top of page

האם רכיבים בתה ירוק, שוקולד מריר וענבים יכולים להילחם בנגיף הקורונה?

האם למזון שאנו אוכלים יש כוח להגן עלינו מפני נגיף הקורונה? האם יש מזונות שמכילים כימיקלים צמחיים המסוגלים לשתק, לעכב ואף להמית את הנגיף? מי הם המאכלים שחשוב לשלב בתפריט במיוחד בתקופת הקורונה?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר walla בתאריך 15.12.20


האם לשוקולד מריר יש יכולת להגן על גופינו מפני הקורונה

המזון שאנו אוכלים מכיל רכיבי תזונה מגוונים שחלקם הוכחו במחקרים לאורך השנים כבעלי סגולות מרפא עבור מחלות ובעיות בריאותיות מגוונות. מדובר בעיקר על כימיקלים בעלי פעילות נוגדת חמצון, אנטי-דלקתית ואנטי-וירלית. מחקרים בחודשים האחרונים מתמקדים באיתור המזונות בעלי הפוטנציאל לפגוע ישירות בנגיף הקורונה, במטרה להבין כיצד נוכל להגן טוב יותר על גופינו בתקופה זו.


ב-30 בנובמבר 2020 התפרסם מחקר חדש וייחודי במגזין המדעי Journal Frontiers in Plant Science. המחקר שנערך באוניברסיטה של צפון קרוליינה בארה״ב בדק איזה רכיבי תזונה עשויים להיות חשובים להגנת הגוף מפני נגיף הקורונה. המטרה של המחקר שנערך בתנאי מעבדה היתה למצוא חומרים שמקורם במזון או/ו בצמחי מרפא המעכבים את יכולת התקיפה של הוירוס כלפי תאי אדם או את יכולת ההתרבות שלו. החוקרים התמקדו בניסיון להבין אילו כימיקלים יכולים לעכב את הפעילות של אנזים ספציפי או סוג של פרוטאזות שאחראים על הפעילות של נגיף הקורונה.


פרואטז הינו מושג שמתאר קבוצה של אנזימים שתפקידם לפרק חלבונים לאבני היסוד מהם הם בנויים (חומצות האמינו) על ידי פירוק הקשרים הפפטידים ביניהם. במחקר הנוכחי החוקרים בדקו כיצד פרוטאזות מרכזיות (Mpro) בנגיף הקורונה (SAES-CoV-2) מגיבות כאשר הן צריכות להתמודד עם כימיקלים שונים מן המזון, אשר ידועים בפעילות האנטי-דלקתיות והיכולות נוגדות החמצון שלהם. ההתמקדות היתה בתקיפה של פרוטאזות חיוניות עבור וירוס הקורונה האחראיות על מספר תהליכים חשובים כמו שיכפול עצמי והרכבה/בניה. לפי דבריו של כותב המחקר De-Yu Xie ״אם נצליח לעכב את הפעילות של הפרוטאזות האלו, הוירוס ימות!״.


המחקר נערך בשני שלבים:

שלב ראשון- שימוש בהדמיה ממוחשבת על מנת לבחון את הפוטנציאל האפשרי של 12 כימיקלים במזון בעלי סגולות מרפא ידועות ממחקרים קודמים, על מנת להבין את פוטנציאל הקשירה/החיבור שלהם לאתרים שונים בפרוטאזות של נגיף הקורונה.

שלב שני- לאחר איתור הכימיקלים בעלי פוטנציאל הקשירה הגבוה ביותר בהדמיה הממוחשבת, ביצוע ניסוי בתנאי מעבדה של אותם כימיקלים מול הפוטראזות של וירוס הקורונה. זאת על מנת לבחון את האינטרקציות ביניהם בפועל ולהבין את יכולת הפגיעה שלהם בפרוטאזות.



האם לענבים יש יכולת להגן על גופינו מפני הקורונה

תוצאות השלב הראשון:

תוצאות ההדמיה הממוחשבת הראו כי כימיקלים שמקורם מתה ירוק, 2 סוגים של ענבים (Muscadine), אבקת קקאו ושוקולד מריר היו מסוגלים להיקשר לקבוצות שונות של פרוטאזות בסבירות הגבוהה ביותר. לקבוצת הפורטאזות העיקריות Mpro יש מעין כיסים במבנה שלהן שאליהם נקשרים הכימיקלים מן המזון. כאשר ה״כיסים״ מתמלאים בכימיקלים אלו, הפרוטאזות מאבדות את יכולת התפקוד החשובה שלהן וזה יכול להוביל לעיכוב הוירוס ואף למותו.


תוצאות השלב השני:

בתנאי מעבדה בדקו את האינטראקציות בפועל והשפעת הכימיקלים מהמזון על פעילות הפרוטאזות. תוצאות המעבדה הראו תוצאות דמות לאלו שנצפו בהדמיה הממוחשבת. הכימיקלים שבתה הירוק ובענבים פגעו בהצלחה מרובה בפעילות הפרוטאזות ועיכבו את תפקוד וירוס הקורונה. גם הכימיקלים שמקורם באבקת הקקאו ובשוקולד המריר הפחיתו בחמצית את הפעילות של הפורטאזות האלו.

החוקרים התמקדו במיוחד בהבנת הפעילות של התה ירוק והענבים:

תה ירוק- יש 5 כימיקלים שונים המסוגלים להיקשר לאתרים שונים בכיסים של הפרוטאזות, ומנטרלים את הפעילות שלהן בצורה מוחלטת.

ענבים- יש 3 כימיקלים שונים הנמצאים בזיג הענב (הקליפה) ובזרעים. לכן גם השפעתם על פעילות הפרוטאזות יוצרת עיכוב ופגיעה מלאה בפעילותן.



האם לתה ירוק יש יכולת להגן עלינו מפני הקורונה

מילה לסיכום

מחקר חדש זה מחדד זוית הסתכלות חשובה מאד על המזון שאנו אוכלים כבעל תכונות מרפא חשובות לשמירה על הבריאות והתמודדות עם נגיף הקורונה. תה ירוק, ענבים, קקאו ושוקולד מריר זכו במחקר לציין ההגנה הגובה ביותר בעיכוב ונטרול פעילות נגיף הקורונה על ידי פגיעה ספציפית באנזימים ופרוטאזות החשובות לתפקודו. חשוב לציין כי עדין מדובר במחקר ראשוני והניסוי בוצע בתנאי מעבודה ולא בבני אדם חולים. דרושים מחקרים נוספים כדי להבין את מידת ההשפעה של רכיבי תזונה אלו באדם שנדבק בקורונה ואת יכולת ההגנה שהם מספקים. עם זאת, כבר עכשו מומלץ להיות מודעים למזון שאנו מכניסים לגופינו ולנסות לשלב יותר המאכלים בעלי הפוטנציאל הגנתי מפני וירוס הקורונה.





149 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page