top of page

5 דברים שכדאי לדעת על דבש



הדבש הוא המאכל המסורתי של ראש השנה, הוא מתוק, טעים ונושא את הברכה לשנה טובה ומתוקה. חשוב לדעת שמבחינה תזונתית, מעבר למסורת, יש לדבש יתרונות וחסרונות שכדאי לשים אליהם לב. ראש השנה הוא בדיוק הזמן לתת כבוד לדבש וללמוד איך להנות מיתרונותיו ולהיזהר במקומות שצריך.

הצטרפו אלי ואפרט את 5 הנקודות התזונתיות-בריאותיות שחשוב לדעת על דבש כל השנה, אך במיוחד בראש השנה.



לדבש יתרונות בריאותיים רבים

5 דברים שכדאי לדעת על דבש:


1) הדבש- מקור חשוב לפחמימות (סוכרים)

הדבש מורכב ברובו מפחמימות, הוא מכיל 0% שומן אך לא מהווה מקור לחלבון. הסוכר העיקרי בדבש הוא הפרוקטוז שמהווה את אח מהחד-סוכרים המרכיבים את הסוכר הלבן שכולנו מכירים. הדבש נחשב לסוכר פשוט ולכן יכול להתאים בהקשר לפעילות גופנית. לכן רבים משלבים את הדבש כמקור חשוב לפחמימות לפני אימונים אינטנסיביים ואפילו באמצע רכיבות אופנים או בין שיעורים/אימונים כפולים שדורשים הרבה אנרגיה (חצי כריך עם דבש יעשה את העבודה).

אך, במידה אתם לא עוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית, חשוב לצרוך את הדבש במידה, כדי לא להעמיס יותר מידי סוכרים בבת אחת על הגוף. כמות של כפית דבש מכיל כ-30 קלוריות שמתוכים, 7 גרם סוכר יכולה להשתלב נהדר ביוגורט, בשייק או סתם להנאה על פרוסה. אכן, טעים טעים אבל לא להגזים בכמות שאוכלים.


2) סגולות רפואיות- עד 40 מע"צ!

כבר לפני שנים רבות ייחסו לדבש תכונות רפואיות רבות. אחד המנהגים הכי פופולריים ברגעים של צינון או כאבי גרון הוא לשתות תה עם דבש. אכן, מחקרים הראו שיש לדבש תכונות אנטי-בקטריאליות שיכולות לסייע להתמודד עם החיידקים שהחליטו להתיישב לנו בגרון אך עם זאת, חשוב לדעת שתכונותיו הרפואיות של הדבש נהרסות בטמפרטורה של מעל °с40. זה אומר שתוספת דבש לתה חם עלולה לפגוע בסגולות שלו. על מנת בכל זאת להנות מהיתרונות הבריאותיים של הדבש בהקשר לכאבי הגרון מומלץ לאכול את הדבש בכפית בנפרד מהתה ולא לערבב אותו בתוך המשקה החם.


3) דבש לטיפול בחתכים ופצעים

הידעתם שהדבש הוא מזון סטרילי (אין בו חיידקים, פטריות או בקטריות). בנוסף לתכונות הבריאותיות הטובות בעת כאבי גרון, הדבש יכול לעזור לנו גם במקרים של חתכים ופצעים כאשר אין לנו בהשיג יד את הציוד המתאים לטפל בפציעות (למשל בטיולים ובמחנאות). מריחת הדבש על פצעים, חתכים וכוויות תוך הקפדה על כיסוי עם תחבושת, יכולה לעזור בריפוי פצעים והגלדת המקום במהירות (יש להחליף את החשיבה ומריחת הדבש 3-4 פעמים ביום).

מסקנה- בפעם הבאה שאתם יוצאים מהבית לטיול או אפילו לפעילות גופנית, קחו איתכם צנצנת קטנה של דבש. כי תמיד טוב שיהיה דבש בהישג יד למקרה של פציעות או סתם כדי שיהיה משהו טוב לנשנש אם תרגישו חולשה...


4) שחקן חזק בתחום הקוסמטיקה

השימוש בדבש בתחום הקוסמטיקה נפוץ במיוחד בהקשר לבריאות העור: טיפוח, שימור וטיפול בעור עם אקנה. ניתן למצוא את הדבש גם בהקשרים של ניקוי העור, טיפול במוקדי דלקת, מניעה וטיפול בקמטים, חיזוק השער ושמירה על חיוניותו. השימוש בדבש בתחום הקוסמטיקה כולל בליעה, לעיסה, הוספה למשקה, אינהלציה, אמבטיות עם דבש, תמיסות מעורבות למרחה, רטיות ומרקחות שונות. אפשר למצוא תכשירים מסחריים רבים בהם רשום שהוסיפו דבש (שמפו, מרכך, קרמים, סבונים ועוד), אך הכי פשוט להשתמש בדבש הנקי שיש לכם במטבח כאשר מערבבים אותו עם חלב, ביצה, שמן זית ועוד רכיבי מזון שיכולים ליצור תערובות של תכשירי קוסמטיקה ביתיים יעילים מאד.


5) סכנה- לא לפני גיל שנה!

לילדים מתחת לגיל שנה אסור לאכול דבש בגלל החשש שיכיל רעלן שעלול לגרום לשיתוק ופגיעה כלל מערכתית בגו (פגיעה במערכת העצבים המרכזית). התגובה יכולה להיות תוך מספר שעות או לאחר מספר ימים. הטוקסין נמצא בנבגים (spores) של חיידק הבוטוליזים העלולים להימצא בדבש. מערכת החיסון של ילדים מתחת לגיל שנה לא מסוגלת להתמודד עם הרעלן הזה ועלולה לפגוע בבריאות התינוק בשל חשיפתו לנבגים בגיל צעיר מדי. לכן ישנה המלצה ברורה וגורפת של רופאי הילדים לא לתת לילדים דבש עד גיל שנה.


עצה שימושית

לסיום עצה שתעזור לכם לבחור דבש לראש השנה וגם לשמור אותו בצורה טובה לשנה החדשה:

כאשר אתם קונים דבש הסתכלו ברשימת הרכיבים כדי לוודא כי אכן קניתם דבש טבעי ללא תוספת סוכר, מים, ממתיקים, חומרי טעם, חומצות לימון חומרים משמרים ועוד. לאחר פתיחת הדבש מומלץ להחזיק במקום קריר וחשוך על מנת למנוע התפתחות של פטריות או כניסה של נמלים אשר הדבש מהווה גורם משיכה חזק עבורם.


והעיקר שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה!


1,595 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page