top of page

החומר המשמר שגורם להשמנה וסוכרת - כך תזהו אותו במזון


החומצה הפרופינואית הוכחה במחקר חדש כגרום סיכון לשמנה וסוכרת. מדובר בחומר משמר שמוסף למזון ומטרתו למנוע התפתחות של עובש. איך בדיוק נזהה את נוכחות החומצה הזו מזון שלנו? איפה זה רשום על גבי האריזה? איזה מספרי E צריך לחפש כדי לוודא שהיא לא נמצאת במזון שלנו?


הכתבה התפרסמה לראשונה בתאריך 29.5.19 באתר YNET

הכתבה דורגה במקום ה-8 כ"כתבה הנקראת ביותר" באותו השבוע עם מעל 100,000 כניסות!



החומר המשמר המסוכן נפוץ בעיקר בלחמים ומאפים

מחקר גדול שהתפרסם לאחרונה מעלה את האפשרות כי צריכה של "חומצה פרופינואית" המוספת למזונות רבים, במטרה למנוע היווצרות של עובש ולהאריך את חיי המדף של המוצר, נמצאת כמעלה סיכון להשמנה וסוכרת. החוקרים מדברים על עליה בסיכון הבריאותי ככל שצורכים את החומצה לאורך זמן ארוך יותר. מכאן, שחושב מאד לדעת כיצד לזהות את נוכחותה במזון ולדעת לבחור מזונות בהם היא איננה מוספת, במידה וניתן.


איך לזהות את החומצה הפרופנואית במזון?

החומצה הפרופנואית מסומנת על ידי המספר E-280. בנוסף, במזון אפשר למצוא מלחים שמכילים את החומצה כמו סודיום פרופיונאט (E-281), סידן פרופיונאט ( E-282), אשלגן פרופיונאט (E-283). אף הם מהווים חומר משמר שצריך לקחת בחשבון כאשר מחפשים אחרי נוכחות החומצה.


באיזה מזונות ניתן למצוא אותה?

תוספת החומצה הפרופנואית היא במרבית המקרים למזון מעובד שצריך לשמור על אורך חיי מדף ולמנוע התפתחות של עובש. תחום המזון בו נמצא הכי הרבה את החומר המשמר ונגזרותיו בישראל הוא תחום הלחם; לחם אחיד, לחמניות לבית ספר, לחם קל וגם לחם מלא לסוגיו. בנוסף לכך' אפשר למצוא את החומצה הפרוטנואית במוצרי בשרים (למשל המבוגרים קופאים), גבינות ומאפים. אחת הבעיות היא שכאשר אנו קונים בקונדיטוריות ומאפיות בהן אין סימון תזונתי על המוצרים, לא נוכל לדעת האם המוצר שלנו מכיל את החומר המשמר.


איפה לחפש את החומצה הפרופנואית? איך זה רשום על גבי האריזה?

כאשר אנו רוצים לבדוק אם מוצר המזון מכיל את החומצה הפרופנואית והמלחים הנלווים שמכילים אותה, עלינו להסתכל ברשימת הרכיבים., מכיון שברשימת הרכיבים הסדר בו מופיעים הרכיבים הוא תמיד מן הגדול לקטן, יש לחפש אותה לקראת הסוף. זאת מכיון שהכמות שמוסיפים יחסית קטנה בהשוואה לנפח המוצר עצמו. שימו לב שהרישום יכול להיות מבלבל ולא כל החברות מסמנות באותו האופן. חלק מהחברות משתמשות במספרי E כדי לציין את השימוש בחומר המשמר. במקרה זה נוכל לחפש את אחד מ-4 המספרים שמציינים את נוכחות החומצה הפרופנואית במזון: E-280, E-281, E-282, E-283

חלק אחר מהחברות רושמות את השם המפורש של החומר על גבי האריזה וזה עלול להיות יותר מבלבל כי גם כאן יש מספר צורות רישום שונות. למשל:

• סידן פרופיונט

• קלציום פרופיונט

בפועל בשני המקרים מדובר בחומר משמר מסוג E-282 המכיל את החומצה הפרופנואית.


לסיכום

קריאת תויות המזון מאפשרת לנו להבין את ערכו התזונתי של המוצר, אבל גם לאתר חומרים לא רצויים בתוכו. אם זיהוי נוכחות החומצה הפרופנואית במזון חשוב לכם, אפשר לבדוק את רשימת הרכיבים ולנסות לזהות האם הוסיפו אותה ו/או את המלחים אליהם היא קשורה למזון. שימו לב כי ההחלטה עם לקנות מוצר מזון המכיל חומר משמר שעלול לגרום לבעיות בריאותיות היא בידיים שלכם.


458 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page