top of page

הכירו את המנקאי- צמח קטנטן שמאזן סוכרת ויכול להחליף סטייק!


האם כבר שמעתם על ה״מנקאי״? צמח המנקאי עלה לכותרות בשנה האחרונה לאחר פרסום של מספר מחקרים שהוכיחו כי יש לו השפעה בריאותית על מדדי הבריאות שונים, בשילוב עם ערכים תזונתיים גבוהים. מי הוא המנקאי? מה הם היתרונות התזונתיים ומה אומרים המחקרים? האם הוא באמת יכול להיות ״התחליף המושלם לסטייק״ מבחינה תזונתית?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר Ynet בתאריך 2.8.20



המנקאי הוא צמח קטנטן בעל סגולות רפואיות לאיזון סוכר

נעים להכיר: צמח המנקאי

צמח המנקאי שימש במשך אלפי שנים כמזון קדום של שבטים בדרום מזרח אסיה. מדובר בצמח קטנטן, הנחשב לזעיר בעולם (גודלו 0.5 מ״מ) הגדל בצורה הידרופילית (על פני בריכות מים) בתנאי גידול מאד מדויקים המאפשרים שמירה על איכות הגידול וקצב גידול מהיר מאד (משכפל את גודלו כל 72 שעות!). כל היתרונות התזונתיים הקיימים בצמח מיוצרים באופן טבעי ואין שום העשרה תזונתית חיצונית בעת הגידול. וגם לא פחות חשוב, המנקאי הוא גידול ישראלי ״כחול- לבן״ המיוצר/גדל בקבוץ בארי ויכול לספק גאווה גדולה בתחום המזון/חקלאות/בריאות עבור השוק המקומי והעולמי.

יתרונות תזונתיים וספיגה יעילה

למנקאי יש מספר יתרונות תזונתיים מרשימים מבחינת המגוון והכמות של רכיבי תזונה חיוניים. המנקאי נחשב למקור עשיר של חלבונים, נוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים. היתרון הגדול באמת של המנקאי הוא הספיגה היעילה של אותם רכיבי מזון בגוף האדם. זה לא סוד שצמחים רבים מכילים חלבונים וויטמינים חיוניים, אך במקרים רבים יעילות הספיגה שלהם נמוכה ולכן תרמתם בפועל לתפריט היומי של האדם נמוכה יחסית. לכן, ניתן לומר שחלק מהייחוד והגדולה של המנקאי הוא הספיגה היעילה של רכיבי המזון ולכן תרומתו חשובה מאד לתזונת האדם.


יתרונות תזונתיים:

  • תכולה גבוהה של חלבון- 45% ממשקל הצמח היבש הוא חלבון.

  • חלבון איכותי לספיגה בגוף האדם- המנקאי מכיל את כל 9 חומצות האמינו. הפרופיל של חומצות האמינו במנקאי דומה לפרופיל חומצות האמינו שיש בביצה, הנחשבת ל-100% חלבון מלא (ראה טבלה מצורפת המשווה את פרופיל חומצות האמינו בין ביצה למקנאי). כאמור, כל חומצות האמינו בצמח מיוצרות באופן טבעי על ידי הצמח עצמו ואין תוספות העשרות חיצוניות.

  • מכיל ויטמין B12- המנקאי מכיל ריכוז גבוה יחסית של ויטמין B12 המיוצר באופן טבעי על ידי הצמח. בנוסף לכך, יעילות הספיגה של הויטמין B12 גבוהה בגוף האדם.

  • חומצה פולית (B9)- כמות גבוהה עם הוכחה מדעית לספיגה מיטבית.

  • ברזל- מכיל ברזל בשיעור גבוה ואף הוכח במחקרים קליניים כיעיל לספיגה.

  • מינרלים לבריאות העצמות- מכיל אבץ, סידן ומגנזיום.

  • נוגדי חמצון- המנקאי מכיל חומרים בעלי יכולת גבוהה של נוגדי חמצון ממשפחת הפוליפנולים והפיטוסטרולים. כמו כן המנקאי מכיל נוגדי חמצון נוספים ממשפחת הקרטנואידים: לוטאין וזיאקסטין החושבים לבריאות העין.

  • אומגה 3- יש בצמח כמות גבוהה יחסית של אומגה 3 הנמצאת ביחס אידיאלי לחומצה אומגה 6. היחס בין שתי החומצות הללו דומים ליחס הנמצא בחלב אם.

  • סיבים תזונתיים- המנקאי מכיל כמות יפה של סיבים תזונתיים.

  • דל נתרן- ערכים נמוכים של נתרן, דבר החשוב עבור אוכלוסייה הסובלת מיתר לחץ דם ובעיות לב.

טבלה: השוואת פרופיל חומצות האמינו בביצה לעומת צמח המנקאי

הרכב חומצות האמינו של המנקאי דומה לביצה

מה אומרים המחקרים?

בשנה האחרונה התפרסמו מספר מחקרים על צמח המנקאי שבחנו את השפעתו על מדדי בריאות שונים באדם ובחיות. חשוב להדגיש כי מדובר בצמח שנחקר לעומק בצורה מדעית על בני האדם רק בשנים האחרונות ולכן יכול להיות מאד שיש לו יתרונות בריאותיים נוספים שעדין לא נחקרו. עם זאת, גם אין כרגע מידע על צריכה ארוכת טווח לאורך שנים. אם זאת, כן חשוב לציין כי המחקרים שהתפרסמו לאחרונה שופכים אור על יתרונות תזונתיים בולטים של המנקאי, היכולים לשפר מאד את הפרופיל הבריאותי בהקשר למספר בעיות בריאותיות.



מחקר: יעילות ספיגת חלבון וויטמין B12 מהמנקאי בגוף האדם


מחקר שהתפרסם בשנת 2019 במגזין המדעי Clinic Nutrition בדק את יעילות ספיגת החלבון מצמח המנקאי בהשוואה לשני מקורות חלבון אחרים הידועים בספיגה יעילה. כמו כן, החוקרים בקשו לבדוק את יעילות ספיגת הויטמין B12 בגוף האדם.

במחקר השתתפו 36 גברים שקבלו במשך 3 ימים, על הבוקר לאחר צום של לילה (12 שעות), חלבון מ-3 מקורות שונים בצורה אקראית, מקורות החלבון שקיבלו משתתפי המחקר בצורה אקראית היו אפונה, גבינה רכה ומנקאי. כל המשתתפים קבלו מנה זהה של 30 גרם חלבון. נאספו בדיקות דם מכל אחד ממשתפי המחקר לאחר צריכת החלבון בפרקי זמן קובעים: בעת שתיית החלבון, 30, 90, 180 דקות לאחר מכן. החוקרים בקשו לבדוק את השפעת סוגי החלבון השונים על פרופיל חומצות האמינו בדם ועל ויטמין B12 בין 3 סוגי החלבונים.

תוצאות המחקר הראו כי 3 שעות אחרי שתיית החלבון המנקאי, חומצות אמינו מסוג היסטידין, פנילאלנין, טרונין, ליזין וטריפטופן היו בדם ברמה גבוהה בהשוואה לנקודת ההתחלה, ודומות ברמתן לעליה שנצפתה בעקבות הצריכה של חלבון מגבינה רכה ואפונה. כאשר בדקו את העליה של חומצות האמינו מסועפות השרשרת (BCAA, ואלין, איזו לאוצין, לאוצין), חלה גם כאן עליה ברמתן בדם בעקבות צריכת החלבון מכל 3 הסוגים, אך העליה הגבוהה ביותר מקורה היה בגבינה הרכה.

בנוסף לבדיקת רמות חומצות האמינו בדם, החוקרים בדקו גם את רמת ויטמין 12B בדם. תוצאות המחקר הראו עליה מובהקת בדם של ויטמין B12 לאחר צריכה של המנקאי, דבר שלא נמצא באותה רמה לאחר צריכת הגבינה הרכה והאפונה.

מסקנת החוקרים היתה כי יעילות ספיגת החלבון בגוף מצמח המנקאי גבוהה ויכולה להוות מקור איכותי לאספקת חלבון צמחי בתזונה. כמו כן, יעלות ספיגת ויטמין B12 מהמנקאי גבוהה אף היא ומכאן שצמח זה יכול להוות מקור עם פוטנציאל גבוה לאספקה של ויטמין B12 עבור האדם.


מחקר: השפעת המנקאי על מאזן הברזל במצבי אנמיה ובעת צריכה נמוכה של ברזל בתזונה


מחקר שהתפרסם ביוני 2019 במגזין The Journal of nutrition בחן את השפעת צמח המנקאי בתנאי מעבדה על חולדות ועל אנשים בהקשר לבחינת רמות הברזל.

מחקר שנערך בחולדות מעבדה- במסגרת המחקר החולדות קבלו תזונה דלה בברזל ופתחו מצב של אנמיה. קבוצה אחת קבלה תוסף ברזל מסחרי הנהוג לשימוש במצבי אנמיה, והקבוצה השניה קבלה תוספת של צמח המנקאי. תוצאות המחקר הראו כי צמח המנקאי הצליח לספק כמות ברזל זמינה לספיגה כמו תוסף הברזל המסחרי. כלומר, השימוש בצמח המניאק במחקר זה הווה תוספת ברזל משמעותית שבפועל טיפלה במצב האנמיה באותה יעילות כמו תוסף ברזל. מסקנת החוקרים היתה כי צמח המנקאי מאפשר ספיגה יעילה של ברזל בקרב חולדות ויכול להוות טיפול יעיל לאנמיה.

מחקר בבני אדם- במחקר השתתפו 294 אנשים הסובלים מהשמנה + דיסליפידמיה והשמנה ביטנית (גיל ממוצא 51, BMI= 31.3, 88% מהמשתתפים היו גברים). המשתתפים קבלו תפריט זהה מבחינת כמות הקלוריות. במחקר זה השתתפו רק אנשים שלא סבלו אנמיה. קבוצות המחקר בצעו פעילות גופנית סדירה וקבוצות שבהן היתה התערבות תזונתית הונחו המשתתפים לצרוך "דיאטה ים תיכונית" דלה בבשר. המשתתפים חלקו ל-3 קבוצות:

1. קבוצה 1: פעילות גופנית

2. קבוצה 2: פעילות גופנית+ דיאטה ים תיכונית

3. קבוצה 3: פעילות גופנית+ דיאטה ים תיכונית+ תה ירוק (800 מ"ל)+ מנקאי (100 גרם שייק ירוק).

מטרת המחקר היתה לבחון שינויים במשק הברזל בקרב משתפי המחקר. תוצאות המחקר- אחרי תקופה של 6 חודשים לא נמצאו הבדלים במשק הברזל בין בקבוצה 1 וקבוצה 2. בקבוצה 3 שקבלו תוספת של תה ירוק ואת צמח המנקאי חלה עליה קלה בערכי ההמוגלובין בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. כמו כן נצפתה בקבוצה זו עליה בערכי הברזל בדם, הסטורציה של הטרנספרין וערכי החומצה הפולית בהשוואה לקבוצה 1. מסקנת החקרים היתה כי שילוב התה הירוק וצמח המנקאי סייעו לשמור על מאזן משק הברזל בקרב המשתתפים, למרות הדיאטה דלת הבשר וביצוע פעילות גופנית.


מחקר: השפעת המנקאי על איזון רמות סוכר לאחר ארוחה


במחקר נערך ניסון קליני מבוקר בבני אדם אשר התפרסם במאי 2019 במגזין הרפואי Diabetes Care ובחן את השפעת שתיית שייק בארוחת הערב על מאזן הסוכר בגוף. במחקר השתתפו 20 אנשים עם השמנה בטנית (גיל ממוצע 51.4, ערכי גלוקוז ממוצעים בדם בצום 110.9mg/dL). המשתתפים הונחו להחליף את ארוחת הערב בשני סוגים של שייקים: 1. שייק ירוק המכיל את צמח המנקאי 2. שייק על בסיס יוגורט. הערכים התזונתיים של שני השייקים היו דומים מבחינת כמות הפחמימות/חלבון/קלוריות. במשך שבועיים, ערכי הגלוקוז ומדדים נוספים הקשורים למשק הגלוקוז בגוף נמדדו בקרב משתתפי המחקר לאחר שתיית השייקים (לאורך הלילה ועד הבוקר שלמחרת). המשתתפים מילאו באופן יומי דיווח של אכילה ופעילות. כמו כן, דיווחו לגבי רמת השובע שחשו לאורך היום ונערך מעקב אחרי השינה שלהם. תוצאות המחקר הראו כי השייק הירוק שהכיל את המנקאי גרם לעלייה מתונה ואיטית יותר ברמת הסוכר לאורך כל הלילה ועד הבוקר שלמחרת. בנוסף לכך, נצפה אחרי שייק המנקאי פינוי מהיר יותר של הסוכר מהדם ורמות ייצור סוכר נמוך יותר בכבד. כמו כן השיג המנקאי תחושת שובע טובות יותר לפי הדיווחים של המשתתפים. לא נמצאו הבדלים במשך השינה בין שני השייקים. מסקנת החוקרים היתה כי צמח המנקאי יכול להוות מקור חלבון צמחי חלופי אשר מספק גם יתרונות בתחום איזון הסוכר בשעות שלאחר הארוחה.

חכו רגע- דורשים מחקרים נוספים

השימוש בצמח המנקאי במחקרי בריאות/תזונה הוא חדש ונכון לשנים האחרונות. בשלב זה התפרסמו יחסית מעט מחקרים ובחלקם מדובר על כמות משתתפים קטנה. אין זה אומר שלא קיים פוטנציאל תזונתי-בריאותי לצמח זה, אך חשוב בינתיים להמשיך ולעקוב אחרי הפרסומים, על מנת להבין לעמוק את תרומתו האפשרית לבריאות האדם. עם זאת, כבר היום ניתן לומר שכנראה עבור אנשים הנמנעים ממקור מזון מן החי/בשר כמו צמחונים וטבעונים, חשיבותו של המנקאי גדולה אף יותר ועבורם הוא בהחלט יכול להיחשב כ״תחליף המושלם לסטייק״.

1,383 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page