top of page

בונים הרגלי אכילה בריאים לילדים גם בגינת המשחקים


בילוי בגינת משחקים חשוב ותורם להתפתחות הילד, מגיל צעיר ואף בגילאי בית הספר : פיתוח יכולות מוטוריות, קואורדינציה, משחק -חברתי, שיתוף, התמודדות עם גובה ופחדים וכמובן כייף והנאה רבה.

גם תחום הרגלי האכילה, הוא חלק בלתי נפרד מהבילוי בגינת המשחקים, במיוחד בגילאים הצעירים. איך לגבש הרגלי אכילה נכונים וכללים תזונתיים בריאים בזמן המיועד לבילוי ומשחקים? על מה צריך להקפיד? איך להסתכל על הבילוי בגינה כהזדמנות נדירה להרחיב את עולם המזונות של הקטנים? מה המכשולים ואיך מתמודדים איתם?



נצלו את גינת המשחקים לשלב מאכלים בריאים



הכללים החשובים להרגלי אכילה בריאים בגינת המשחקים


• תכננו את האכילה המתאימה לגינת המשחקים - זמן הבילוי בגינת המשחקים הוא, במרבית המקרים, בשעות אחר הצהרים, לאחר סיום מסגרת הגן/בית הספר או לאחר מנוחת הצהרים. כלומר, "ארוחת ארבע" משתלבת נהדר בזמן הבילוי בגינה. ההמלצה בשלב זה של היום היא לשלב פירות, ירקות, מעדן חלב או יוגורט, פרוסת לחם עם ממרח ואפשר לגוון עם ממתק קטן מדי פעם. תכננו מראש והכינו את המזון לגינה כך שתהיה חוויה נעימה וגם מזינה.

• האופן הנכון להבאת המזון לגינה - פירות הם אחת ההמלצות הטובות ביותר לאכילה בגינת המשחקים. הקפידו לשטוף ולחתוך את הפירות מראש (עוד בבית) ולסדרם בכלים מתאימים. הבאת פירות שלמים אינה "מפתה" את הקטנים, לכן הכינו מראש את הפירות חתוכים.

• הכנה לפי הוראות הבטיחות- שימו לב להמלצות הבטיחות, בתחום האכילה, עבור ילדים קטנים, חתכו את הפירות בפרוסות ארוכות (מקלות) ולא בעיגולים. עבור פירות/ירקות עגולים קטנים כמו ענבים ועגבניות שרי, מומלץ לחתוך לחצאים/רבעים כדי למנוע מצבי חנק.

ירקות ישתלבו נהדר - הגינה היא הזדמנות נהדרת לשלב גם ירקות טריים כנשנוש בריא וטעים. למשל, מקלות של גמבה בכמה צבעים, מקלות גזר, מקלות מלפפון, עגבניות שרי חתוכות ועוד. אפשר לחלק כל ירק לכלי אחר או לערבב יחדיו מגון צבעים וטעמים.

• נצלו את ההזדמנות למאכלים שלא אוכלים אצלכם בבית - בגינת המשחקים האוכל של ה"חבר" תמיד הרבה יותר מעניין וטעים. ברגע שמישהו מוציא משהו לאכול, כל שאר הילדים בודקים וניגשים לבקש גם. תופתעו לראות איך הקטנים אוכלים בשמחה מאכלים שלא יגעו בהם בבית, כאשר ילד אחר, בגינת המשחקים, אוכל אותם. זו הזדמנות גם עבורכם להביא מזונות שבבית שוכבים בלי כל התעניינות מצד הקטנים, ובגינה יזכו לתשומת לב ונשנוש של הילדים.

• תיאום מראש בין אמהות - אם יש לכם חברה שמגיעה גם היא עם הילדים לגינה, נסו לתאם מראש שכל אחת תביא מאכלים שונים, על מנת לחשוף את הקטנים לכמה שיותר טעמים ומרקמים, שבבית הם לא מתנסים בהם.

• החליטו על זמן "פיקניק" - החליטו מראש על "זמן פיקניק" בו מתיישבים ופותחים את הקופסאות של האוכל ו/או פורסים את המזון על ספסל/מגרש המשחקים. ישיבה משותפת מסביב לאוכל תאפשר לילד להתמקד במזונות המוצעים, לטעום ולנסות מאכלים בלי לחץ. ישיבה סביב מקום עם אוכל גוררת תשומת לב מצד הילדים האחרים המשחקים בגינה. תוך דקות תראו איך הקטנים מגיעים לבקש לטעום מהמזון. התעניינות זו הופכת את האוכל ליותר אטרקטיבי גם מצד הילד שלכם, מלמדת אותו לחלוק עם אחרים וכמובן מאפשרת יצירת קשרים ויחסים בריאים סביב האוכל.

• אכילה בישיבה ולא תוך כדי משחק - התנו את האכילה בישיבה ולא תוך כדי משחקים! הרגלי אכילה מגיל צעיר חשוב שיהיו בצורה בריאה תוך הסתכלות על האוכל, לעיסה טובה ולא תוך כדי משחק/קפיצה. מבחינה בטיחותית אל תתנו לילד לרוץ בין המשחקים בגינה עם אוכל ביד או בפה. הקפידו על אכילה בישיבה, גם במחיר שיפסיק לאכול כאשר הולך לשחק ויחזור כאשר הוא בוחר לאכול.

• לא אוכלים תוך כדי משחק - חלק מההורים מנצלים את זמן המשחק כדי "לדחוף" מזון לקטנים. הנדנדה היא המקום הנפוץ ביותר בו נוהגים להאכיל את הקטנים בחתיכות של פרי, כפיות של מעדן או פיסות של כריך. לא כך! אל תערבבו בין זמן משחק לזמן אכילה. זה מסוכן מבחינה בריאותית ופוגע בהרגלי האכילה.

• הקפידו על הפסקות שתייה - לגינת המשחקים הביאו רק מים! בקבוק אישי לכל ילד או בקבוק מים משפחתי עם כוסות. הקפידו לא לשלב מיצים מתוקים/תוססים בעת הבילוי בגינה. תיזמו בכל 15-30 דקות הפסקות שתייה (תלוי בגיל הילד) וודאו שישתה כמות מים מותאמת לכמות המרץ שמוציא במשחקים וכמובן בהתאם למזג האוויר וכמות הזעה.


חשוב לעשות הפסקת שתיה ולהזכיר לילדים לשתות הרבה

• הרגלי אכילה עבור המכולת שליד הגינה - ליד גינות משחקים רבות ממוקמת מכולות או קיוסקים, במרחק הליכה ואפילו, לפעמים, ממש צמוד לגינה. נוכחות המכולת ליד הגינה, עלולה לגרום לחיכוכים רבים, ריבים ואכילה מוגזמת של ממתקים. קחו זאת בחשבון ואל תופתעו בכל פעם מחדש. הגדירו את הרגלי הקניות בקול רם לילדים, לפני היציאה לגינה. אפשר כמובן להגדיר מראש שיש ימים בהם כן קונים במכולת וימים בהם לא מסכימים. כל עוד תקבעו מראש את הכללים, ותהיו עקביים, בסופו של דבר גם הקטנים יכבדו אותם.

• הגדירו את הזמן בו משלבים את הקניה במכולת - אם החלטתם שניתן לקנות במכולת במסגרת הבילוי בגינה, אחד הויכוחים הגדולים הוא מתי מגיעים למכולת ביחס לזמן המשחקים. לא משנה אם החלטתם שבהתחלה או בסיום הבילוי, הגדירו זאת מראש ושמרו על גבולות התזמון. ההמלצה שלי היא לשלב את הקניה במכולת/קיוסק בסוף הבילוי בגינה ולא בתחילתו. הסיבה היא, שילדים בדרך כלל זקוקים לזמן אכילה מוגדר עד שיסיימו את החטיף. עמידה באמצע גינת המשחקים עם ארטיק/שוקולד/שקית חטיף מלוח ולחכות עד שיסיים, פוגעת בזמן המשחק של הילד וחבל.

• הצבת גבולות קניה לפי סוג המזון - הגדירו מראש מה אפשר לקנות ומה לא. יכול להיות שאתם מעדיפים לקנות חטיפים שלא מלכלכים או לא עשירים בשומן ובצבעי מאכל. בחורף למשל יש הורים שלא מרשים גלידות, ובקיץ לא מאכלים עשירים בשוקולד שנמרחים על הפנים, הידיים ודורשים מבצע ניקיון מקיף. לכן חשוב מאד שמבין המגוון הרחב בחנות, תגדירו מראש לילד את המבחר ממנו אתם מרשים לו לקנות.

• הצבת גבולות קניה לפי תקציב - לגיטימי לקחת בחשבון גם את נושא המחיר והעלות של הבילוי בגינה עם הקניה במכולת/קיוסק. מותר להגדיר מראש סכום קבוע לקניה ולומר שיש מאכלים/ממתקים שאתם לא מרשים בשל העלות הגבוהה.

• הכי חשוב להיות עקביים - אל תתרגשו מביטויים של כעס ואכזבה מצד הילד בעת הקניה במכולת, כאשר למרות שאמרתם מראש מה מותר ומה אסור, הוא עדין יבקש דברים אחרים. אם הגדרתם מראש מה מותר, הילד יודע היטב את הגבולות, אך טבעי שינסה לבדוק ולהרחיב אותם. תהיו החלטיים והעבירו לו את המסר שזה מה שהחלטתם וכך יהיה. אחרי מספר פעמים הוא ידע שאתכם אי אפשר לבלבל ויבחר מתוך המבחר שהגדרתם לו.

75 צפיות0 תגובות
bottom of page