top of page

דיאטת המזון הנא- הכל טרי ללא חימום ויורדים מהר במשקל



הכתבה פורסמה לראשונה באתר YNET באתריך 20.06.18

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5289493,00.html



בלי חימום, בלי צלייה וכמובן שבלי טיגון - וגם בלי לספור קלוריות. אלה עקרונות דיאטת "המזון הנא" שדוגלים לא רק בירידה במשקל אלא גם בשמירה על הסביבה. כל הדיאטות שעובדות - כתבה תשיעית בסדרה


דיאטת "המזון הנא" דוגלת באכילת כל המזון ללא בישול, בצורתו הנאה. אין בישול, אין חימום, אין צלייה וכמובן שאין טיגון. המסר של הדיאטה איננו בהכרח "ירידה במשקל", אלא לאכול בריא ולעזור לסביבה. המוטו של הדיאטה הוא שהאוכל בצורתו הטבעית עשיר ברכיבי מזון חיוניים ואנזימים אשר עוזרים לגוף להגיע לבריאות מרבית. על ידי אכילה נכונה לפי תיאוריית ה"מזון הנא" המשקל כבר ירד מעצמו.

דיאטת "המזון הנא" דורגה בינואר השנה על ידי המגזין U.S.News וצוות המומחים במקום ה-32 מתוך 40 דיאטות שונות מבחינת "הדיאטה הטובה ביותר" לשנת 2018. הדירוג הנמוך יחסית מעלה שאלות לגבי היבטים בריאותיים והמלצות התזונה שבדיאטה.



אוכלים רק מזון טרי שלא עבר חימום

מאיפה הכל התחיל?

ההתחלה הייתה בסוף המאה ה-19, כאשר הרופא מקסימיליאן בירצ'ר-ברנר ( Maximilian Bircher-Benner ) גילה שהוא יכול לרפא את מחלת הצהבת שלו על ידי אכילה של תפוחים טריים בלבד.

לאחר הגילוי הזה, התחילו לבדוק ולבחון את הדיאטה של אכילת מזון נא בהקשרים בריאותיים נוספים. התומכים בדיאטה זו טוענים כי הבישול הורס את מרבית הוויטמינים במזון וכמעט את כל החומרים המזינים הנמצאים במזון הצמחי והחשובים לתפקוד מערכת החיסון (אף כי ראיות מדעיות לתמיכה באמירות אלה חסרות).

עקרונות הדיאטה

ההגדרה של "מזון נא" הינה מזון בצורתו הטרייה שלא עבר בישול, לא מעובד, לא חומם במיקרוגל, לא הוקרן, ללא הנדסה גנטית, שלא נחשף לחומרי הדברה וקטלי עשבים.

אסור שהמזון ייחשף לטמפרטורה של מעל 40 מ"צ (המחמירים גם לא מרשים חימום זה). הדיאטה מתבססת על פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ועשבי תיבול בכל מצבם הטבעי. מחומרי גלם אלו יוצרים מוצרי מזון נוספים כמו חמאת שקדים/קשיו/קוקוס, חלב שקדים/קשיו/סויה ואף גבינות וממרחים.

ניתן לשלב גם דגנים וקטניות אורגנים (בצורתם הנאה לאחר השרייה). השמנים המומלצים הם שמן זית בכבישה קרה, אבוקדו ושמן קוקוס. מיצי פירות, מרקים קרים ותה עשבים הם חלק בלתי נפרד מהתפריט. אסור בדיאטה קמחים כולל כל סוג של מאפה מבצק, סוכר מזוקק, כל סוג של מזון מעובד, מזון משומר, מזון מפוסטר, מלח, קפאין.

כדי ליצור מגוון רחב של מאכלים ללא חימום, ישנו שימוש בהרבה מכשירי בישול ביתיים להכנת האוכל כמו סוחטי מיץ, בלנדר, מעבד מזון, מכשירים מיוחדים לייבוש המזון בטמפרטורה נמוכה בעזרת הזרמה של אוויר ועוד.

יש מגוון וריאציות לביצוע הדיאטה, כאשר הרוב מקפידים על אכילה של 75-80% מזון צמחי ללא חימום. מרבית האנשים הדוגלים בדיאטה זו הם טבעונים למרות שיש מעטים שבוחרים לאכול מעט מוצרים מן החי שלא עברו חימום (חלב, דגים, בשר נא וביצים רכות).

בנוסף לכך, רוב מי שמבצע את הדיאטה של המזון הנא, בפועל צורך רק מחצית מכמות הקלוריות שהוא צריך ביום בהשוואה לדיאטה מבושלת. לכן, למרות שמבחינת התיאוריה של הדיאטה, המטרה הראשית היא לא "ירידה במשקל", בפועל מתרחשת ירידה ניכרת במשקל.


מחקרים

מחקרים שבדקו את השפעת דיאטת ה"מזון הנא" על ירידה במשקל וה-BMI מצאו כי בטווח של 7 חודשים ועד 4 שנים, מי שאכל לפי עקרונות הדיאטה ירד במשקל באופן מובהק ושמר על משקל גוף נמוך לאורך זמן.

החוקרים מציינים שבחלק מהמקרים משקל הגוף אף היה נמוך מה-BMI המוגדר כתקין. החוקרים מדגישים כי הירידה במשקל והשמירה על משקל גוף נמוך נובעים מתכולת קלוריות נמוכה בדיאטה המתבססת רק על מזון נא.

יתרונות

  • התפריט כולל הרבה פירות וירקות.

  • ירידה במשקל כמעט מובטחת ובקצב מהיר.

  • הימנעות ממזון מעובד ומטוגן.

  • הימנעות מצריכה של כמות גבוהה של שומן ממקור לא בריא (שומן רווי מן החי, שומן טרנס, שמנים טרופיים).

  • אין הגבלה של כמויות, אין ספירת קלוריות.

  • מגוון גדול של סיבים תזונתיים בתפריט.

חסרונות

  • הרבה מאד כללים והגבלות.

  • הכנת אוכל יכולה להיות מייגעת.

  • דורש רכישה של ציוד מיוחד להכנת אוכל.

  • דורש תשומת לב לנושא "בטיחות במזון"- חשש לנוחות חיידקים ושאר פתוגנים במזון שלא עבר חימום.

  • לא קל לצאת לאוכל בחוץ, דורש בעיקר אכילה של אוכל בהכנה ביתית.

  • חשש לכמות נמוכה של חלבון בתפריט.

  • צריך להקפיד על צריכה נאותה של סידן בתפריט.

  • חשש לחסר של ויטמין D.

  • חשש לחסר בוויטמין B12.

  • חשש לחסר ברזל.

  • בניגוד לתאוריה של הדיאטה, חלק מהויטמינים ונוגדי החמצון בתזונה דווקא נספגים יותר טוב לאחר חימום. למשל, ויטמין A ונוגד החמצון ליקופן נספגים באחוזים גבוהים יותר בגוף דווקא בצורתם המבושלת/מחוממת.


קצב ירידה במשקל

מהר מאד


האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים לשנים?

לא קל. דורש הרבה מאד הכנות. התפריט היומי מבוסס ברובו על הכנה ביתית מראש ולא ניתן להתבסס על אכילה בחוץ. מצד שני, אם אתם מתחברים לתאוריה, זה יכול להיות חלק בלתי נפרד מאורח החיים שלכם.







34 צפיות0 תגובות
bottom of page