תנו כבוד לענבים: בריאות (ומתיקות) מן הטבע!


אשכולות הענבים העסיסיים ממלאים את השווקים וקורצים לכל מי שעובר בקרבת דוכני הפירות. הענבים מסמלים עבור רבים מאיתנו את ימי הקיץ הרטובים (ים, ברכה וגם סתם זעה..). הענבים הקרים הם שילוב נהדר עם החמסינים של הסתיו, ואף מהווים סיום מקסים לשנה הישנה ופתיחה חגיגית (יין…) לקראת השנה החדשה.


הענבים עשירים בנוגדי חמצון מסוג פלבנואים הטובים לבריאות

היסטוריה מפוארת

הענבים משתלבים עוד מימי קדם בפולקלור של עמים ודתות רבות. הם מתוארים ביצירות האמנות של הציירים הגדולים, במהלך ההיסטוריה ומתקשרים במיוחד למזון האלים, המלכים ואצולת החברה. פרי הגפן מוזכר פעמים רבות בתנ"ך, משתלב בשבעת המינים ויש אף אזכורים לצימוקים, ליין ולענבים עצמם, בין סיפורי התנ"ך.


גידולים וזנים

עונת הענבים מתחילה כבר בתחילת הקייץ, בחודש מאי ונמשכת עד לחודש אוקטובר, סמוך לתחילת השנה העברית. הענבים נחלקים למספר זנים, כאשר חלקם מכילים חרצנים ואחרים לא. יש ענבים ירוקים ויש ענבים אדומים-סגולים אך המשותף לכולם הוא הטעם המתוק המשכר שגורם לנו לרצות אחד ועוד אחד ועוד… זני הענבים מכילים את ה"פרלט" ו"מלכת הכרמים"- לבנים ללא חרצנים (מיועדים ברובם ליצוא), ה"סולטנינה"- חסר החרצנים (מיועד בעיקר להפוך לצימוק בסופו של התהליך), "אלפונס"- ענב גדול בצבע ארגמן עז המגיע לגוון דומה מאד לשחור, וטעמו המתוק חזק מאד. הזנים "תמר ביירותי" ו-"דבוקי" גדלו בארצנו עוד בימי קדם והם עדיין צומחים ומניבים פירות גם בימינו אנו.


הענבים ועולם הדיאטה

דווקא בשנים האחרונות יצא שם רע לענבים בכל הקשור לשמירה על הגזרה. יש אנשים הנמנעים מהם במודע, על מנת לא להתחיל בזלילה ללא שליטה. אחרים טועים ומגדירים אותם כ"משמינים". היו תקופות בהן כיכבה "דיאטת ענבים" אשר גרסה כי אכילה של ענבים בלבד לאורך מספר שבועות, תאפשר הרזיה מהירה. כיום ידוע כי שום דיאטה לא מאוזנת לא משיגה את מטרתה בצורה בריאה, אך נשאלת השאלה, מדוע אנשים השומרים על הגזרה או רוצים לעשות דיאטה, מפחדים מאכילת ענבים? התשובה מורכבת משני גורמים. הענבים מכילים בעיקר מים וסוכר פשוט. הענבים, יחסית, עניים בסיבים תזונתים וכמות של 12 ענבים מהווה מנה בקבוצת הפירות (60 קלוריות). הבעיה היא שלמרבית האנשים קשה להפסיק לאכול אחרי 12 ענבים… הרי עד שנגמר האשכול אי אפשר להפסיק באמצע. הענבים גם לא משביעים באותה המידה כמו אכילת פרי אחר (תפוח, אגס, אפרסק) אך מבחינה תזונתית עלולים להכיל כמות כפולה של קלוריות אם לא נזהר בכמויות.


בריאות בכל זג וענב- נוגדי חמצון

בניסויים בבני אדם נמצא כי לפלבנואידים הנמצאים בקליפת הענבים, ולכן נמצאים גם ביין האדום העובר את תהליכי התסיסה יחד עם קליפת הענב, יש יכולת משמעותית של עיכוב החמצון של הכולסטרול ה"רע" (LDL) המצטבר בדפנות כלי הדם. בדרך זו מסיעים הענבים והיין בהפחתת הצטברות הכולסטרול בכלי הדם ומונעים מחלות לב וכלי דם. הענבים נחשבים לעשירים בנוגדי חמצון כאשר בנוסף לפלבנואידים מוזכרים גם הפיקנוגינול והקטצ'ין הנחשב לנוגד חמצון פעיל במיוחד ונמצא בכמות גבוהה בקליפת הענבים האדומים (נמצא גם בבצל ובתה). אין פלא אם כן שהענבים נכנסו לרשימת 10 הפירות והירקות החשובים ביותר, בהקשר למניעת הזדקנות, והמספקים הגנה מפני נזקי הסביבה.


הענבים ברפואה האלטרנטיבית

ברפואה האלטרנטיבית תופסים הענבים מקום של כבוד בשיתוף עם היין והצימוקים. קיימת התייחסות רבה לנוגדי החמצון שבענבים, ובמיוחד לפיקנוגינול שנחשב לנוגד חמצון המצליח לחדור אל המוח באמצעות זרם הדם. מייחסים לענבים השפעה על חיזוק פעולת המוח, מניעה וטיפול בדלקות בדרכי השתן והגרון, שיפור פעילות המעי ומניעת עצירות, משפרים התקפי מיגרנה וכמובן את פעילות כלי הדם ומניעת ורידים בולטים.


פרדוקס היין

אחת האימרות המחקריות שרווחה בשנים האחרונות, כמובן על סמך מחקרים קליניים, היא ששתיית יין מסייעת בהפחתת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם. אנשים רבים הרשו לעצמם לשתות בקבוקים שלמים של יין ללא הגבלה, מתוך הנחה שכל המרבה, הרי זה משובח. אחרים אף הגדילו וסיפחו אל היין, משקאות אלכוהוליים אחרים. חשוב לדעת כי התועלת הבריאותית שבשתיית יין נובעת מכימיקלים צמחיים הנמצאים על קליפת הענב, הלו הוא ה"זג". התרכובות הללו נקראות כאמור פלבנואידים ולכן לא האלכוהול הוא הגורם הטוב שביין. הפלבנואיד הנחשב לחשוב ביותר בין קבוצת הפלבנואידים הוא הקטצ'ין הנמצא כאמור במיוחד ביין אדום. מכאן שחשוב לשתות משקה שבתהליך תסיסתו "בילה" זמן איכות עם קליפת הענב, ואין חשיבות לנוכחות האלכוהול, ניתן לשתות את יין ה"תירוש" הנחשב ל"יין לילדים" ועדיין להנות מהיתרונות הבריאותיים של הפלבנואידים. וכמובן, ניתן לאכול את הענבים הטריים עם קליפתם ולהנות גם כך מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים.


עצה שימושית

נצלו את השבועות האחרונים בהם עדיין ניתן להנות מענבים טריים בשווקים. זכרו כי ענבים אדומים עדיפים על ירוקים מפני שהם מכילים יותר נוגדי חמצון, בעיקר קוורציטין וכמובן הקפידו על אכילת הענב בקליפתו. בראש השנה, הרימו כוס של יין לכבוד השנה החדשה. בדרך זו תוכלו להנות מכמות יפה של נוגדי חמצון, ואם אתם נמנעים מאלכוהול, פשוט הרימו לחיים כוס של תירוש ותקבלו את אותה הבריאות בדיוק.

שתהיה לכולנו שנה טובה.




גני התערוכה תל אביב

קניון G יקנעם

יעל דרור

טלפון: 054-6747711

  • White LinkedIn Icon
  • White Yelp Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2016 by Yael Dror