top of page

הדיאטה של "לרדת בגדול"- מתוכנית הטלויזיה הפופולרית לדיאטה בה יורדים הרבה ומהר!


דיאטת לרדת בגדול, שמבוססת על תוכנית הריאליטי האמריקנית, בהחלט עונה על הרצון של רבים מאיתנו לאבד קילוגרמים רבים ממשקלם בזמן קצר. אבל מה עלול להיות המחיר הבריאותי, ומה הסיבה לכך שרוב משתתפי התוכנית חזרו למשקלם הקודם? כתבה מס' 14 בסדרת הדיאטות שעובדות


פורסם לראשונה באתר YNET בתאריך 29.11.18


משתתפי התוכנית "לרדת בגדול" ירדו כמות גדולה ומהר


דיאטת "לרדת בגדול" מבוססת על תוכנית הריאליטי האמריקנית The biggest Loser. מדובר בתוכנית הרזיה בת שישה שבועות, שעיקריה הקפדה על תפריט מאוזן, לימוד הרגלי אכילה בריאים, אכילה מסודרת, שליטה בכמות האוכל, רישום אכילה ופעילות גופנית. בינואר 2018 דורגה דיאטת "לרדת בגדול" על ידי U.S.New וצוות המומחים במקום 19 בקטגוריית הדיאטה הטובה ביותר לבריאות מבין 40 דיאטות שונות.

מהיכן הכל התחיל?

"לרדת בגדול", ששודרה לראשונה ב-2004 ברשת NBC בארצות הברית, היא תוכנית ריאליטי שמתמקדת בירידה במשקל. התוכנית הפכה ללהיט גדול במדינות רבות ברחבי העולם, ושודרה גם בישראל.

במסגרת התוכנית, גברים ונשים עם השמנה בעלי משקל עודף גדול מתחרים זה בזה מי יירד הכי הרבה במשקל. השקילות נערכות פעם בשבוע, והמשתתפים שוהים במקום סגור ומנותק מהסביבה היומיומית שלהם, שבו הם מקבלים את כל הארוחות שלהם על פי תוכנית קפדנית.

במקום נמצא גם צוות מאמנים, שעובד עם המשתתפים לאורך כל התוכנית ומאתגר אותם בכל פעם מחדש. בעקבות הצלחת התוכנית פותחה דיאטת "לרדת בגדול", שכל אחד יכול לבצע בבית לפי מסגרת מסודרת של 6 שבועות המתפרסמת בספרים וברשת.

יוצרי הדיאטה טוענים ששמירה על תוכנית הדיאטה תאפשר לא רק ירידה במשקל, אלא גם הפחתת הסיכון למחלות כמו סרטן, דמנציה ואלצהיימר. כמו כן, הדיאטה יכולה לטענתם לשפר את בריאות הלב ותפקוד המערכת החיסונית.

עקרונות הדיאטה

"לרדת בגדול" היא דיאטה מאוזנת שכוללת את שלושת אבות המזון והקפדה על אכילה מבוקרת ופיתוח הרגלי אכילה בריאים, שיוכלו להפוך בהמשך לאורח חיים. דגש מיוחד ניתן על פירות, ירקות, חלבון רזה ופחמימות מורכבות, ובמקביל על הפחתה בכמות השומן הרווי והימנעות ממזונות המכילים תוספת סוכר.

החלוקה של אבות המזון במסגרת הדיאטה:

• 45% פחמימות

• 30% חלבון

• 25% שומן

יום טיפוסי במהלך דיאטת לרדת בגדול יכלול 4 מנות של פירות וירקות, 3 מנות של חלבון, 2 מנות של פחמימה מלאה ולא יותר מ-200 קלוריות של תוספות כמו קינוחים או משקאות אלכוהוליים. יוצרי הדיאטה ממליצים ליצור מסגרת אכילה של ארוחות מפוזרות לאורך היום, שימנעו הגעה למצבי רעב.

לפי מאמר שהתפרסם במגזין Obesity, במסגרת תוכנית הטלוויזיה, הגברים בתוכנית קיבלו תפריט יומי של 1,500 קלוריות והנשים קיבלו תפריט של 1,200 קלוריות.

איך עוקבים אחר הדיאטה בפועל?

ספרים: כדי לבצע את דיאטת "לרדת בגדול" ניתן לבחור מבין מספר ספרים שהתפרסמו בנושא, שאחד הבולטים מביניהם התפרסם בשנת 2013: "The Biggest Loser: The Weight Loss Program to Transform Your Body, Health and Life". הספר מתבסס על טיפים והמלצות תזונה על סמך סיפורי הצלחה של משתתפי התוכנית, עם הנחיות כיצד לבנות את התפריט היומי.

הספרים גם מכילים תפריט שבועי לדוגמה, וכמובן המלצות לפעילות גופנית שתעודד את שריפת הקלוריות. בנוסף, יש בהם התייחסויות שונות להפחתת סיכונים בריאותיים, כמו הורדת רמות סוכר ולחץ דם.


מוצרים נלווים: יוצרי הדיאטה מעודדים בישול ביתי, אך גם מאפשרים לקנות מוצרים תומכים רבים שיכולים להיות לעזר למי שאין לו זמן לבשל. בין המוצרים הללו תוכלו למצוא שייקים, אבקות חלבון, חטיפים ואפילו ארוחות מוכנות שיגיעו עד הבית. בארצות הברית אפשר להזמין ארוחות לימים מלאים, כולל החטיפים.

פעילות גופנית: ספורט הוא חלק בלתי נפרד מתוכנית הירידה במשקל. ההנחיות הן לשלב בשבוע הראשון אימונים עם משקל הגוף, ובהדרגה להתקדם לאימונים אירוביים, אימוני כוח והתנגדות ואפילו יוגה ופילאטיס. ההמלצה היא על שעתיים וחצי מצטברות של פעילות אירובית מתונה, בשילוב מספר אימוני כוח.

מחקרים

עקרונות הדיאטה מקבילים להמלצות של גופי בריאות ברחבי העולם על תזונה שמתאימה לשמירה על בריאות הלב, ולדעת המומחים אין בדיאטה סיכון בריאותי.

עם זאת, לא מעט מחקרים נערכו במטרה לבחון את ההשפעה של התוכנית "לרדת בגדול" על תודעתם של הצופים, והמסר שהיא מעבירה ביחס לשינוי בריא ודימוי גוף.

מחקר שפורסם במגזין Obesity, ובדק את האופן שבו צפייה בתוכנית השפיעה על הצופים, מצא כי גם צפייה בפרק אחד עוררה בצופים רגשות שליליים כלפי אנשים שמנים בשל הדרך שבה הם מוצגים בתוכנית.

מחקר נוסף, שפורסם במגזין Health Communication, מצא כי הצופים קיבלו את הרושם המוטעה שירידה במשקל אפשרית והכל עניין של כוח רצון, ושאם אדם לא מצליח לרדת במשקל זה סימן לעצלות.

הקביעה הזו אינה נכונה, כמובן, ומלבד זאת היא גם עלולה לגרום לתסכול ותחושה של היעדר הצלחה בקרב הצופים, ובכך לפגוע בהצלחת התהליך האישי שלהם. בנוסף, היא מחזקת את הרושם השלילי על אנשים שסובלים מעודף משקל, ומייחסת להם תכונות שליליות כמו עצלות.

מחקר אחר, שפורסם ב-2013 במגזין American Academy of Health Behavior, בחן את התרשמות הצופים מסוג הפעילות הגופנית שביצעו המשתתפים בתוכנית הטלוויזיה. מסקנת החוקרים הייתה כי הצופים מקבלים רושם מוטעה על האופן שבו "אמור" להתבצע אימון גופני נכון.

במהלך הפעילות בתוכנית המתמודדים צורחים, בוכים ואפילו מקיאים מרוב מאמץ. מי שלא בקיא בספורט עלול לחשוב שזה מצב נורמלי בספורט, מה שעלול לגרום חשש מפני ביצוע פעילות גופנית. מכאן, שבקרב צופים רבים מושגת מטרה הפוכה - במקום לעודד את הצופים להתמיד בפעילות גופנית, התוכנית עלולה להרתיע אותם.

יתרונות הדיאטה

• הדיאטה כוללת את כל אבות המזון ולא ממליצה להימנע מאחד מהם.

• הדיאטה מעודדת בישול ביתי.

• הדיאטה מאפשרת לרכוש מוצרים נלווים במידת הצורך כדי להקל על התהליך.

• הדיאטה מאפשרת לאכול בחוץ (בתכנון מראש).

• הדיאטה כוללת מזונות זמינים ונגישים יחסית.

• הרשת מלאה במידע ומתכונים.

• הדיאטה יכולה להתאים לצמחונים, טבעונים ונמנעים מגלוטן.

• הדיאטה יכולה להתאים למפחיתים במלח.


חסרונות הדיאטה

• תפריט מוגבל יחסית בקלוריות.

• דרישה להתעסקות רבה - מדידה של כמויות ורישום אכילה.

• מכיוון שהתפריט עלול להיות דל מדי לאנשים הנמצאים בעודף משקל רב, הוא עלול לפגוע במטבוליזם לאורך זמן.

קצב הירידה במשקל

מהיר. בעת שמירה על עקרונות הדיאטה בשילוב עם פעילות גופנית תחול ירידה מהירה במשקל. עם זאת, הירידה תישמר רק אם שומרים על עקרונות הדיאטה לאורך זמן, ועבור רבים, כאמור, הדיאטה עלולה להיות דלה מדי.

האם היא יכולה להפוך לאורח חיים לשנים?

עקרונית זה אפשרי, כל עוד הופכים את הדיאטה לשגרת החיים. הממצאים של התוכנית "לרדת בגדול" בארה"ב מראים ש-85%-90% מהמשתתפים בתוכנית עלו במשקל לאחר סיומה. מי ששמר על המשקל היו רק אלו שהפכו את זה לקריירה שלהם, כלומר אלו שבחרו בקריירה של מאמני כושר או תרגמו את השינוי שעשו לקריירה כמרצים לשינוי מוטיבציוני (motivational speakers) .


תפריט לדוגמה של דיאטת לרדת בגדול



380 צפיות0 תגובות
bottom of page