top of page

״בקבוק המוטיבציה״- טיפ פשוט לעודד שתיה בריאה


חשוב לשתות הרבה מים ובמיוחד בתקופה זו של עומס החום. את זה כולם יודעים אך בפועל לא כולם מיישמים ולא שותים מספיק מים לאורך היום. מדוע חשוב להקפיד לשתות הרבה מים? איך אפשר בעזרת טיפ פשוט לשתות יותר בקלות?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר YNET בתאריך 22.9.22



שתיה מבקבוק יכולה לסייע לנו לזכור לשתות

הגוף שלנו מכיל כמות גדולה של מים (70-60%) אך הרגישות לתחושת הצמא לא תמיד מייצגת את הצורך האמיתי של הגוף בנוזלים. חשוב לדעת שתחושת הצמא מגיעה כאשר הגוף כבר מיובש ולכן חשוב להקפיד על שתיה רבה של מים כחלק משגרת היום ולא רק בהקשר לצמא. במיוחד בתקופה זו של השנה כאשר אנו חווים ימים חמים מאד בארץ ובעולם, הקפדה על שתיה רבה של מים היא לא רק סיסמה, אלא צורך בריאותי אמיתי ממדרגה ראשונה.


חשיבות השתיה

הקפדה על שתיה רבה של מים ושמירה על מצב נוזלים תקין בגוף חשובים מאד לשמירה על הבריאות:

· בריאות ומטבוליזם- המים חשובים מאד לשמירה על תפקוד תקין של כל תאי הגוף. ירידה בכמות הנוזלים בתא עלולה לפגוע ישירות בתפקודו ואף להוות סכנת חיים. הדם שלנו מכיל מעל 80% מים והוא ציר מרכזי לאספקת חומרי מזון, הורמונים ופינוי פסולת מן התאים ברחבי הגוף. התייבשות וירידה בכמות הנוזלים בגוף עלולה לפגוע בצמיגות הדם וביכולת האספקה של מרכיבים חיוניים לתפקוד הגוף.

· תפקוד המוח ומצב רוח- נמצא קשר במחקרים בין מצב נוזלים תקין בגוף לבין יכולת לפתור בעיות מתמטיות, הצלחה בלימודים ותפוקה גבוהה בעבודה. מצבים של התייבשות נמצאו קשורים בעליה ברמת העצבנות, התפרצויות כעס וחוסר ריכוז. כן, אולי לא דעתם אבל מצב הנוזלים בגוף יכול להשפיע על מצב הרוח הכללי שלנו וחשוב להקפיד לשתות הרבה במיוחד בתקופות סטרס/דכאון או/ו מצבים הדורשים ריכוז ושקט נפשי.

· דיאטה- אנשים עלולים להתבלבל בין תחושת רעב לתחושת צמא. במצב זה אנו בפועל מחפשים משהו לאכול למרות שגופינו זקוק דווקא לנוזלים. זו אכילה לא מבוקרת שעלולה להוביל לעליה במשקל וליצירת הרגלי אכילה לא נכונים. בנוסף לכך, רווית הגוף בנוזלים חשובה לתהליכי שרפת השומן ושומרת על תפקוד תקין של מערכות הגוף במהלך תהליך הדיאטה, שלא פעם עלול להוביל לאיבודי נוזלים מוגברים (במיוחד בתחילת התהליך או במצבים שהתפריט עשיר חלבון).

· בריאות העור- העור שלנו הוא מהרקמות הכי גדולות בגוף. גמישות העור ומהמראה שלו מושפע מאד מכמות הנוזלים בגוף. שתיה רבה המתאימה לצורכי הגוף תסייע בשמירה על מראה עור בריא וגמיש.

· ספורט- תא השריר מכיל 76% מים שזו כמות מאד גדולה יחסית לשאר תאי הגוף. בחלק המימי של תא השריר(ציטופלזמה) מתחילים כל תהליכי הפקת האנרגיה של התא (קריאטין-פוספט, גליקוליזה) ולכן ירידה בכמות הנוזלים בתא עלולה ליצור פגישה במנגנונים אלו ולגרום לעייפות ולבעיה בתפקוד השריר. בנוסף לכך, ירידה בכמות הנוזלים בגוף יכולה לפגוע ישירות באלסטיות של רקמת השריר ומעלה את הסיכון לפציעות תוך כדי פעילות.


שתיה רבה חשובה אבל לא מיצים מתוקים!

כאמור, חשוב להקפיד על שתיה רבה לאורך היום אך שימו לב שאין הכוונה לשתייה של מיצים מתוקים (טבעיים/תוססים/תרכיזים) שאיננה בריאה! שתיה מתוקה נחשבת לאחת הסיבות המרכזיות לתחלואה ושמנה. הסיבה היא כמות הסוכר הגדול בכל כוס (100-120 קלוריות לכוס, 4-6 כפיות סוכר!). שתיה מתוקה רבה כחלק מהשגרה היומית עלולה לעודד השמנה ומחלות נלוות כמו סוכרת ומחלות לב. מכאן שההמלצה היא להימנע לחלוטין משתיה מתוקה ולהתמקד רק בשתייה של מים.


קשה לשתות מים?

אנשים רבים מתקשים לשתות מים ״כי אין להם טעם״ והם רגילים למיצים ומשקאות מתוקים. אחרים לא רגילים לשתות מים בלי קשר לטעם ויש כאלו שפחות שוכחים... כל הסיבות האלו פוגעות בשגרת השתיה וחשוב למצוא דרך להזכיר לעצמנו לשתות ולהפוך את השתיה להרגל בריא שילווה אותנו מעבר לימי הקיץ החמים. איך עושים את זה?


כאשר שותים מברזיה רק מרטיבים את חלל הפה ובפעול לא שותים מספיק

הכירו את ״בקבוק המוטיבציה״ ליצירת שגרת שתיה בריאה

לזכור לשתות בימי עבודה/לימודים עלול להיות לא פשוט. אנחנו צריכים למצוא דרך שמצד אחד תהפוך את שתיית המים ליותר זמינה ונגישה עבורנו כדי לעודד את השתיה ומצד שני תאפשר לנו לעשות מעקב ולראות שאנו שותים מספיק.

איך עושים את זה? אחת הדרכים היא לשלב שתיה מבקבוק ולא מכוסות, ברז או ברזייה. אפשר להפוך את בקבוק השתיה לכלי מדרבן שמעלה את המוטיבציה לשתות בצורה חיובית. להלן כמה טיפים שיכולו לעזור לכם ליצור את ״בקבוק המוטיבציה״ שלכם לשגרת שתיה בריאה:


· לשתות מבקבוק- אחד הדברים החשובים במיוחד בימי הקיץ החמים אך נכון גם לכל ימי השנה זה לשים לב לכמות שאנו ששותים ולוודא שהגענו לכמות היומית המומלצת לשמירה על הבריאות (6-8 כוסות, כ-1.5 ליטר) . כאשר אנו שותים כמה שלוקים מהברזייה אנו בפועל לא מודעים לכמות ששותים ועלולים להסתפק בכמות קטנה למרות שהתחושה בגוף היא ששתינו הרבה. שתיה מבקבוק עם נפח קבוע וידוע מראש מאפשרת לנו לעקוב אחרי הכמות היומית יותר בקלות. בדרך זו נוכל לדעת כמה כבר שתינו במהלך היום וכמה עדין עלינו להשלים עד לסופו.

· תזכורת קבועה- כאשר הבקבוק עמד לידכם על השולחן הוא מהווה תזכורת תמידית לחשיבות השתיה. אפשר תוך כדי עבודה/ישיבה/לימודים ללגום מהבקבוק ולהיזכר לעצמכם שחשוב לשתות גם אם לא מרגישים צמאים.

· הציבו מטרות שתיה לחלוקה נכונה לאורך היום- נסו להרגיל את הגוף לשתות בצורה מפוזרת לארוך היום ולא הכל בבת אחת. הגדירו מראש את הכמות היומית שאתם רוצים לשתות (למשל 1.5 ליטר) ואז חלקו את הכמות לאורך היום והציבו יעד לפי השעות. לדוגמה, אם הבקבוק שלכם מכיל 750 מ״ל, הגדירו מטרה לסיים אותו עד ארוחת הצהרים ואז למלא שוב ולהקפיד לשתות הכל עד ארוחת הערב.

· עדיף בקבוק שקוף! שתיה מבקבוק היא טובה אבל לפעמים כאשר הבקבוק אטום זה עלול לפגוע ביכולת שלנו הבין כמה שתינו עד עכשו. מכאן שאחד הכלים שיכול מאד לעזור לכם לשתות יותר זה לראות כמה אתם שותים בזמן אמת. הדרך לעשות זו היא לבחור בקבוק שתיה שקוף. הבקבוק השקוף מאפשר לכם לראות כמה שתיתם ולעודד אתכם להמשיך לשתות כדי לסיימו (במיוחד אם באמצע היום אתם מגלים שהוא עדין כמעט מלא...).

· שימוש ״בבקבוק מוטיבציה״- אפשר כיום למוצא לא מעט בקבוקים שקופים בצבעים מרהיבים שרשומים עליהם יעדים של שעות שתיה לאורך היום וגם משפטי חיזוק לעידוד השתיה. בקבוקים אלו יכולים להיות תוספת מוטיבציה נהדרת לשילוב יותר שתיה במהלך היום ומניסיוני האישי הם גם דרך טובה לעודד ילדים לשתות.

· הכינו לבד את בקבוק המוטיבציה שלכם- אפשר ליצור לבד את בקבוק המוטיבציה שמתאים לכם. קחו בקבוק שתיה שקוף רב פעמי והשתמשו בעט ״בלתי מחיק״ כדי לסמן פסים ומטרות לשתייה בשילוב עם משפטי עידוד שאתם יודעים שעזרו לכם להצליח לשתות יותר. זה קל ופשוט ולא מחייב להוציא כסף רב על בקבוקים מסחריים. היתרון הגדול של הכנה בבית הוא שמילות העידוד והמוטיבציה שתרשמו על הבקבוק יהיו אלו שאתם יודעים שמתאימות לכם.


379 צפיות0 תגובות
bottom of page