top of page

דיאטת שומרי משקל- שנים של הצלחה בירידה במשקל בכל העולם


הכתבה פורסמה לראשונה באתר YNET בתאריך 09.05.18

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5237339,00.html



כבר יותר מחמישים שנה ששיטת שומרי משקל האמריקנית מוכיחה את היתרונות שלה בקרב יורדים במשקל בכל העולם. אז מה הסיפור עם הנקודות, מה היתרונות והחסרונות של השיטה ואיך נראה תפריט לדוגמה? כתבה שלישית בסדרה על הדיאטות שבאמת עובדות


תוכנית הדיאטה של "שומרי משקל" קיימת מעל 50 שנה, עם פעילות בלמעלה מ-30 מדינות בעולם. בינואר 2018 היא גרפה את המקום הרביעי והמכובד במצעד 40 הדיאטות הטובות ביותר של המגזין U.S.News. מטרת התוכנית היא לעודד ירידה במשקל בעזרת מתן תמיכה מדעית להבנת התזונה (במקום קלוריות מדברים על נקודות) וכלים נוספים.


ספירת נקודות והרזיה לפי התוכנית של שומרי משקל


איך הכל התחיל?

חברת שומרי משקל נוסדה בארה"ב ב-1963, וכיום זוהי חברה בינלאומית גדולה המתמקדת בפיתוח מוצרים שונים עבור ירידה במשקל. מטרת החברה היא ליצור תוכנית תזונה שתאפשר לאנשים לרדת במשקל על ידי שימוש בשיטת הנקודות, בניית הרגלי אכילה בריאים, קבלת החלטות חכמות לגבי התזונה, עידוד פעילות גופנית ומתן תמיכה לתהליך (מפגשים קבוצתיים), בשילוב עם כלים לתמיכה אונליין. בנוסף, החברה יוצרת מזונות מוכנים שניתן לקנות בסופרמרקט, הממותגים לפי שיטת הנקודות. בשנת 2015 רכשה אופרה ווינפרי10% מהאחזקה בחברה, וכיום היא דמות מובילה בפרסום החברה ברחבי ארה"ב.

עקרונות הדיאטה

המוטו של התוכנית הוא הצורך לבחור את המזונות בתפריט באופן שייצג יותר מאשר רק ספירת קלוריות. במסגרת תוכנית הדיאטה, כל מזון מקבל כמות נקודות ביחס למנת הגשה שנקבעה מראש. לכל משתתף נקבעת כמות נקודות יומית שמתאימה עבורו כדי לרדת במשקל, והוא נדרש להתאים את האכילה לכמות הנקודות היומית.

שיטת הנקודות (SmartPoints value)

המזונות במסגרת התוכנית של "שומרי משקל" מקבלים דירוג שנובע משקלול הערך הקלורי והערכים התזונתיים של המזון. מכאן שמזונות המכילים ערכים תזונתיים גבוהים ותורמים לתחושת מלאות לאורך זמן, יקבלו כמות נקודות יחסית נמוכה.

מזונות עשירים בחלבון, למשל, יקבלו דירוג נמוך. לעומתם, ממתקים ומזונות המכילים כמות גבוהה של שומן רווי יקבלו כמות נקודות גבוהה עבור נפח יחסית קטן של מזון.

ירקות לא מקבלים דירוג נקודות כלל, וניתן לאכול מהם באופן חופשי. בארה"ב גם הפירות לא מקבלים נקודות והמסר הוא שעדיף לאכול פירות מאשר לפנות למזונות אחרים פחות בריאים של מתוקים.

בישראל ממליצים להשאיר לפירות 3-2 נקודות ביום ולשלבם בבוקר / בייניים / כקינוח לפי מה שמתאים לכל אחד (הם לא "חינם").

מחקרים

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות והתפרסמו בעיתונים רפואיים (Obesity, Lancet, The American Journal of Medicine, Circulation ועוד), שהשוו את תהליך הירידה במשקל באמצעות תוכנית שומרי משקל בטווח הקצר (4 שבועות) ובטווח הארוך (עד 12 חודשים), מצאו כי הירידה במשקל במסגרת התוכנית היתה יעילה יותר ועקבית יותר בהשוואה לביצוע הנחיות דיאטה לבד או מעקב במרפאות דיאטה.

יתרונות הדיאטה

• ירידה במשקל: לפי הדירוג שהתפרסם בינואר 2018, תוכנית הדיאטה של שומרי משקל מדורגת במקום הראשון כדיאטה הטובה ביותר לרידה במשקל. לפי הצהרות החברה, קצב הירידה הממוצע של המשתתפים הוא ק"ג 1 בשבוע.

• תוכנית פשוטה וברורה לביצוע: תוכנית השינוי התזונתי של שומרי משקל נחשבת לתוכנית קלה ופשוטה לביצוע ומדורגת במקום השני במדד קלות הביצוע לפי דירוג הדיאטות לשנת 2018. תוכנית הנקודות מתאימה לקהל רחב מאוד של אנשים ומספקת כלים להתמודד עם התפריט היומי כמעט בכל מקום.

• מעודדת שינוי התנהגותי וחשיבתי: בשנת 2015 הגדירו בחברה מחדש את המטרות והיעדים בנוסף לירידה במשקל: אכילה בריאה, פעילות גופנית ושינוי חשיבתי.

• מעודדת אורח חיים בריא: המטרה המוצהרת של התוכנית היא ליצור אורח חיים בריא שניתן להתמיד בו גם לאחר הירידה במשקל.

• מתכונים: החברה מספקת אלפי מתכונים להכנה ביתית שמתאימים לשיטת הניקוד של התוכנית.

• תמיכה לאורך כל הדרך: בשומרי משקל שמים דגש רב על מתן תמיכה לתהליך הירידה במסגרת מפגשים קבוצתיים, צ'אט במחשב או בטלפון וכיו"ב.

חסרונות הדיאטה

• תמיכה חשובה אך לא מקצועית: התמיכה לתהליך הירידה במשקל, בקבוצות ובאמצעי התמיכה האחרים (צ'אט, טלפון), נעשית על ידי אנשים שירדו בעצמם במשקל בעזרת שומרי משקל, ואין מדובר באנשי מקצוע בתחום הבריאות והתזונה. יש להם הרבה רצון טוב לעזור אך הם לא תמיד מסוגלים לתת מענה לקשיים בריאותיים או נפשיים של כל מי שנמצא בתהליך. לעשות את הדיאטה ולהצליח זה טוב וחשוב, אבל זה עדין לא מסמיך אותך להעביר את התורה הלאה. חייבים לקחת זאת בחשבון כאשר נתקלים בקשיים במסגרת תהליך הירידה.

• לשנן את תורת הנקודות: כדי להפוך את הדיאטה לאורח חיים ולשמור על המשקל לאחר סיום תהליך הירידה, חייבים להמשיך להקפיד על תוכנית הנקודות. אם רוצים לגוון, לשלב מאכלים חדשים או פשוט לצאת מהשגרה, חייבים כל הזמן להתעדכן בערך הנקודות של המזונות החדשים כדי לדעת כיצד לשלבם בתוכנית. עבור חלק מהאנשים המשך העיסוק עם ספירת הנקודות לאחר סיום הדיאטה מהווה עול שמקשה לשימור הירידה במשקל והמשך האכילה הנכונה.

זה עולה כסף: בניגוד לדיאטה עצמאית או כזו שממומנת על ידי המדינה, ההשתתפות בתוכנית של "שומרי משקל" כרוכה בתשלום.

קצב הירידה במשקל

התוכנית מתמקדת בעידוד ירידה במשקל ונחשבת לדרך יעילה וטובה לרדת במשקל. החברה מצהירה כי בתוכנית החדשה שהושקה ב-2015 קצב הירידה במשקל בחודשיים הראשונים גבוה יותר ב-15% בהשוואה לירידה בתוכנית הקודמת.

האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים?

כן, במיוחד אם מסגלים את צורת החשיבה החדשה שהחברה דוגלת בה לשילוב פעילות גופנית, אכילה בריאה וצורת חשיבה נכונה כלפי אוכל ואורח החיים בכלל.

*למרות שבתפריט המצורף לא כל הפירות מקבלים נקודות, נהוג בישראל לחשב אותם בספירת הנקודות היומית. התפריט נלקח מהאתר הרשמי של "שומרי משקל ישראל"





121 צפיות0 תגובות
bottom of page