top of page

לגדל ילדים בריאים בחופש הגדול ב-10 כללים

החופש הגדול הוא לא תקופה קלה; חוסר השגרה, התחושה שאין מסגרת קבועה, הליכה לישון מאוחר והפיתויים הרבים מסביבם עלולים לפגוע בהרגלי האכילה של הילדים. למרות הקושי לשמור על שגרה בריאה בחופש הגדול, עדין יש אפשרות לגדל ילדים בריאים גם בתקופת הקיץ. תכנון מוקדם, פעילויות אקטיביות, ארוחות מסודרות גם בשעות מוזרות ופחות זמן מסכים יעזרו לכל המשפחה לסיים את החופש בריאים, למרות כל הפיתויים


הכתבה פורסמה לראשונה ב-26.07.18


החופש הגדול מבלגן את השגרה, נותן תחושה שאין גבולות ויוצר לא פעם מריבות עם הילדים על שמירה בסיסית של הרגלים בריאים. איך שומרים על מסגרת בריאה עבור הילדים שלנו?

קודם כל, המסר שצריך להעביר לילדים: החופש הגדול הוא חופש מלימודים אבל הגוף שלנו לא יצא לחופשה. עדין צריך לדאוג לו ולהקפיד לאכול בריא. אפשר לשלב דברים לא שגרתיים מדי פעם אבל הרכב הארוחה עדין צריך להיות מזין לגוף וזה כולל גם את הרגלי החיים השתיה, שינה, הפעילות וסדר הארוחות.




עשרת הכללים שחשוב להקפיד עליהם בחופש הגדול:


1. ליצור שגרת ארוחות גם בחופש

זהירות: שלא יוצר מצב אצלכם בבית שלא אוכלים כל הזמן ובלי לשים לב. ההורים יוצרים מסגרת ארוחות שמתאימה לסדר היום בחופש. נשנוש בשל שעמום או תחושה שאין ארוחות מסודרות אינו בריא לגוף ועלול ליצור אכילה רבה ותחושת שובע נמוכה. למרות שנמצאים הרבה שעות בבית, אין זה אומר שדלת המקרר צריכה להיות פתוחה כל הזמן. מותר להגביל את שעות האכילה ולשמור על שגרה גם בחופש.


2. לא לוותר על ארוחת בוקר

למרות הנטייה לקום מאוחר ולאחד את ארוחת הבוקר עם הצהרים, הסבירו לילד את החשיבות של ארוחת הבוקר לגדילה, צמיחה ובריאות, והקפידו שיאכל לפחות משהו קטן. כמובן מומלץ לסכם על יקיצה באזור 9:00-10:00 ולא בשעות הצהרים.


3. ארוחת לילה מתוכננת מראש

אם סדר היום כולל הליכה לישון מאוחר, חשוב להגדיר מראש את הכללים לארוחת לילה אם הילד טוען שהוא רעב. קודם כל, זו לא ארוחת ממתקים או גלידה. אם רעבים, אוכלים אוכל מזין כמו פרוסה עם משהו, יוגורט עם פרי או כל דבר אחר שנמצא זמין ומזין בבית. כדאי לוודא שהילד יודע להכין לבד וגם לחסל אחריו (לא להשאיר למישהו אחר את הניקיון לבוקר).


4. ירקות ופירות זמינים

כדי לעודד אכילה של פירות וירקות בבית, חשוב לשטוף את הירקות, לחתוך אותם ולהניח במקום נגיש לילדים (במקרר, על השולחן, על השיש במטבח וכו'). לא מספיק להגיד "יש תפוח במקרר במגירת הפירות". אם זה לא נגיש לאכילה, הסיכויים הרבה יותר נמוכים שהילדים יאכלו פירות.


5. פינוק מתוק עד פעם ביום

שימו גבלות למתוקים/ממתקים/פינוקים. מותר להציב גבולות ולקבוע מה התדירות שאוכלים אותם בימי החופש הגדול. נסו להימנע משילוב יותר מפעם ביום.


6. פעילות אקטיבית עם הילדים

תכננו עבור הילדים פעילות אקטיבית ולא רק זמנים בהם יושבים ולא זזים. לדוגמה: קיר טיפוס, בריכה, פארק מים עם מגלשות, החלקה על הקרח, טיולי טבע בתוך מים, חתירה בקייקים, כדורעף חופים על שפת הים ועוד.





7. הביאו אוכל בריא לבילוי המים

כאשר יוצאים מהים ומהבריכה תמיד מאד רעבים (גדולים וקטנים). זו הזדמנות נהדרת להביא אוכל בריא. הביאו פירות חתוכים, ירקות חתוכים וכל דבר שנראה לכם מתאים לבילוי המשפחתי.


8. משמעת מים

למים חשובות רבה בכל גיל. צרו ביחד עם הילדים הרגלי שתיה בבית שיאפשרו להם לשמור על הבריאות ועל כמות מים נכונה. מומלץ לשתות מבקבוקים ולא ישירות מהברז או ברזיה על מנת לראות כמה שותים בפועל. זה נכון גם לבילוי חוץ לבית גם אשר נמצאים במזגן. הוציא את המיצים המתוקים התפריט והקפידו על מים בלבד.


9. בישול משותף

נצלו את החופש כדי לחשוף את הילדים לבישולים חדשים שמתאימים לגילם. תקבעו מראש ימים בהם אתם מבשלים ביחד ונצלו את הזמן כדי להכיר להם מזונות חדשים בריאים וכדי ללמד אותם להיות עצמאיים במטבח. אפשר אפילו להזמין חברים של הילדים לבישול ביחד, כי זה תמיד מעודד אותם יותר לשתף פעולה וליהנות מכל החוויה.


10. הגבילו זמן מסך

קשה היום להגביל את הילדים מבחינת החשיפה שלהם למסכים: טלוויזיה, טלפונים ניידים, מסכי מחשב, טאבלטים ועוד. הבהייה הבלתי פוסקת של הילדים במסך משתקת אותם, מורידה מכמות הפעילות הגופנית היומית וגורמת להם להתמכר למשהו שאינו בריא עבורם. הציבו מראש גבולות זמן שמתאימים למשפחה שלכם. ההמלצה המקובלת היא לא יותר משעתיים ביום.




43 צפיות0 תגובות
bottom of page