top of page

דווקא באביב - תה ירוק!

עודכן: 16 בספט׳ 2018


הקיץ בפתח והימים מתחממים. מדי פעם נעשה בכל זאת קריר. נכון, אנחנו באביב. בקשר לעליית הטמפרטורות, כולם מדברים על חשיבות השתייה אך רק מעטים בינינו מסוגלים להסתפק במים בלבד. אחרים שותים משקאות מתוקים ומוגזים עשירים בקלוריות, צבעי מאכל וחומציות רבה העלולה לפגוע בשיניים. יש המתמכרים למשקאות קרים על בסיס קפה (טעים, עתיר קלוריות וממכר), אחרים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים שונים ומגוונים. אחת האפשרויות לשתייה מרעננת בקיץ היא התה הירוק. אומנם התה קשור אצלנו יותר למזג אויר סוער, אך אין כמו תה ירוק קר וצונן בימי הקיץ החמים.



מה זה תה ירוק?

על מנת להכירו מקרוב וללמוד על סגולותיו הרפואיות, פניתי לעוז הרגש, לשעבר מורה לרפואה סינית, באחד מבתי הספר הגדולים בארץ, אשר עובד כיום במסגרת קלינית קונבנציונלית עם ילדים חולי סרטן, במרכז הרפואי שניידר לרפואת ילדים. לדברי עוז, התה הירוק איננו מותסס כלל (fermented) ולכן שומר על איכויותיו הראשוניות. התה השחור לעומתו מותסס ב:100%. תהליך ההתססה כולל השטחה של העלים המגולגלים על משטחי בטון או מרצפות, בחדר קריר ולח למשך מספר שעות. ההתססה משנה את הרכבו הכימי של עלה התה, ומאפשרת לאיכויות טעם מיוחדות לפרוץ. תה או-לונג הינו מותסס באופן חלקי בדרגות משתנות.


ערכו התזונתי של התה הירוק

החומרים הפעילים בתה ירוק הם פוליפנולים, שמנים נדיפים, ויטמינים מינרלים וקפאין.

תהשחור(ערכיםלכוס250 מ"ל): אנרגיה- 0 קלוריות, קפאין- 50-40 מ"ג. כפית סוכר או דבש תוסיף 20 קלוריות. תה ירוק(ערכים לכוס 250 מ"ל): אנרגיה- 0 קלוריות, קפאין- 30-15 מ"ג. כדאי לשים לב כי כמות הקפאין דומה מאד לכמות שיש בכוס נס קפה ממוצעת (60 מ"ג) וכי אנשים המנסים להפחית את כמות הקפאין היומית, או סובלים מיתר לחץ דם ונמנעים מקפאין בשל הנחיית הרופא, עלולים לא לשים לב לכמויות הקפאין בתה הירוק ולספק לגופם כמויות גדולות של קפאין, במידה והתה הירוק משמש תחליף שתייה לקפה.


קצת היסטוריה

ליפן יובאו זרעי צמח התה הראשונים ע"י הנזיר הבודהיסטי החוזר ייסי. נזיר זה נחשף לערכו הרב של התה כעזר מדיטטיבי– דתי. לפיכך הוכר ייסי כ"אביטכס התה" ביפן. תואר כלל לא מבוטל לכל מי שמכיר את תרבות יפן. כתוצאה מקשר זה נוצר החיבור הידוע ביפן שבין טקס התה לבין הזן-בודהיזם. התה קיבל כמעט מיד עם הגיעו ליפן הכרה ומימון קיסרי, והתפשט במהירות מחצר הקיסר והמנזרים לכל רבדי החברה ביפן העתיקה.

האירופאי הראשון שנחשף לתה וכתב אודותיו, היה הנזיר הישועי הפורטוגזי, האב ג'ספר דה קרוז בשנת 1560. פורטוגל, בעלת הטכנולוגיה הימית המתקדמת ביותר באותם ימים, הצליחה להשיג את הסכם הסחר הראשון עם סין. במסגרת שליחות מסיונרית באותה משלחת-סחר ראשונה, טעם האב ג'ספר דה קרוז את טעם התה לראשונה.


כאשר הגיע התה סוף סוף לאירופה, אליזבת הראשונה היתה בראשית שלטונה, ורמברנדט היה בן שש שנים בלבד. בעקבות הצלחת הצי ההולנדי בארצות האוקינוס השקט, הפך התה לאופנתי מאד בבירת הולנד, דן האג. בעיקרו של דבר היה זה עקב מחירו הגבוה יחסית (מעל מאה דולר לחצי ק"ג). במחיר כזה יכלו לקנותו רק העשירים. אט אט,ככל שכמויות התה המיובא גדלו, ירד מחירו לצרכן. למרות שבתחילה ניתן היה לקנות את התה רק בבתי מרקחת יחד עם תבלינים חדשים כזנגווילוסוכר, ניתן היה,כבר בשנת 1675,לקנותו גם בחנויות מזון רגילות ברחבי הולנד.


תה והשפעותיו על הבריאות

בשנים האחרונות המודעות ליתרונותיו ולסגולותיו הרפואיות תופסת תאוצה בעולם כולו. לאור מחקרים רפואיים רבים, שפורסמו בשנים האחרונות, משייכים לתה הירוק סגולות רפואיות רבות של סיוע ומניעת מחלות רבות: עודף כולסטרול, בעיות לחץ דם ובעיות עיכול. מחקרים מדעיים רבים קושרים את הרכיבים מונעי החימצון שבתה הירוק לצמצום של הרדיקלים החופשיים בגוף האדם. נמצא כי פעילות מונעי החימצון בתה הירוק גבוהה יותר מבכל מרכיב תזונתי אחר. תה שחור פוגע בספיגה של ברזל, כאשר הם נצרכים יחד באות הארוחה. לא מומלץ לתינוקות בפרט ולילדים בכלל, לשתות תה שחור. בתה נטול קפאין יש כ-4 מ"ג קפאין לכוס, ובחליטות צמחים אין קפאין כלל. לנוטלי תרופות נוגדי קרישה (כמו קומדין) אסור לשתות תה ירוק בגלל כמות גדולה של ויטמין K בתה.


מחקרים על תה ירוק

חלקם המכריע של המחקרים על השפעתו האפשרית של תה ירוק על התרחשות מחלת הסרטן, התבצעו, עדכה, בחיות מעבדה. מחקר שנערך בקרב נשים סיניות תושבות שנחאי, הראה שהרגל שתיית תה ירוק מפחית את הסיכון ללקות בסרטן הריאה ב-35%. אם אינן מעשנות, אך אין לשתיית תה כל השפעה מיטיבה על נשים מעשנות.

בשנת 1999 התפרסם מחקר שהוכיח כי תה ירוק עוזר למפגעים קדם סרטניים בפה, שהתגלו אצל מעשנים. מספר מחקרים הראו ירידה בכולסטרול, בשתייה יומיומית של תה ירוק. תמצית תה ירוק עשירה בקטכינים מקטינה בדם את אחד החומרים המביאים לתהליך הטרשתי.

ישנן השפעות נוירולוגיות בקשריו עם הדופמין.


ברפואה הסינית

התה הירוק זוכה לכל אותן תכונות מרפא שהזכרתי קודם. התזונה הסינית עושה שימוש גם בצמחים המזוהים כצמחי מרפא סיניים ואינה מפרידה אותם מהמטבח והתבשילים. התזונה הסינית כטיפול, ניתנת תוך התייחסות לאנרגטיקה של המזונות, הטמפרטורה ותנועתם בגוף האדם. כך התה הירוק נחשב לקריר ומטהר חום, השפעתו מיטיבה על הכבד, הוא ישפיע לטובה על העיניים, משתן, ומיטיב עם מערכת העיכול.

לסיכום, ממליץ עוז, שתו תה ירוק, להמלצתי שלבו אותו עם צמח או מספר צמחים כי פשוט יותר טעים. לכאבי בטן אפשר לשלב עם חליטת זרעי שומר, אניס או בבונג.

בשנים האחרונות יצרניות תה מציעות תה ירוק נקי ותה משולב עם צמחים, התה הירוק, האיכותי, הנפוץ, הנמכר בארץ הוא תה יפאני סנצ'ה המוקפד בקטיף בשעות הבוקר כשטל הלילה על העלים, כפי שמוסבר על עטיפת התה הירוק (ובאתר). יש כמובן יצרניות תה נוספות, כמו ויסוצקי ועוד.


עצה שימושית- עכשו זה הזמן!

האביב הבא עלינו לטובה משויך לאלמנט העץ – אליהם משויכים הכבד וכיס המרה.

בוא האביב , המסמל את הפריצה, הלבלוב, היציאה קדימה "יציאת מצריים מעבדות לחרות". זהו זמן סיני טוב לטיפול בכבד, זה הזמן להתחלות חדשות, תוכניות חדשות. אופיו של הכבד משול לגנרל הרואה קדימה ומתכנן את תוכניותיו לשנה החדשה. כיס המרה יהיה, מאוחר יותר, אחראי על יישום התוכניות והוצאתן אל הפועל. לכן עכשיו, יותר מבכל זמן אחר, לתה הירוק משמעות חשובה בתמיכת הכבד בתפקודיו, גם בחיסון הגוף בתקופת המעבר בין העונות, אלרגיות משפע הפריחה והאלרגנים, ושינויי מזג האוויר הדחופים מולם הצ'י המגן שלנו צריך להתמודד .


יעוץ מקצועי וכתיבה: עוז הרגש ז"ל מטפל בשיאצו ותזונה סינית (עבד במחלקה אונקולוגית ילדים ביה"ח "שניידר")

445 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page