top of page

הכל על האלכוהול


לאלכוהול יש השפעות רבות על גופינו. הוא נחשב למשקה חברתי, חלק בלתי נפרד ממסיבות אבל גם בעל יתרונות בריאותיים. מה זה בדיוק משקה אלכוהולי? כמה קלוריות יש באלכוהול? איך הוא משפיע על הגוף וממה צריך להיזהר? הכל בכתבה הבאה.


יין אדום מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון הטובים לבריאות

אלכוהול- מה זה בכלל?

האלכוהול הוא בעצם סוג של פחמימה בעלת מבנה יחודי של "כהל" בסוף השרשרת הפחמימתית. השוני המבני הקטן הזה, גורם לשוני באופן בו הגוף מתיחס אל הפחמימה הכוהלית ואף מעניק לה תכונות חדשות המשפיעות על גופנו בדרכים שונות מאשר פחמימה רגילה (שוני במטבוליזם). מבחינה אנרגטית, האלכוהול מכיל 7 קלוריות לכל גרם בהשוואה לפחמימה אחרת המכילה רק 4 קלוריות לכל גרם. מכאן שמתבחינה תזונתית מתיחסים אל האלכהול כשייך לקבוצת השומן (השומן מכיל 9 קלוריות לכל גרם) ואף בגוף, המעבר של האלכוהול לשומן מהיר מאד.


השפעות האלכוהול על גופנו

האלכוהול נספג יחסית מהר בגופנו. מה קיבה הוא עובר בזרם הדם ישירות לכבד. מכיוון שהכבד הוא איבר הנחשב ל"בית חרושת" של הגוף ליצור הרבה מרכיבים חיוניים. נוכחותו של האלכוהול בכמות גדולה בכבד יכולה לעודד מספר תהליכים. למשל, ייצור שומן, הפסקת ייצור חדש של גלוקוז (תהליך הנקרא גלוקונאוגנזה), העלאת ייצור הטריגליצרידים (שרשראות של 3 חומצות שומן ביחד) והעלאת ריכוזם בדם ועוד.


האלכוהול מתפשט יחסית מהר בדם ומגיע גם למוח. שם הוא משפיע על המערכות המשפיעות על האוריינטציה ועל ההתמצאות שלנו במרחב. האלכוהול גורם לנו לתחושת קלילות וריחוף קלה, משפיע על מצב הרוח ועלול לגרום למצבי רוח משתנים: ממצב של שמח למצב עצב, דיכאון, אלימות או מצבי שטות בלתי נשלטים. במקביל, האלכוהול מרחיב את כלי הדם ההקפיים בגוף, דבר הגורם לנו להראות עם פנים סמוקות ואדומות. עם זאת, בשל הרחבת כלי הדם, קשה לגוף לשמור על חום, במיוחד כאשר השדר שמוח מקבל הוא דווקא של תחושת חום כללית.


האלכוהול-השפעות בריאותיות שליליות

  • שתיה רבה עלולה לפגוע בתפקוד הכבד ואף לגרום למצב של שחמת הכבד (צרוזיס).

  • יצור מוגבר של שומן בגוף ועלית ריכוז השומן בדם (TG).

  • האנזים בכבד שאמור לפרק את האלכוהול הוא אותו אנזים שאמור גם לפרק תרופות שאנו לוקחים, מכאן שצריכה קבועה של אלכוהול בכמויות גדולות תגרום לנוכחות גבוהה יותר של האנזים בכבד ואז יש צורך לתת מינון גבוה יותר של תרופות (הגוף יפרק אותן יותר מהר).

  • שתיה מוגברת של אלכוהול גם עלולה לגרום למחסור בויטמינים ומינרלים, במיוחד במנרל המגנזיום.


למה יין אדום נחשב בריא יותר מיין לבן?

מדוע יצא דווקא ליין האדום שם כל כך טוב של "שיא הבריאות" ואפילו מתייחסים אליו כ"שומר ראש אישי של הלב"? מה זה הקיפוח הזה? למה הצבע כן קובע? התשובה לשוני בין היין האדום ללבן נובעת מהתהליכים בהם מיוצר היין ולא מסוג הענבים וצבעם. כל סוגי הענבים מבחינת "בשר" העינב לבנים מפנים, ללא קשר לקליפה הצבעונית. צבע הקליפה לא משנה את צבע המיץ שיוצא מהיין בסופו של התהליך!


הבדל בתהליכים יצור היין- השוני בצבע נובע מהבדל מרכזי בשלבי התסיסה הראשוניים של המיץ הנאסף מן הענבים. היין האדום עובר תסיסה ממושכת עם קליפות הענבים עצמם. בעת יצירת יין לבן, מפרידים בשלבים מוקדמים ביותר את הקליפות מן המיץ. ביין אדום, עצם השארת הקליפה עם המיץ לאורך זמן ממושך, מעניקה לו את הגוון האדום העז. זו גם הסיבה להבדל בתכונות הביראותיות שמיחסים לכל סוג יין. קליפות הענב מכילות תרכובות כימיות צמחיות בשם "פולי-פנולים" ו"פלבנואידים" בעלות תכונות חזקות של "נוגדי חמצון" השומרות על הגוף מפני פגיעה של רדיקלים חופשיים. בשל תהליך התסיסה שעובר היין האדם ביחד עם קליפות הענבים, עוברים נוגדי החמצון אל היין ומהווים גורם מגן מפני מחלות לב וכלי דם (מורידות את יצור הכולסטרול והשומנים בדם) ואף מפני טרשת נפוצה. אותן תרכובות, לא ימצאו ביין הלבן כיוון שבתהליך התסיסה, אין כמעט מגע בין הנוזל לבין הקליפות.


יין אדום מומלץ, אך במידה- היתרונות הבריאותיים של היין האדום הובילו לכך שתתקבל המלצה תזונתית לשלבו בתפריט השבועי באופן קבוע כגורם מגן. עם זאת, יש שהרחיקו לכת וקבלו את ההמלצות ברוחב לב ואישרו לעצמם לשתות כמות גדולה של יין בכל יום. חשוב לדעת כי ההמלצות לצריכת יין אדום כחלק בריא בתזונה מדברות על 2-3 בשבוע בנפח של מידת "Oz" כמות מדידה של נוזלים המתארת 30 מ"ל בקירוב. כלומר, לא מדובר על חצי בקבוק ביום וגם לא בהכרח על כוס יין גדולה, אלא יותר בכיוון של כוסית. ישנם לא מעט אנשים שלאחר קריאת ההמלצות לצריכת יין אדום בעיתונות, עלו במשקל בשל צריכה מוגזמת של יין. זכרו, ליין האדום יש אומנם יתרונות בריאותיים אך גם ערך קלורי גבוה שלא "מתנדף" לאויר אלא הופך לשומן בעת צריכה מוגזמת.



מילה לסיכום

שלבו את היין בתפריט השבועי בצורה נכונה, לבריאות והנאה. אל תגזימו בכמות המשקאות האלכוהוליים שאתם שותים (גם לא במסיבות) כדי למנוע תופעות לוואי שליליות ולהימנע מבעיות בריאותיות בעתיד. וכמובן הקפידו על כך שלא לנהוג אחרי ששותים! כאן לא מתפשרים!



705 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page