top of page

איך לבחור חטיף אנרגיה?


האם חטיף אנרגיה הוא "חטיף בריאות"? מה ההבדל ואיך בוחרים את החטיף שהכי מתאים לכם? הבעיה המרכזית בבחירת חטיף אנרגיה היא המגוון הרב של החטיפים ה"מתחפשים" לחטיפים בריאים. גם שמות החטיפים כמו "חטיף אנרגיה", "חטיף בריאות", "חטיף טבעי" - אינם מעידים תמיד על טיב המוצר העלול להכיל כמות גבוהה של שומן וערך קלורי גבוה. חטיפים אלו יכולים להיכנס לקטרוגיה של "ממתק" בתפריט היומי, אך לא נתייחס אליהם כחלק אינטגרלי מארוחות הביניים, בתפריט מאוזן והם, כמובן, אינם מתאימים לפני אימונים.



איך בוחרים חטיף דגנים בריא?

  • רכיבי המזון - החטיף שאנו רוצים לשלב בארוחת הביניים, מהווה חלק מהתפריט היומי והוא שייך לקבוצת הפחמימות. לכן, בעת בחירת חטיף דגנים, צריך לשים לב שהדגנים יהוו חלק מהמרכיבים העיקריים של החטיף. למשל פצפוצי אורז, פתיתים על בסיס קמח תירס (קורנפלקס), דגנים מלאים (קמח חיטה מלא), קמח שיבולת שועל ועוד.


  • קלוריות - כדי שהחטיף יענה על הדרישות של "ארוחת ביניים", עליו להכיל 80-100 קלוריות. עבור בני נוער וספורטאים, יש מקום להגדיל את כמות הקלוריות בארוחת הביניים לכ-120 קלוריות כחלק מתפריט יומי מאוזן. לשם השוואה כמות הקלוריות לחטיף שוקולד אישי נעה בטווח של 150-245 קלוריות. בחלק מהמקרים גרסת חטיפי המיני של אותו מוצר מכילים 95-110 קלוריות עבור אריזה במשקל 18-21 גרם. בפועל, כמות הקלוריות אולי דומה לחטיף דגנים, אך הגודל המיניאטורי של חטיף השוקולד, איננו משביע ולא יכול להוות בסיס בלעדי לארוחת ביניים.


  • פחמימות - כמות הפחמימות בחטיף צריכה להיות בממוצע כ-17-15 גרם. כמות הדומה לכמות הפחמימות שבפרוסת לחם ממוצעת ומהווה מנת פחמימות אחת בתפריט.


  • סיבים תזונתיים - ככל שכמות הסיבים התזונתיים גבוהה יותר, כך קצב ספיגת הפחמימות בגוף יהיה איטי יותר ויספק תמיכה טובה יותר של פחמימות לאורך זמן. מומלץ לחפש חטיף דגנים המכיל מעל 2-3 גרם סיבים תזונתיים לחטיף. מומלץ להימנע מחטיפים המכילים פחות מ- 0.5 גרם סיבים לחטיף.


  • שומן - כמות השומן בחטיף צריכה להיות נמוכה, אך לא צריך לחפש חטיפים ללא נוכחות שומן. חטיפים המכילים עד 5 גרם שומן לחטיף, יכולים להשתלב כארוחת ביניים וגם כחטיף לפני אימונים. הם מספקים מנת שומן אחת לתפריט היומי, לכן עדיין אפשר להתייחס אליהם כחלק מארוחות הביניים במסגרת תפריט מאוזן.


  • שומן רווי - המטרה היא להמעיט בכמות השומן הרווי בתפריט. ההמלצה הבריאותית היא לשלב כ- 7% ממקורות השומן בתזונה משומן רווי. כלומר, כמות נמוכה בתפריט אך אין המלצה להימנע לחלוטין. כאשר בוחרים חטיף דגנים לארוחת ביניים, מומלץ לבחור בחטיפים בהם כמות השומן הרווי מהווה חצי ואף פחות מסה"כ כמות השומן בחטיף כולו.

410 צפיות0 תגובות
bottom of page