איך בונים הרגלי אכילה בריאה בחופש הגדול?

עודכן: 25 ביולי


איך הילדים שלכם אוכלים בחופש הגדול? האם הדלת של המקרר נשארת פתוחה כל הזמן או שהצלחתם לגבש לו״ז ארוחות שפוי לכל המשפחה? אין ספק, החופש הגדול מבלגן את השגרה, נותן תחושה שאין גבולות ויוצר לא פעם מריבות עם הילדים על שמירה בסיסית של הרגלי אכילה בריאים. איך מתמודדים עם הבעיה של חוסר הגבלות בחופש הגדול ולמרות החופשה, שומרים על מסגרת בריאה של אכילה עבור הילדים שלנו?


בונים ביחד הרגלי אכילה בריאה בחופש הגדול


השלב הראשון הוא להעביר את המסר: החופש הגדול הוא חופש מלימודים אבל הגוף שלנו לא יצא לחופשה! עדין צריך לדאוג לו ולהקפיד לאכול בריא. אפשר לשלב דברים לא שגרתיים מידי פעם אבל הרכב הארוחה עדין צריך להיות מזין לגוף וזה כולל גם את הרגלי החיים השתיה, שינה, פעילות גופנית וסדר הארוחות.

בכתבה הנוכחית אנסה להתמקד ב-8 כללים תזונתיים שחשוב ליצור בבית במהלך החופש הגדול כדי לשמור על שגרה מזינה (גם אם יותר גמישה בהשוואה לשנת הלימודים). כל משפחה יכולה כמובן ליצור את המסגרת שמתאימה לה לפי מספר הילדים, הגיל שלהם והרגלי האכילה שנהוגים בבית.


מה הם הרגלי האכילה שחשוב ליצור בבית בחופש הגדול?


1. ליצור שגרת ארוחות גם בחופש- החופש עלול ליצור שישוב שבהרגלי האכילה ובזמני הארוחות. מצד אחד ליצרו מצב שכל הזמן משנשנים בבית ולא אוכלים מסודר, ומצד שני יש ילדים ש״שוכחים״ לאכול כי הם שוהים כל הזמן מול המסכים או יוצאים לבילויים עם החברים. שני המקרים לא מומלצים וחשוב לעזור לילד לתכנן סדר ארוחות נכון. זה חשוב במיוחד אם הילד ממשיך להתאמן וצריך לסדר נכון את האוכל לפני/אחרי אימון. מומלץ לשבת ביחד עם הילד ולבנות ביחד איתו שגרת ארוחות שמתאימה לסדר היום שלו מבחינת זמני האכילה וסוג האכילה שיש בבית (במיוחד אם ההורים לא נמצאים בבית במהלך היום והילד צריך להכין/לחמם לבד את האוכל. זכרו למרות שנמצאים הרבה בבית הרבה שעות, אין זה אומר שדלת המקרר צריכה להיות פתוחה כל הזמן! מותר להגביל את שעות האכילה ולשמור על שגרה גם בחופש.

2. ארוחת בוקר- לא לוותר! למרות הנטייה לקום מאוחר ולפעמים אף לאחד את ארוחת הבוקר עם הצהרים, הסבירו לילד את החשיבות של ארוחת הבוקר לגדילה, צמיחה ובריאות. הקפידו שיאכל לפחות משהו קטן. חשוב לסכם ביחד עם הילד על יקיצה באזור 9:00-10:00 ולא בשעות הצהרים.

3. ארוחת לילה מתוכננת מראש- אם סדר היום של הילד כולל הליכה לישון מאוחר. חשוב להציב מראש את הכללים לארוחת לילה אם הילד טוען שהוא רעב. זו לא ארוחת ממתקים, חטיפים או גלידה. אם רעבים, אוכלים אוכל מזין כמו פרוסה עם משהו, יוגורט עם פרי או כל דבר אחר שנמצא זמין ומזין בבית. חשוב לוודא שהילד יודע להכין לבד וגם לחסל אחריו (לא להשאיר למשהו אחר את הנקיון לבוקר...).

4. ירקות ופירות זמינים- כדי לעודד אכילה של פירות וירקות בבית, חשוב לשטוף את הירקות, לחתוך אותם ולהניח במקום נגיש לילדים (במקרר, על השולחן, על השיש במטבח וכו'). לא מספיק להגיד "יש תפוח במקרר במגירת הפירות", אם זה לא נגיש לאכילה, הסיכויים הרבה יותר נמוכים שזה שיאכל.

5. פינוק מתוק עד פעם ביום- שימו גבלות למתוקים/ממתקים/פינוקים. מותר להציב גבולות ולקבוע מה התדירות שהם נכנסים בימי החופש הגדול. נסו להימנע משילוב יותר מפעם ביום. אם מתכננים נסיעה/מסעדה/בילוי חשוב להציב מראש את הגבולות לגבי קניה של ממתקים ולהסביר לילד מה טווח האפשרויות שאתם מרשים.

6. הביאו אוכל בריא לבילוי בבריכה/ים- כאשר יוצאים מהים והבריכה תמיד מאד רעבים (גדולים וקטנים). זו הזדמנות נהדרת להביא אוכל בריא שיאכל על ידי הילדים. הביאו פירות חתוכים, ירקות חתוכים וכל דבר שנראה לכם מתאים לבילוי המשפחתי. נסו להפחית קניה של חטיפים/ממתקים ומזונות פחות בריאים שדווקא נמצאים פעמים רבות בקיוסקים של אזורי הבילויים. זה לא פשוט אבל זו האחריות שלכם כהורים.

7. משמעת מים- למים חשובות רבה בכל גיל. צרו ביחד עם הילדים הרגלי שתיה בבית שיאפשרו להם לשמור על הבריאות ועל כמות מים נכונה. מומלץ לשתות מבקבוקים ולא ישירות מהברז או ברזיה על מנת לראות כמה שותים בפועל. זה נכון גם לבילוי חוץ לבית גם אשר נמצאים במזגן. הוציא את המיצים המתוקים התפריט והקפידו על מים בלבד!

8. בישול משותף- נצלו את החופש כדי לחשוף את הילדים לבישולים חדשים שמתאימים לגילם. תקבעו מראש ימים בהם אתם מבשלים ביחד ונצלו את הזמן כדי להכיר להם מזונות חדשים בריאים וכדי ללמד אותם להיות עצמאיים במטבח. אפשר אפילו להזמין חברים של הילדים לבישול ביחד, כי זה תמיד מעודד אותם יותר לשתף פעולה ולהנות מכל החוויה.




72 צפיות8 תגובות