top of page

דיאטת סאות ביץ'- הדיאטה של כוכבי הוליווד


הכתבה פורסמה לראשונה באתר YNET בתאריך 23.05.18

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5260014,00.html



הילארי וביל קלינטון, ניקול קידמן, אופרה וינפרי וקים קטרל הם רק חלק מהמפורסמים שהורידו ממשקלם בעזרת דיאטת סאות' ביץ' - שפותחה במקור כדי לעזור לחולי לב. מה היתרונות של הדיאטה, למה היא דורגה במקום נמוך במדדי בריאות ואיך נראה תפריט לדוגמא? כל הדיאטות שעובדות - כתבה רביעית בסדרה

דיאטת סאות' ביץ' (South Beach) נחשבת ל"דיאטה של המפורסמים" שרוצים לרדת מהר במשקל ולהיראות רזים וחטובים. בפועל מדובר בדיאטה שפותחה על ידי הקרדיולוג ארתור אגטסטון מביה"ח מאונט סיני בפלורידה עם מטרה בריאותית ברורה מאוד: שיפור מדדי הכולסטרול, השומנים והאינסולין בדם. בינואר השנה דורגה דיאטת הסאות' ביץ' על ידי U.S.News וצוות מומחים במקום ה-22 מתוך 40 דיאטות במדרג הדיאטה הטובה ביותר לשנת 2018.

למרות הפופולריות האדירה של הדיאטה ברחבי העולם, הדירוג הבריאותי הנמוך יחסית מעלה שאלות לגבי היתרונות והחסרונות של הדיאטה והתאמתה לקהל הרחב.



כוכבים רבים בהוליווד רזו עם דיאטת סאות ביץ

איך הכל התחיל?

דיאטת הסאות' ביץ' פותחה על ידי ד"ר ארתור אגטסטון באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת, ביחד עם מארי אלמון, השף של בית החולים מאונט סיני בפלורידה. השם המקורי של הדיאטה היה "דיאטה מתונת פחמימות" (Modified Carbohydrate Diet) והיא פותחה עבור המטופלים של ד"ר אגטסטון בבית החולים.

באותה התקופה, איגוד רופאי הלב בארצות הברית המליץ על דיאטה דלת שומן ועשירה בפחמימות לשמירה על בריאות הלב, אך מניסיונו עם מטופליו, ד"ר אגטסטון ראה שסגנון אכילה זה לא הוביל לירידה במשקל, ודווקא דיאטת האטקינס הראתה תוצאות טובות בהרבה.

ד"ר אגטסטון לא היה מעוניין להמליץ על דיאטת האטקינס למטופליו בשל תכולת השומן הרווי הגבוהה בה וההגבלה הדרסטית בפחמימות, ולכן הוא יצר את הדיאטה שלו על בסיס העקרונות של דיאטת האטקינס, אך עם דגש על חלבון רזה, הרבה סיבים תזונתיים ושילוב פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך.

בשנת 2013 פרסם ד"ר אגטסטון ספר בשם " The South Beach Diet" - על שם האזור במיאמי שבו היא פותחה - שהפך בתוך זמן קצר לרב מכר. דיאטת סאות' ביץ' כבשה את העולם והפכה להיות מוכרת בשם "דיאטת המפורסמים" בזכות כמות הידוענים שניסו אותה, כולל הנשיא של ארה"ב באותה התקופה, ביל קלינטון, המועמדת לנשיאות הילארי קלינטון, מגישת הטלוויזיה אופרה וינפרי והשחקניות קים קטרל, בט מידלר וניקול קידמן.

עקרונות הדיאטה

אחד העקרונות הבולטים בדיאטת סאות' ביץ' הוא בניית קטגוריות לגבי סוגי שומן ופחמימות: טוב לעומת רע. המסר הוא שאפשר לרדת במשקל אם מקפידים לשלב בתפריט את השומנים והפחמימות הטובים לגוף. הדיאטה שמה דגש על שילוב חלבון רזה והרבה סיבים תזונתיים: ירקות, דגים, ביצים, בשר רזה (עוף והודו), מוצרי חלב רזים, דגנים מלאים ואגוזים. תוכנית האכילה מבוססת על 3 ארוחות מרכזיות ועל 2 ארוחות ביניים.

הדיאטה בנויה מ-3 שלבים:

שלב ראשון - חלבון ושומן בלבד למשך שבועיים. השינוי הדרסטי בהרכב התפריט, שמוביל לירידה מהירה במשקל. אפשר לאכול עוף, הודו, ביצים, דגים, גבינות רזות, ירקות ירוקים, קטניות, אגוזים וגרעינים. אסור לאכול כל צורה של פחמימות (לא דגנים, לא פירות ולא ירקות עמילניים).

שלב שני - עד להגעה למשקל הרצוי. בשלב זה ניתן לכלול סוגים רבים יותר של מזונות, כולל פחמימות מורכבות. השלב הזה מתרחש עד שמגיעים למשקל הרצוי. כעת אפשר להוסיף לתפריט מוצרי חלב דלי שומן נוספים, חלק מהפירות, דגנים מקמח מלא, שעועית ויין בצורה מתונה. מבין הפירות אסור עדין לאכול אבטיח, בננה ואננס. מהירקות- עדיין אסור לשלב תפוחי אדמה, סלק וגזר.

שלב שלישי - שלב תחזוקת המשקל לאחר סיום הדיאטה. המטרה היא להפוך את הדיאטה להרגלי חיים שיוכלו להימשך לאורך שנים. ההמלצה היא לשלב את כל אבות המזון בתפריט, אך לשמור על עקרונות האכילה שהיו בשלב הקודם. לפי התאוריה, אין כרגע "מזונות אסורים", אבל מודגשת חשיבות ההקפדה על הכמות שאוכלים בכל ארוחה. ממליצים להישקל מדי פעם, ואם רואים עלייה במשקל, ההנחיה היא לחזור לבצע את השלב הראשן.

פעילת גופנית - פעילות גופנית קלה בשלב הראשון של הדיאטה (שבועיים ראשונים) ולאחר מכן ההמלצה היא לעבור לפעילות גופנית אינטנסיבית קבועה.

מחקרים

יש מעט מאוד מחקרים שבדקו את השפעת דיאטת סאות' ביץ' בצורה מדעית מבוקרת. שני מחקרים שהתפרסמו מגזינים רפואיים (Archives of Internal Medicine, Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes) הראו שבטווח הקצר, הדיאטה מביאה לירידה מובהקת במשקל. נשאלת השאלה האם הירידה במשקל נשמרת גם לאחר סיום השלב השני שבו צריך להפוך את הדיאטה להרגלי חיים. על כך אין עדיין תמיכה מדעית.

יתרונות

• לא סופרים קלוריות ואין בהכרח הגבלה של כמויות בשני השלבים הראשונים.

• קצב ירידה מהיר במשקל.

• יש שילוב של חטיפים וקינוחים בתפריט (לפי הגבלת של כל שלב).

• יוצרי הדיאטה מספקים מתכונים מפורטים לארוחות וחטיפים.

• אתר החברה מספק עצות איך לתכנן נכון את האכילה והכנת האוכל כדי שתהפוך לחלק משגרת היום.

• ניתן לאכול בחוץ - זה אמנם דורש תכנון ומספר ויתורים לפי השלב שבו אתם נמצא בתוכנית, אבל בהחלט אפשרי.

• ישנה אפליקציה של הדיאטה שמאפשרת למי שמנוי לעקוב אחרי התזונה ולהתקדם בירידה במשקל.

חסרונות

• השלב הראשון עלול להיות דרסטי מדי מבחינת השינויים התזונתיים הנדרשים.

• הירידה המהירה במשקל בשלב הראשון עלולה להיות קשורה לאיבוד נוזלים ולאו דווקא לשריפת שומן.

• נדרש זמן רב להכנת האוכל ותכנון הארוחות.

• בשל החסר בפחמימות בשלב הראשון, עלולות להיות תופעות לוואי כמו חולשה, עייפות, מצב רוח ירוד, עצבנות, כאבי ראש ועוד.

קצב הירידה במשקל

מהיר מאוד בהתחלה. לאחר השבועות הראשונים הקצב מתמתן, אך זו עדיין נחשבת לדיאטה שבה יורדים מהר.

האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים למשך שנים?

לפי התיאוריה, השלב השלישי של הדיאטה אמור להפוך לאורך חיים שבו ניתן לשלב את כל אבות המזון אך להקפיד על הכמויות. בפועל אין מספיק מחקרים שבדקו אם ניתן לשמור על המשקל לאורך זמן ולהפוך את הדיאטה לאורח חיים.




3,048 צפיות0 תגובות
bottom of page