top of page

לנצח את השפעת עם כוס תה ירוק


החורף השנה סוער במיוחד, ויחד איתו גם השַפעת. גם המתחסנים בתחילת החורף וגם אלו שבחרו הפעם לא להתחסן, הרגישו את עוצמת הווירוסים של השפעת שהשתלטו כמעט על חצי מדינה. חלק סבלו רק מהתקררות שנמשכה מעבר למצופה, ואחרים דיווחו על חום, שיעול, נזלת, הקאות ועוד תופעות לא נעימות. כן, החורף הפתיע רבים ודרש מכולנו התארגנות חדשה ותכנון מדויק יותר לפני שיוצאים מהבית. הכוונה לא רק להצטיידות במעיל חם, מגפיים, מטרייה וצעיף − ההתמודדות הנכונה עם תסמיני החורף חייבת להתחיל מבפנים! עלינו לבחון היטב מה אנחנו אוכלים ושותים, כדי לעזור לגוף למנוע את המחלה או להתמודד טוב יותר עם תסמיני השפעת.


תה ירוק יכול למנוע הדבקות בשפעת ולקצר את המחלה

איך מתמודדים עם השפעת? הסבתא צדקה!

אחת מאמירות הסבתא הכי פופולריות השגורות כמעט בפי כולם: "אתה חולה? שתה תה!" לפעמים זה נשמע יותר כמו מיתוס או מנהג עממי שלא בדיוק הוכח מדעית, אבל תתפלאו לשמוע שיש דווקא לא מעט אמת בהמלצה של סבתא. התה נחשב לאחד המשקאות הכי נפוצים בעולם, והוא מכיל כמה וכמה יתרונות תזונתיים ובריאותיים לגוף האדם. נכון, כוס תה טעים ובריא לשתות כל השנה, אבל כאשר אנחנו מרגישים שהגרון מתחיל "לדגדג" או כשהנזלת מתחילה להציק, חשוב מאוד לזכור שיש לנו אפשרות מיידית, קלה ופשוטה להתחיל לעזור לגוף להתמודד עם המחלה.


מחקרים: חשיבות נוגדי החמצון בתה הירוק לבריאות הגוף

יש לא מעט סוגים של תה, אך זה שנחקר והוכח כבעל סגולות ריפוי מובהקות בהקשר לשפעת, הוא התה הירוק. מאמר סקירה ספרותית שהתפרסם במגזין המדעי BioMed research international בשנת 2018, בחן לעומק את המחקרים שהתפרסמו על הקשר בין תה ירוק למניעה/טיפול במחלות זיהומיות. אחת הסיבות להתמקדות המחקר בתה הירוק היא הצטיינותו בתכולה גבוהה של חומרים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים). מדובר בארבעה סוגים של חומרים ממשפחת הקטצ'ינים (GTCs), שהם תרכובות פוליפנולים בעלי תכונות חזקות מאוד של נוגדי חמצון:

• Epicatechin- EC

• ECG- epicatechin-3-gallate

• Epigallocatechin- EGC

• epigallocatechin-3-gallate- EGCG

המחקרים המדעיים העוסקים בהשפעת התה הירוק על מדדי הבריאות בגוף, מתמקדים בעיקר בשני חומרים פעילים: EGCGו-EGC. הוכח כי צריכה של שני מרכיבים אלו מסייעת לגוף לא רק להתמודד טוב יותר עם מחלות וזיהומים, אלא גם למנוע אותם.


כוחו של התה הירוק בטיפול ובמניעה של מחלת השפעת

מאמר סקירה ספרותית חדש שהתפרסם ב-2018 בעיתון המדעי Molecules התמקד בקשר שבין תה ירוק לבין מחלת השפעת. המאמר עוסק בשני היבטים מרכזיים: טיפול − הדרכים שבהם התה הירוק פועל בעת מחלת השפעת כדי לסייע לגוף להבריא ולצמצם את תופעות הלוואי; ומניעה של הידבקות בשפעת.

1) דרכי הפעולה של התה הירוק כנגד נגיפי השפעת:

המאמר סוקר שורה ארוכה של מחקרים שבהם נבדקה הפעילות של הקטצ'ינים הנמצאים בתה הירוק. המחקרים הראו כי לקטצ'ינים יכולת לפעול נגד מספר וירוסים של שפעת ולמנוע את התפשטותם והתרבותם. מדובר במגוון מנגנוני פעולה שבהם הקטצ'ינים פועלים בתוך הגוף: הם לא מאפשרים לווירוס את האינטראקציה עם קרום התא כאשר הוא פולש לתא; מעכבים את פעילות ה-RNA (חומצה ריבונוקלאית) ובכך מונעים את יכולת ההתפשטות של הווירוס ופועלים לדיכוי השכפול של נגיף השפעת. המחקרים הראו גם כי לחומר הפעיל EGCG בתה הירוק יש יעילות גבוהה במיוחד של פעולה על ספקטרום רחב של וירוסים ממשפחות ויראליות שונות.

2) מניעת הידבקות בשפעת:

מחקר שנערך ביפן בקרב ילדים בבית ספר יסודי (השתתפו בו מעל 2,000 ילדים), מצא קשר הפוך בין כמות כוסות התה הירוק שהילדים שתו ביום לבין הופעת זיהומי שפעת. לפי נתוני המחקר, ילדים ששתו 5-3 כוסות תה ירוק ביום לקו במידה פחותה בשפעת. מחקרים נוספים חיזקו קשר זה שבין הרכיבים הפעילים הנמצאים בתה הירוק לבין הפחתה מובהקת במקרי השפעת וכנראה גם במספר ימי המחלה כאשר כבר נדבקים בנגיף. ביפן אף התפרסמו כמה מחקרים שהראו כי גרגור תה ירוק (בחלל הפה והגרון) מסייע במניעה של הצטננות ושפעת. תוצאות אלו הוכחו בקרב ילדים קטנים (6-2) וגם בקרב אוכלוסייה מבוגרת שגרה בבית אבות. המחקרים מצאו קשר בכל שכבות הגיל בין צריכה קבועה של תה ירוק לבין ירידה בהידבקות במחלת השפעת.


מילה לסיכום: אפשר לנצח את השפעת!

החורף מחייב אותנו להיות ערוכים הרבה יותר טוב כדי לשמור על הבריאות. יש הרבה דרכים להגן על הגוף, אבל לפעמים כאשר מגפת השפעת מתפרצת, אין לנו הרבה דרכים יעילות למנוע את ההידבקות ואף להקטין את משך המחלה ואת הסימפטומים שלה כאשר אנו כבר חולים. נראה שאחת הדרכים היעילות לעשות זאת היא באמצעות שילוב קבוע של תה ירוק בתפריט היומי. חשוב לדעת כי לפי המחקרים מומלץ על שילוב של תה ירוק כ-3 פעמים ביום לקבלת האפקט הבריאותי המלא, אבל אם עד עכשיו לא נהגתם לשתות תה ירוק, גם התחלה עם 2-1 כוסות ביום באופן קבוע תהיה שיפור בריאותי חשוב מאוד לחיזוק הגוף.

שיהיה לנו חורף חם ובריא!




73 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page