top of page

שגרה טובה להצלחת הדיאטה כמו באימון רכיבה


האם שמתם לב שיש הקבלה בין אימון רכיבה לבין הצלחת הדיאטה, כאשר מדובר על "שיגרה"? נכון, לפעמים אנו משתמשים במונח "שיגרה" כדי לתאר מצב שלילי של שחיקה, שעמום וחוסר אנרגיות להתמודד עם שינויים. האם שמתם לב שדווקא בתקופות של שגרה יש סיכויים הרבה יותר טובים להצלחת הדיאטה? האם שמתם לב שיש הקבלה בין סוג האימון, נוחות הרכיבה לבין דיאטה ושגרה?


הכתבה התפרסמה לראשונה במגזין "אופנים"


חשוב לזהות את המכשולים בדיאטה כמו באימון רכיבה


שגרה - מקלה על הצלחת הדיאטה

כדי להצליח לרדת במשקל צריך לשמור על כמה כללים תזונתיים שיאפשרו ליצור חסר קלורי יומי, שיבוא לידי ביטוי בשרפת רקמת השומן וירידה במשקל. לא משנה באיזה סוג דיאטה אתם בוחרים, עדיין צריך לשמור על סוגי המאכלים שאוכלים מתוך מגוון, צר יחסית. לשים לב, כמובן, לכמות שאוכלים. כמו בכל תהליך של שינוי זה לא קל בהתחלה, אבל ברגע שמתאימים את סגנון האכילה לשגרת החיים הדברים נעשים יותר פשוטים. כאשר יש שגרה קבועה, לא משנה אם זו שגרה רגועה או שגרה לחוצה, עצם העובדה שלמדנו לשלב בתוכה את הדיאטה, מאפשרת לנו לראות תוצאות לאורך זמן. דווקא ה"שעמום" לכאורה, בסדר היום שאין בו הפתעות, ריגושים ופיתויים מאפשרים לנו לדבוק טוב יותר בסגנון האכילה שבחרנו ולהגיע לתוצאת הרצויות של הפחתת המשקל.


אירועים שוברי שגרה בדיאטה

הבעיה מתחילה עם אירועים "שוברי שגרה". הם לא חייבים להיות אירועים גדולים או מפתים, הם פשוט אירועים שמוציאים אותנו מהמקום הקבוע והנוח שלנו, וגורמים לנו להשקיע אנרגיות חדשות בתכנון האכילה. לפעמים אפילו לא מדובר במאכלים מפתים או בכמויות חריגות של אוכל, אך עצם החריגה מהשגרה גומרת לנו מבחינת התפיסה החשיבתית להרשות לעצמנו לאכול יותר או/ו לגעת במזונות שלא הינו מתקרבים אליהם בשגרה. כן, לפעמים מדובר יותר בשינוי תפיסה ולא בהכרח בקושי גדול שהיה אמור לשבור לנו את הדיאטה. מה הם האירועים "שוברי השגרה" הבולטים ביותר שגורמים לנו לבעיות בדיאטה?

• ארוחות משפחתיות

• סופי שבוע

• חופשות

• יציאה למסעדה

• מסיבות ואירועים חברתיים הכוללים אוכל/אלכוהול

• טיסות ונסיעות לחו"ל (עבודה/חופשה)

• ימי הולדת

• חגים

• אירוח אצל חברים/משפחה

• צפייה במשחקים/אירועים ספורטיביים


איך קשורה ה"שגרה" של החיים והדיאטה לאימוני אופנים?

ישנה הקבלה בין שגרת הדיאטה לאימון רכיבה. בכל רכיבה ההתחלה קשה, לוקח זמן ל"התניע" ולהתחמם עד שמרגישים שמצליחים להנות מהאימון (או לפחות "להיכנס לאימון"). אימונים של שינויי קצב, עליות או כל דבר אחר שמפר את קצב הרכיבה, מחזיר אותנו חזרה לנקודת ההתחלה שדורשת מאיתנו להסתגל מחדש. כן, גם באימונים יש שגרה וכל עוד שומרים על קצב קבוע (אפילו אם מדובר בקצב מהיר), אנו מרגישים שאנו שולטים ברכיבה. אך כמו החגים, החופשות והארוחות המשפחתיות גם ברכיבה יש "שוברי שגרה".


"שוברי שגרה" באימון רכיבה:

• אינטרוולים/שינויי קצב

• עליות

• תחרויות

• ירידות חזקות

• סינגלים

• פנצ'רים ותקלות מכאניות באופנים (חמסה, חמסה, חמסה...)


נכון, השינויים "שוברי השגרה" באימון רכיבה לא קשורים למה שאכלת בארוחה לפני האימון (אם בכלל אכלתם...), אך הם מקבילים לסיטואציות של שינויים שקשה לנו להתמודד איתם ברגע הראשון, ודורשים מאיתנו כוחות נוספים והתמודדות עם אתגרים כדי לא להפסיק באמצע.


אז מה עושים? איך מתמודדים עם "שוברי השגרה"?

גם בדיאטה וגם ברכיבה ההצלחה בהתמודדות עם "שוברי השגרה" היא קודם כל בראש. באופן שבו אנו תופסים את הסיטואציה. לפעמים השינוי אינו כל כך גדול, אך אנו הופכים אותו לענק וקשה להתמודדות בראש שלנו. למשל בדיאטה - ארוחת בוקר בחופשה/מלון מלאה בכל טוב. בפועל אנו יכולים לבחור מבין המבחר הגדול את ארוחת הבוקר הנכונה ולשמור על הדיאטה. הבעיה היא שהכמות הגדולה של המזונות מבלבלת אותנו והרגשת ה"חופש" וגם ש"מגיע לנו" מובילה אותנו למזנון הרחב בצעדי זינוק של "לוחם ברברי" רעב שהגיע לכבוש את היעד (ואת כל המזון שעל השולחן). כך גם ברכיבה. לדוגמה, כאשר רוכבים ומגיעים לעליה תלולה או/ו ארוכה, לפעמים רק הרמת הראש למעלה והערכת שיפוע העלייה מכניס אותנו לסטרס. מיד רצות בראש מחשבות כמה קשה הטיפוס יהיה, וזהו חצי מתהליך הויתור שנרגיש באמצע העלייה.


עוד הצעה - אולי עדיף להימנע?

אפשרות נוספת היא להימנע מראש אם אתם יודעים שהאתגר גדול מידי ולא תוכלו לעבור אותו בהצלחה. אולי עדיף לא לצאת לארוחה במסעדה? (לפחות עד שתהיו יותר חזקים בדיאטה), אולי עדיף להתאמן עוד קצת במישור או/ו בעליות מתונות לפני שאתם מחליטים להתמודד עם עלייה גדולה אם אינכם בכושר המתאים? לפעמים עדיף להימנע אם תחושת הכישלון עלולה להיות גדולה.


להסתגל לשינויים

מכאן שבשני המקרים צריך לנשום עמוק ולהתחיל להסתגל לשינויים בלי להילחץ ובלי לפחד מקצת מהקשיים. בארוחות חג/מסעדה לתכנן מראש מה אוכלים. להבין שזה שיש אוכל רב מסביב לא אומר שהוא חייב להיות אצלכם בצלחת, ואתם גם לא צריכים להרגיש "פספוס" שלא טעמתם הכל. זה רק אוכל! אם החלטתם להצליח להוריד כמה ק"ג, חבל שארוחה אחת או קינוח ישברו לכן את המוטיבציה.


כך גם ברכיבה, לא משנה מה השינוי (קצב/עליה/פנצ'ר ועוד), זכרו שבאתם לעשות אימון וגם אם יש צורך בקצת יותר מאמץ, הרי מדובר בחלק מהאימון. ברגע שתכנסו לקצב החדש או תתקנו את התקלה, תוכלו להמשך להנות מהרכיבה. זו לא סיבה לוותר והכי חשוב לא לוותר בראש עוד לפני שהתחלתם להתמודד.

כן, יש קשר הדוק בין התייחסות לדיאטה לבין שינויים ברכיבה. שימו לב איך אתם מתמודדים בכל סיטואציה ואולי בדיאטה הבאה תדעו לתכנן טוב יותר את המסלול כדי להגיע למטרות שהצבתם לעצמכם בתחילת התהליך/אימון. כך גם באימון הבא.


36 צפיות0 תגובות
bottom of page