top of page

טעויות של הורים לילדים בעלי עודף משקל

הופכים להיות שוטרים, גורמים לילד להרגיש אשם, לא נותנים דוגמה אישית ולוחצים עליו להתנסות במאכלים חדשים. ראיינתי חמש דיאטניות ילדים מובילות בארץ כדי לשמוע מה הטעויות העיקריות של הורים לילדים בעלי עודף משקל בהם הן נתקלות וגם בקשתי מהן עצות להתנהלות נכונה בבית.

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר ynet בתאריך 17.12.18


ההורה לא צריך להיות שוטר האוכל בבית

כהורים אנחנו רוצים את הכי טוב עבור הילדים שלנו. עם זאת, לפעמים אנו עושים טעויות שעלולות לפגוע בהשגת המטרה. תחום שינוי הרגלי האכילה בבית, במיוחד כאשר הילד צריך לרדת במשקל, הוא מקום בו אנו עושים לא מעט טעויות, דווקא מתוך רצון אמיתי לעזור לילד.

לפעמים הטעויות נובעות מכעס או תסכול שלנו כהורים על כך שאנחנו לא מצליחים להכיל את הקושי של הילד ולכן יוצרים סיטואציות בהן אנו נוזפים בו, כועסים ומצפים ממנו לקחת אחריות במקום שבו בפועל אנחנו אמורים להיות "המבוגר האחראי". להצליח לעזור לילד לרדת במשקל במסגרת המשפחתית זו משימה לא פשוטה וחשוב שנכיר בדרכים הנכונות ובאלו שלא מתאימות, כדי לעזור לו.

כדי להבין איפה האתגרים שלנו ההורים ואיך עושים את זה נכון, פניתי לחמש דיאטניות ילדים מובילות בתחום בארץ. ביחד איתן ננסה לזהות את הטעויות שאנו ההורים עושים כאשר אנו רוצים לעזור לילד לרדת במשקל וגם לקבל כמה טיפים טובים שכל הורה יכול ליישם במסגרת המשפחתית. כתבה שנייה בנושא.

צוות המומחיות:

ורד יפה חאיק, דיאטנית, מטפלת בהשמנת ילדים "מסתכלים לילדים בעיניים במקום על הבטן".

רותי אבירי, דיאטנית רגועה להורים מודאגים. מומחית ליעוץ ומרצה להורים, לילדים ולבני נוער. מדריכה ומרצה לצוותי חינוך (גננות ומורים), מדריכי הורים ורופאים.

תרצה שני, דיאטנית ילדים, מומחית לבעיות אכילה בילדות ובררנות אכילה, יוצרת הקורס האלקטרוני "מאכלן בררן לאכלן מגוון" – קורס אינטרנטי להורים.

כוכבי בריגי'ט, סגנית מנהלת מחלקה לתזונה, דיאטנית פגים וילדים. בית חולים ספרא לילדים, בית חולים על שם שיבא.

דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, מרכז רפואי לילדים בישראל "שניידר".

דיאטניות ילדים

מהן הטעויות הנפוצות שהורים עושים כשהילד נמצא בדיאטה?

ורד יפה חאיק: "בעיני להכניס ילד לעולם הדיאטות זו טעות רווחת. גם לקחת אותו בגיל שש לדיאטנית בקופת חולים, בעיני מביא ליותר נזק מאשר תועלת. בטח ובטח לרשום אותו לקבוצות שונות הקיימות בשוק לשם הרזיה.

"הטעויות העיקריות שאני רואה:

- הורים מכריזים ש'מעכשיו אין יותר ממתקים בבית!', או 'מהיום אוכלים בריא!'. בטח ובטח אם מפילים את האחריות לשינוי על הילד.

- כשההורה הופך להיות שוטר האכילה של הילד, כשהוא מחשבן על כל ביס שהילד לוקח, כשהוא מעיר ומגביל לו את האוכל.

- להעיר לו ליד אנשים בארוחות משפחתיות או אירועים חברתיים.

- אם הוא חוזר עצוב כי העירו לו על משקלו, להגיד לו: 'אמרתי לך, היית צריך להקשיב לי אתמול ולוותר על הפיצה!' או לגרום לו להרגיש אשם כשהוא מודד בגדים והמכנסים לא עולים עליו.

- באופן כללי לגרום לו להרגיש אשם זו טעות. בטח אם הקניטו אותו והוא נעלב. זוהי "האשמת קורבן" מאד נפוצה ולא הוגנת.

"חשוב לי להדגיש, שהטעויות האלה קורות דווקא כי ההורים מאד אוהבים את הילדים שלהם ורוצים בטובתם. לא פשוט להיות הורה לילד שמן בחברה שלנו שכל כך מקדשת רזון. לכן הצעד הראשון שחשוב לעשות בעיני הוא להוריד את רמת החרדה הזו. כשיודעים מול מה עומדים וכיצד כדאי לפעול, הרבה יותר קל לי לנהל את כל העניין באופן יעיל יותר".

רותי אבירי: "הטעויות הנפוצות שלנו כהורים לילד בעל עודף משקל הן:

1. המחשבה והאמונה שאנחנו יכולים לשלוט בילד.

2. הבעת אי שביעות רצון מאכילתו ומגופו.

3. ציפייה מהילד להיות בעל כוח רצון ובעל יכולת לדחות סיפוקים.

4. הבעת אי אמון ביכולת של הילד לווסת לבד את תחושות הרעב והשובע הטבעיות שלו ברוב הזמן.

5. חוסר דוגמה אישית.

"כדי להימנע מטעויות אלו עלינו לפני הכל להכיר בהן כ'טעויות' ואחר כך להתאמן על 'אי עשייתן'. קשה מאוד להימנע מהערות כמו 'מספיק כבר השניצלים האלה' אחרי שהילד אכל חמישה, וללא למידה ואימון יהיה קשה מאוד לשנות את התגובות שלנו".

תרצה שני: "כאשר עושים שינויים תזונתיים במטרה לעזור לילד בירידה במשקל הטעויות הנפוצות הן:

- לנסות לשלוט במה ובכמה הילד אוכל. ילדים מחליטים מה הם אוכלים מתוך מה שמוגש לשולחן וכמה לאכול. גם אם זה קשה לנו כהורים לאפשר לילדים שליטה בנושא, הידיעה שאם נכנס לצלחת של הילד לא תקדם את התהליך צריכה להיות זו שתוביל את ההתנהגות שלנו.

- ללחוץ על הילד להתנסות במאכלים חדשים על ידי התנייה כמו 'אם תאכל ביס מהעגבנייה תקבל את הקינוח'. התנהלות בדרך זו לא מקדמת את הילד לאכילה של אותו מאכל. מה שעובר אצלו בראש זה 'אני חייב להתגבר על הגועל נפש ולאכול כדי להגיע לקינוח הנכסף'. כך לא נקדם אכילה של מאכלים בריאים".

כוכבי בריגי'ט: "לפני שמגיעים להחלטה שהילד צריך לרדת במשקל יש לקחת בחשבון את תהליך הצמיחה שהילד עובר. ההורים לא צריכים למהר. שינוי תזונתי לוקח זמן ויש להתאזר בסבלנות. לעיתים ההורים אינם מבינים שזאת אחריות שלהם.

"לפעמים ההורים יכולים להעיר לילד שלהם הערות לא נעימות כגון 'איך אתה אוכל?' או 'איזה שמן אתה'. זאת טעות שיכולה להוביל לחוסר ביטחון עצמי אצל הילד ולסירוב להמשיך בתהליך".

דפנה זיו בוסאני: "הטעות הנפוצה ביותר היא להאשים את הילד. יש להתייחס להשמנה כמו אל כל בעיה אחרת. הילד אינו אשם במצב, יש לעזור לו לא על ידי הטחת אשמה או העלבה אלא לדאוג שבבית יהיו תנאים מתאימים להרגלים החדשים שאנו רוצים שהילד ירכוש.

"חשוב לדאוג שהילד לא ירגיש חריג ושהוא יכול לאכול כמו כל בני הבית. להוציא שתייה מתוקה, חטיפים ממתקים מהבית ולדאוג לארוחות מסודרות. טעות נוספת היא לחשוב שיעוץ בודד של דיאטנית מספיק. זהו תהליך ויש להיות מוכנים לכך שתהליך הירידה לא יתרחש ביום אחד גם לא בחודש, לצפות גם לכך שלעיתים יש גם עצירה בקצב הירידה במשקל. צריך סבלנות".


מהו הטיפ הכי חשוב להורים שרוצים לעזור לילד לרדת במשקל?

ורד יפה חאיק: "לזכור שכל מה שיעשו היום בנושא הזה יישאר אצל הילד שלהם כזיכרון ילדות. לכל פעולה יש השלכה בטווח הקצר ובטווח הארוך. חשוב להתנהל באופן אשר יביא תוצאות גם בטווח הארוך ובטח לא יגרום לנזק. מערכת היחסים בינינו ובין הילדים שלנו היא הדבר הכי יקר. הימנעו מלקחת עליכם את תפקיד השוטר באופן קיצוני.

"שימו לב גם למסרים הלא מילוליים. הדגישו את השונות שביניכם בתוך המשפחה ובכלל בין האנשים. למדו את הילדים להקשיב לגוף, להתמודד מול שפע של מזון והיו מודל לחיקוי עבור ילדכם. אם צריך פנו ליעוץ מקצועי כדי לעשות זאת נכון, אפילו אם הילד בן שנה".

רותי אבירי: כהורים לילד עם עודף משקל הכי חשוב לאהוב אותו ללא תלות במשקלו ולזכור שהמטרה שלנו כהורים לא צריכה להיות שהילד שלנו ישיג גודל או משקל מסוים, אלא שהילד שלנו יאכל בהקשבה לאותות הטבעיים של הרעב והשובע שלו, שיאכל בדרך כלל אוכל בריא ושיאהב את עצמו ואת גופו בכל משקל, צורה וגודל".

תרצה שני: "להגיע לדיאטנית ילדים ללא הילד ולהתייעץ איתה על איזה תהליך יתאים לקדם את הנושא. כל ילד הוא שונה וכל משפחה וסביבה הם שונים. דיאטנית ילדים תקבל את המידע מההורים ותוביל אותם בדרך שתותאם לאותו ילד ולאותה משפחה.

"מבחינה מעשית ראשונית - לבדוק מה קורה בבית בנגישות לשתייה מתוקה, חטיפים וממתקים ולחשוב אם ניתן לצמצם את החשיפה. לצאת עם הילדים לפעילות פיזית כמעט כל יום. הפעילות הזאת יכולה להיות משחק בגן משחקים, משחקי כדור, רכיבה על אופניים או טיולים רגליים".

כוכבי בריגי'ט: "הטיפ החשוב להורים - שינוי תזונתי הוא האחריות שלכם ולא של הילד. אל תעירו לילדכם הערות פוגעניות. אם אתם לא מסתדרים אפשר להיעזר בדיאטנית מומחית לתזונת ילדים ומתבגרים".

דפנה זיו בוסאני: "לתמוך בילד, לעשות זאת בצורה מכבדת ומסודרת עם ליווי של איש מקצוע. ליווי מקצועי יסייע להימנע ממאבקי כוח, יסייע לילד לרדת במשקל בצורה נכונה ללא פגיעה בגדילה או יצירת חסרים תזונתיים.

"חשוב שתהיה התגייסות של כל המשפחה לעזרה ועידוד, ולהגברת פעילות גופנית. חשוב שיהיו ארוחות משותפות וסביבה תומכת שתעריך את מאמצי הילד, תעודד אותו ותעזור לו בכל שלב".


60 צפיות0 תגובות
bottom of page