top of page

לאכול בריא גם בנסיעות המשפחתיות ברכב- זה אפשרי!

עודכן: 16 בספט׳ 2018



נסיעה משפחתית ארוכה לטיול או לחופשה מעלה תמיד את השאלה, מה קורה לגבי "נשנושים ואכילה באוטו"? האם לאפשר לילדם לאכול תוך כדי נסיעה או לעשות עצירות יזומות לשתיה, אכילה להתרעננות בצד הדרך? נושא זה מטריד הורים רבים, במיוחד לפני חגים וחופשים.


הכתבה פורסמה לראשונה באתר YNET בתאריך 02.04.14

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4498166,00.html


תכננו מראש את האוכל שאתם מביאים לנסיעות ארוכות

לקבל החלטה האם לאפשר אכילה בנסיעה במכונית

השלב הראשון הוא לקבל החלטה האם אתם כהורים מאשרים אכילה במכונית בזמן הנסיעה. ההמלצה הנכונה היא להימנע מאכילה בזמן הנסיעה. להגדיר שמזון ונשנושים אוכלים ליד השולחן כאשר רעבים ושהמכונית המשפחתית לא מיודעת להוות תחליף.

יש הורים שמצליחים לשמור על ההמלצה, אצל אחרים הילדים יודעים שיש חלוקה ברורה שבאוטו של אבא אסור לאכול ושבאוטו של אמא מותר, ויש משפחות שאצלן פשוט עדין לא התקבלה החלטה ברורה (לפעמים מאפשרים ולפעמים אוסרים). ויש משפחות שאצלן האוכל הוא חלק בלתי נפרד מכל נסיעה.

עבור אותן משפחות שמאפשרות אכילה במכונית המשפחתית, חשוב לשמור על כמה כללים בסיסים כדי להציב גבולות ולא לקלקל את כל ההרגלים שאתם מנסים להנחיל לילדים במשך שנים. אז כן, אם החלטתם שאתם מאפשרים אכילה/שתיה בנסיעה משפחתית, דעו להציב גבולות וכללים גם במכונית.


הכללים החשובים לאכילה במכונית המשפחתית:


להגדיר מראש כללי נסעה ואכילה - לא בכל נסיעה במכונית צריך/מותר לאכול. הגדירו מראש באיזה נסיעות אתם מאפשרים שילוב של מזונות. נסיעות יומיומית כמו מהבית לבית הספר או לגן וכל שגרה אחרת לא צריכים לאפשר אכילה במכונית המשפחתית. את זמן האכילה צריך לשמור מחוץ לכביש. במידה ומדבור בטיולים/נסיעות ארוכות של מעל לשעה ויותר, אז יש מקום לשקול שילוב של מזון בהתאם לגיל הילדים. כאמור, הגדירו מראש את הכללים וכך יהיה לכם הרבה יותר קל לשמור על עמדה קבועה ונכונה מול הילדים.


אפשר בלי צלחת? לא להרשות אכילה של מאכלים שדורשים צלחת. כמו שבבית ישנם מאכלים שאתם לא מרשים לילדים לאכול בלי צלחת בשל הפירורים והלכלוכים, את אותם מאכלים מראש אל תכניסו לרשימת המזונות המורשים לאכילה במכונית.


אין כניסה ל"מאכלים אסורים" בבית - לא מכניסים מאכלים חדשים שלא מורשים/נהוגים בבית. יש משפחות ששומרות מאד על הרגליה אכילה בבית ולא מכניסות חטיפים וממתקים אבל בזמן נסיעות מאפשרים בלי הגבלה את האכילה של כל מה שהילדים דורשים. חשוב גם במכונית לשמור על הכללים ולא להרשות מאכלים שאתם מאמינים שלא טובים ולא תורמים לבריאות הילדים.


זהירות מרפלקס מותנה של אכילה ונסיעה - חשוב להיזהר מיצירת רפלקס מותנה של אכילה בנסיעה. אנו מלמדים את הילדים שלנו לאכול לפי תחושות רעב ושובע. חשוב שלא ייווצר מצב בו הילדים מתרגלים לאכול באופן אוטומטי כאשר הם נכנסים לאוטו לנסיעות קצרות או לטיולים ארוכים. גם באוטו, האכילה צריכה להיות קשורה לתחושות הרעב והשובע ולא אוטומטית כאשר נכנסים למכונית.


לא לאכול בלי הפסקה - בהמשך לחשיבות השמירה על תחושות הרעב והשובע, חשוב להגדיר זמני אכילה בנסיעה ולא ליצור מצב של נשנוש בלתי פוסק לאורך כל הנסיעה.


שמרו על הניקיון ותכננו מראש - אל תאפשרו להכניס למכונית מאכלים שעלולים ללכלך/להישפך. נכון, לא תמיד אנו מצליחים לשמור על ניקיון המכונית המשפחתית אבל אל תרימו ידיים והמשיכו להקפיד שאכילה במכונית לא תוסיף ללכלוך.


לוותר על הדביקים - כדי שלא תתחילו לרדוף אחריהם במהלך הנסיעה "לא להשאיר תביעות אצבעות בכל מקום", בחרו מראש אוכל לא דביק, שלא משאיר שכבות עבות של סוכרים/מלח/תבלינים או טיפות שומן בכל מקום בו הילדים נוגעים. נכון, מגבונים הם תמיד רעיון טוב באוטו, אבל הפחיתו מראש את הלכלוך וטביעות האצבעות על ידי הגבלת סוגי המזונות המותרים בנסיעה.


שותים רק מים! - אל תאשרו שתיה של מיצים טריים או תוססים לאורך הנסיעה. הקפידו שאם שותים זה רק מים. הרגלי שתיה בריאה יכולים להתחיל מהמכונית המשפחתית, גם כאשר קשה לכם לכפות את ההימנעות מהשתיה המתוקה בבית. לפחות במכונית הגדירו מראש כלל שתיה רק של מים.


כל ילד והמנה שלו - כדי למנוע ויכוחים, צעקות וריבים באוטו, נסו מראש לחלק את המזון למנות אישיות שכל אחד יקבל את הכמות המתאימה לו לפי הגיל והגודל. התעסקות בריבים של הילדים סביב אוכל והתחלקות בשקיות חטיפים/ממתקים גדולות עלולים להוות הסחה לא נעימה של הנהיגה. חשוב למנוע עד כמה שניתן ויכוחים ועימותים סביב האוכל במכונית על ידי תכנון מראש.


האוכל הוא לא פקק לרעש! - אל תשתמשו באוכל כ"פקק" לרעש של הילדים במהלך הנסיעה. לא נכון להציע מאכלים, ממתקים ופיתויים רק כדי שהילדים יהיו בשקט (למרות שזה מאד מפתה) אל תגרמו לילדים לאכול מהסיבות הלא נכונות וגם אם תרוויחו כמה דקות של שקט, בטווח הרחוק המסר התזונתי והרגלי האכילה שאתם מלמדים אותם הם לא נכונים.


אוכל הוא לא פיתרון לשעמום - האוכל הוא גם לא פיתרון לשעמום בנסיעות ארוחות. הרבה פעמים כאשר הילדים מקטרים בזמן נסיעה ארוכה שמשעם להם, אנחנו מיד שולפים ממתק אהוב או כל פיתוי אחר שיעסיק אותם ויפיג את השעמום. יש אפילו הורים שמצטיידים מראש ברשימה של מאכלים שמיועדים לשלבי השעמום בנסיעות הארוכות. נסו לחשוב על פתרונות יצירתיים אחרים והשאירו את האוכל והממתקים לשלבים בהם הילדים רעבים. אל תלמדו אותם שאכילה היא פיתרון לשעמום ותחושה של תסכול בנסיעה ארוכה.


הימנעו מאכלים שמפריעים לסובבים - הימנעו מלהביא מאכלים ומשקאות שעלולים לגרום לגרפסים, גזים וריחות לא נעימים. נסיעה ארוכה במכונית היא לא חוויה נעימה ובמיוחד אם כל אחד תורם את שעל ביטנו... זו עוד סיבה להימנע ממשקאות תוססים ומאכלים שעלולים לגרום לפעילות קיבה מוגברת.


אחריות האוכלים לניקיון לפני שיוצאים - כמו שמורידים צלחת מהשולחן בסיום הארוחה, גם במכונית המשפחתית, מי שאכל, לוקח באותה מידה אחריות לנקות בסיום הנסיעה. למשל, לקחת שקיות ריקות ומארזים של מאכלים שהסתיימו במהלך הנסיעה ולזרוק אותם לפח מחוץ למכונית. לוודא שלא נשארו פירורים פזורים על השטיח והמושבים. הילדים צריכים ללמוד שאם אוכלים ונהנים במכונית צריך לעזור לנקות ולהשאיר את המכונית נקייה לקראת הנסיעה הבאה.

248 צפיות0 תגובות
bottom of page