top of page

מחקר חדש- כוס תה מפחיתה סיכון למחלות לב ותמותה

מחלות לב וכלי דם נחשבות כיום לגורם מספר אחת לתמותה בעולם. מחקרים רבים לאורך השנים מחפשים כיצד להפחית את גורמי הסיכון ולעלות את המינון של חומרים בעלי פוטנציאל להורדת הסיכון הבריאותי. לתזונה היומיות שאנו אוכלים יש השפעה רבה על הסיכון הבריאותי אך לא פשוט לבודד את השפעתו של "גורם תזונתי בודד" על הסיכון/מניעה של מחלה זו או אחרת. האם יכול להיות שלכל כוס תה שאתם שותים בתפריט היומי יש פוטנציאל בריאותי להגן על בריאות הלב שלכם?


נוגדי החמצון התה מפחיתים סיכון למחלת לב ותמותה

מחלות לב ותזונה

מחלות לב וכלי דם (CVD) נחשבות כיום לגורם המוביל לתחלואה ותמותה ברחבי העולם. מדובר על נטל בריאותי משמעותי עם שכיחות הולכת וגוברת שמהווה גורם מספר המוות הראשון בעולם. בעשור האחרון התמותה מ- CVD עלתה ברחבי העולם בכ -12.5%. גורם סיכון משמעותי מאד ל- CVD הוא תזונה לא בריאה, הקשורה גם לגורמי סיכון אחרים ל- CVD, כמו יתר לחץ דם, סוכרת והשמנה. מכאן שעידוד ההקפדה על תזונה בריאה חשוב מאד בהפחתת התחלואה והתמותה בהקשר ל-CVD.


גורמי תזונה המשפיעים על הסיכון למחלות לב וכלי דם מחולקים בדרך כלל לשלושה סוגים עיקריים:

• דפוסי תזונה - למשל התזונה הים תיכונית והגישה התזונתית להורדת לחץ דם (DASH),

• קבוצות מזון- פירות, ירקות, אגוזים, דגנים מלאים וקטניות ועוד.

• נוכחות של רכיבי מזון מזיקים העלולים לעלות את הסיכון- נתרן, שומן רווי ושומן בלתי רווי.

אחת הגישה הבולטות כיום במדע וברפואה היא לזהות במזון את רכיבי התזונה בעלי הפוטנציאל הבריאותי להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, להבין את מנגנון הפעולה שלהם ולנסות להמליץ על המינון הרצוי לצריכה יומית של אותם מזונות/משקאות. תחום מחקר זה אינו פשוט ודורש בידוד ההשפעה של רכיבי תזונה בודדים על מדדי בריאות ספציפיים. הקושי הוא בעיקר ביכולת לזהות השפעה ישירה של רכיב תזונה זה או אחר על הסיכון הבריאותי, ללא השפעה של גורמי חיים אחרים שעלולים להטות את התוצאות (כמו למשל עישון, פעילות גופנית, אזור מגורים, מצב כלכלי ועוד). לאחרונה ישנה התמקדות במספר רכיבי תזונה שלאורך השנים התאספו במחקרים נתונים המעידים על הפוטנציאל הטמון בהם מבחינה בריאותית. עם זאת, הוכחה מובהקת ליכולת השפעתם לא תמיד הושגה בכל המחקרים.


פלבנואידים בתזונה והפוטנציאל הבריאותי

סוגים רבים של מזונות ומשקאות מכילים רכיבי מזון בעלי יכולות הגנה על הגוף מפני מחלות שונות וחיזוק מערכת החיסון. בחלק גדול מהמקרים מדובר על תכולה גבוהה של חומרים בעלי תכונות "אנטי-אוקסידנטיות (נוגדות חמצון) המגינות על רקמות הגוף מפני פגיעה של חומרים מחמצנים כמו רדיקלים חופשיים ונגזרות פעילות של חמצן (ROS). בתזונה יש מספר תרכובות טבעיות בעלות תכונות אנטיאוקסידנטיות כאשר הפלבנואידים נחשבים לאחד הסוגים החזקים ביותר. תה הוא אחד המקורות התזונתיים העשירים בפלבנואידים בתזונה. כמות הפלבנואידים שונה במעט בין כוס תה שחור לתה ירוק (כוס תה= 236 מ"ל):

• כוס תה שחור- 230 מ"ג פלבנואידים

• כוס תה ירוק- 330 מ"ג פלבנואידים

תה ירוק ותה שחור נחקרו לאורך השנים בסוגים רבים של מחקרים (מחקרים במעבדה, בבעלי חיים, מחקרים תצפיתיים, מחקרים קליניים ופרה-קליניים) לגבי פוטנציאל השפעתם בהקשר להפחתת הסיכון למחלות שונות. תחום מחלות הלב הינו אחד מהתחומים המרכזיים שנחקר אך עד לאחרונה התוצאות לא היו תמיד מובהקות. עם זאת, מחקר חדש שהתפרסם השנה הצליח להוכיח את הפוטנציאל ההגנה של כוס התה על מניעת הסיכון הבריאותי למחלות לב ותמותה.


מחקר חדש: כוס תה מורידה סיכון למחלות לב

מחקר סקירה ספרותית (REVIEW) חדש שהתפרסם במגזין המדעי Advances in Nutrition בפברואר 2020, בחן את הקשר בין שתית כוסות תה להורדת הסיכון למחלות לב ותמותה. המחקר כלל 39 מחקרי עוקבה פרספקטיביים (prospective cohort publications) שנערכו בקרב האוכלוסייה הבריאה ובדקו את השפעה הישירה של כל כוס תה על הסיכון הבריאותי למחלות לב: אירועים קרדיווסקולריים (אירועי כלי דם לביים או היקפיים), אירועי שבץ מוחי (כולל תמותה), תמותה ספציפית ממחלות לב או תמותה מכל סיבה אחרת.

תוצאות המחקר הראו קשר ליניארי מובהק בו כל עליה בשתיית כוס תה שחור/ירוק בתפריט היומי (236 מ"ל) היתה קשורה בסיכון נמוך יותר למחלות לב:

  • 4% סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות לב (CVD)

  • 2% סיכון נמוך יותר לאירועים לבביים (CVD)

  • 4% סיכון נמוך יותר לשבץ

  • 1.5% סיכון נמוך יותר לתמותה מכל הסיבות.


הקשר בין שתית תה לבין הפחתת הסיכון למחלות לב היה חזק יותר בקרב אוכלוסייה מבוגרת. מספר עדויות ממחקרים עוקבים פרוספקטיביים (prospective cohort studies) שנכללו במחקר הראו כי שצריכת תה יומית קשורה לסיכון נמוך יותר לתמותה מכל הסיבות בקרב אנשים בוגרים והפחתת ספציפית בסיכון ל-CVD בקרב קשישים. הקשר החזק שנמצא בין שתית תה לבין הפחתת הסיכון לסוגים שונים של מחלות לב ותמותה בקרב קשישים איננו מפתיע כיון שזו אוכלוסייה בה שכיחות למחלות אלו גבוהה. מסקנות החוקרים היתה כי שתיה יומית של תה כחלק מתפריט תזונה בריאה, מקנה סיכון מופחת למחלות לב, במיוחד ככל שעולים עם הגיל.


אל תוותרו על כוס התה שלכם!

תה הוא המשקה השני הנצרך ביותר בעולם אחרי מים. בשל התדירות הגבוהה של צריכתו, אפילו השפעה צנועה של תה על בריאות האדם יכולה להיות בעלת השלכות גדולות על בריאות הציבור. גם אם עד עכשו לא שתיתם תה באופן קבוע, כנראה שכל כוס שתשלבו באופן קבוע בתפריט היומי, תתרום לבריאות ותעלה את הפוטנציאל ההגנה על הגוף. אל תוותרו על כוס התה שלכם בתפריט היומי, הקפידו לשלב ולשמור על הבריאות.


64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page