מחקר חדש: תזונה ים תיכונית ירוקה יכולה להאט את הזדקנות המוח


הדיאטה הים תיכונית נחשבת במשך שנים רבות לאחת מהדיאטות הבריאות בעולם לא רק בהקשר לשמירה על משקל גוף תקין, אלא בכל הקשור למניעה וטיפול במחלות שונות. ב-2-3 שנים האחרונות מדברים על חדשה של הדיאטה הים תיכונית שהינה בעלת יתרונות בריאותיים מובהקים נוספים. מדובר ב״הדיאטה הים תיכונית הירוקה״ והיא צוברת עדויות מחקריות הקשורות לשיפור מדדי בריאות רבים, ולאחרונה אף השפעה מיטיבה על תפקוד המוח. מה היא הדיאטה הים תיכונית הירוקה? מה הם היתרונות הבריאותיים שהוכחו במקרים ואיך היא קשורה לתפקוד המוח?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר ynet בתאריך 17.1.22




מה היא ״הדיאטה הים תיכונית הירוקה״ לעומת הגרסה המסורתית?

הדיאטה הים תיכונית המסורתית כוללת הרגלי אכילה שהתפתחו במשך דורות במדינות אגן הים התיכון. הדיאטה מתבססת על הרבה בישול ביתי עם דגש על גידולים עונתיים ופחות מזון מעובד. המזונות עליהם מתבססת הדיאטה הם פירות, ירקות, שמן זית, אבוקדו, דגים, פירות ים, קמחים מלאים, קטניות ועוד. מן החי יש גם שילוב של עוף ומדי פעם בשר בקר. יין יכול להשתלב במידה ומומלץ לשלבו עם הארוחה. גם מוצרי חלב נכללים בדיאטה הים תיכונית אבל הדגש הוא יותר על יוגורט וגבינות ופחות על חלב ניגר.

הדיאטה הים תיכונית הירוקה היא גרסה חדשה יחסית המתבססת על הדיאטה המסורתית אך עם כמה שינוים שהופכים אותה להיות יותר ידידותית לסביבה (״ירוקה״) ואף בריאה יותר. השינויים העיקריים בגרסה ה״ירוקה״ שם שנמנעים לחלוטים מבשר בקר, בשר כבש, נקניקים ובשרים מעובדים בכלל. במקביל, מוסיפים מאכלים ומשקאות חדשים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. מדובר במאכלים אשר במקור לא נכלול בדיאטה הים תיכונית המסורתית אך הם משדרגים את התפריט היומי מבחינת הערכים התזונתיים עם דגש על העלת כמות נוגדי החמצון מסוג פוליפנולים בתפריט.


היתרונות הבריאותיים של הדיאטה הים תיכונית הירוקה:

מחקרים רבים שהתפרסמו בשנים האחרונות בחנו את השפעת הדיאטה הים תיכונית הירוקה על מדדי בריאות רבים ומצאו השפעה ישירה ומובהקת על:

  • איזון וטיפול ברמות סוכר

  • יעילה כנגד מחלת כבד שומנית שאיננה נגמרת מאלכוהול (Gut)

  • מפחיתה ב-50% את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם

  • מעלה את רמות הורמון הגרלין לאחר צום (נחשב להורמון הרעב)

  • קשורה בהורדה מובהקת של היקף הבטן וירידה בשומן הויסרלי הנחשב לסוג השומן המסוכן בגוף.


המחקר החדש: השפעה על תפקוד תאי המוח

מחקר חדש שהתפרסם ב-11 בינואר 2022 במגזין המדעי The American journal of Clinical Nutrition הינו שיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן גוריון בישראל לבין אוניברסיטת הארוורד בארה״ב.

מטרת המחקר- לחקור את ההשפעה של תזונה ים תיכונית ירוקה אשר נחשבת לעשירה מאד בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים ומכילה כמות נמוכה של בבשר אדום/מעובד על ניוון/תפקודי המוח בהקשר לגיל.

משתתפים- במחקר השתתפו 284 בטווח גילאים 31-82.

תכנון המחקר- במשך שנה חצי (18 חודשים) קבלו משתתפי המחקר 3 סוגי דיאטות:

1. תוכנית דיאטה סטנדרטית המומלצת לפי ארגני הבריאות בעולם.

2. דיאטה ים תיכונית סטנדרטית בתוספת אגוזי מלך.

3. דיאטה ים תיכונית ירוקה- בנוסף לעקרונות הדיאטה הים תיכונית הסטנדרטית, הדיאטה הזו כללה תוספת של אגוזי מלך, 4 כוסות תה ירוק ביום, משקה המכיל את צמח המנקאי (היווה תחליף ארוחה בערב). בנוסף המשתתפים בדיאטה זו קבלו הנחיות להגביל/להפחית את צריכת הבשר האדום בתפריט.

חשוב לציין שכל 3 הדיאטות היו היפו-קלוריות.

בנוסף להנחיות התזונה לפי כל קבוצה, משתתפי המחקר קיבלו תכונית לפעילות גופנית אירובית ומנוי לחדר כושר.

לנבדקים נערכו סריקות MRI מוחיות לפני ובתום הניסוי בהם נמדדו נפחי אזורים במוח הקשורים להזדקנות טבעית.

תוצאות- תוצאות המחקר הראו שינוים מובהקים בניוון המוח כגון ירידה בנפח ההיפוקמפוס והתרחבות נפח חללים צידיים תוך 18 חודשים, כאשר קצב הניוון הואץ משמעותית מגיל 50 ואילך. החוקרים גילו הפחתה משמעותית בקצב ניוון המוח בקרב משתתפי הדיאטות הים תיכוניות, ובעיקר בקרב משתתפי הדיאטה הים תיכונית הירוקה. כאשר חיפשו החוקרים את הגורם המשפיע ביותר על השינויים במוח, הם הסיקו כי השיפור בבקרת הסוכר היה הגורם שהיה קשור הכי משמעותית להאטת הזדקנות המוח. שינוי זה ברמות הסוכר מיוחס תזונה היום תיכונית הירוקה ודובר עליו כבר במחקרים קודמים שהתפרסמו.

מסקנות- לפי תוצאות המחקר הנוכחי צריכה מוגברת של תה ירוק, מנקאי ואגוזי מלך לצד צריכה מופחתת של בשר אדום ומעובד נקשרו באופן מובהק להאטה בסמנים האנטומים במוח הקשורים להזדקנות מוחית. החוקרים הצליחו לזהות נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים בשתן שמקורם בתזונה הירוקה שנקשרו להאטת ההזדקנות המוחית. לפי דבריו של ד״ר אלון קפלן שהיה מוביל תחום זה במחקר: ״ הממצאים שלנו עשויים להצביע על דרך פשוטה, בטוחה ומבטיחה להאט את ניוון העצב הקשור לגיל על ידי הקפדה על תזונה ירוקה-ים תיכונית״.


מחקר: הדיאטה הים תיכונית הירוקה מעכבת את התנוונות המוח

סיכום

הדיאטה הים תיכונית הירוקה צוברת בשנים האחרונות תוצאות מחקריות מגוונות המעידות על שיפור מדדי בריאות רבים. כנראה שבסיס הדיאטה הים תיכונית המסורתית עם תוספת מאכלים/משקאות העשירים בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים במקביל להפחתה/מניעה בצריכת בשר אדם ובשר מעובד הם חלק מכוחה הבריאותי המובהק של הגרסה הירוקה. חשוב לציין כי מדובר במחקרים של השנים האחרונות בלבד, ואין לנו עדין מחקרים שבדקו את הדיאטה הים תיכונית הירוקה לאורך טווח זמן ארוך. דרושים עוד מחקרים ובחינה של הדיאטה הים תיכונית הירוקה על פני פרקי זמן ארוכים יותר, על מנת לקבל תמונה מלאה ומובהקת יותר של היתרונות הבריאותיים. עם זאת, כבר עכשו ניתן לזהות פוטנציאל בריאותי גבוה הקושר את הדיאטה הים תיכונית הירוקה עם שיפור מדדי בריאות, וישנו מקום לבחון אותה יותר לעומק בתפריט היומי של כל אחד ואחת מאתנו.

213 צפיות0 תגובות