנו יכולים להכין כריך משתי פרוסות לחם קל עם הרבה ירקות, גבינה/פסטרמה/טונה וכו'. מבחינה קלורית ניתן לקחת פרוסת לחם אחת עם אותו ממרח וירקות, אך בפועל תחושת השובע שנרגיש מאכילה של כריך (2 פרוסות) לעומת פרוסה אחת תהיה שונה מאד, כל עוד אנו אוכלים ב"עיניים" ולא, באמת, מרגישים את תחושת השובע הפיזיולוגי.


מכאן שתפקידו החשוב של הלחם הקל הוא לתת לנו תחושת "עם" כאשר בפועל אנו "בלי" (הכוונה לקלוריות). הלחם הקל עוזר לנו ל"עבוד על עצמנו" ולהרגיש שאכלנו ארוחה גדולה גם אם בפועל כמות הקלוריות היתה נמוכה. למשל, כריך לחם קל עם גבינה יכיל 100-120 קלוריות, כאשר אותו כריך בדיוק עם לחם רגיל יכיל 180-200 קלוריות. מדובר בהבדל של 100 קלוריות בערך, וזה לא מעט כאשר התזונה שלנו ביום מתבססת על הרבה כריכים או שילוב לחמים בארוחות המרכזיות.


מילה לסיכום


אם אתם מחפשים את תחושת השובע בבטן בסיום הארוחה, כנראה שלחם קל אינו התשובה עבורכם. עם זאת, אם אתם מאוהבי הלחם המושבעים הנהנים מעצם הכנת הכריכים או נעשים שבעים כשאתם עומדים לאכול מספר רב של פרוסות לחם (אז מה אם הן דקות ואוורירית!), אתם בדיוק האנשים שלחם קל יעשה עבורם את העבודה וגם הצלחת הדיאטה נראית בדרך הנכונה. זכרו, גם עבודה בעיניים בזמן ירידה במשקל והרזיה, צריך לעשות בחוכמה.

6,444 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page