top of page

יתרונות של המאצ׳ה והאם הוא יכול להיות התחליף הבריא של הקפה שלך?



מאצ׳ה (Mathca) הוא אחד מהמשקאות הבריאים המוכרים מזה שנים רבות. בשנים האחרונות כבש תה המאצ׳ה גם את בתי הקפה ברחבי ארצות הברית ובמדינות נוספות ברחבי העולם בשימוש ביתי. תה המאצ׳ה הוא משקה בעל ארומה מיוחדת, ממריץ מאד ומכיל הרבה יתרונות תזונתיים. מה זה ״תה מאצ׳ה״? מה הם יתרונותיו הבריאותיים ומה הקשר שלו למחקרים ישראלים על שילוב תה ירוק בתפריט?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר וואלה בתאריך 21.7.22


תה המאצ׳ה הוא משקה בעל ארומה מיוחדת, ממריץ מאד ומכיל הרבה יתרונות תזונתיים

מה זה מאצ׳ה?

לא כולם יודעים אבל בפועל המאצ׳ה הוא משקה המופק מעלי תה. צמח התה ממנו מופק המאצ׳ה מכונה הקמליה סיננסיס (Camellia sinensis). הצמח הוא שיח בגודל בינוני, שניתן להשתמש בו ליצירת תה ירוק, שחור או לבן, תלוי אילו עלים או ניצנים מהצמח נקצרים. עם זאת, המאצ׳ה מעובד ומיוצר בדרכים שונות מסוגי תה אחרים. בתור התחלה, אחד ההבדלים הבולטים הוא שצמחי תה למאצ'ה גדלים בדרך כלל בצל רב יותר מאלה הגדלים עבור תה ירוק סטנדרטי. שינוי זה גורם לעלים לייצר יותר כלורופיל, שהוא פיגמנט ירוק טבעי הנמצא בצמחים. ייבוש עלי תה המאצ׳ה נעשה כמו ייבוש עלי תה סטנדרטים אך טוחנים אותו במטחנת אבן או מכונה. כך מתקבלת אבקה ירוקה בוהקת שמעורבבת עם מים חמים להכנת תה מאצ'ה. לעומת זאת, תהליך הייצור של התה השחור כולל פעולת התססה המובילה לחמצון ולאחר מכן יבוש. תה ירוק נעשה בתהליך עיבוד חלקי בו עלי התה מיובשים באוויר חם וכך הם שומרים על צבעם הירוק ולא עוברים התססה וחימצון. מכאן שכל סוגי התה מגיעים מאותם עלים, אך ההבדל בתהליכי העיבוד והיבוש יוצרים את השוני בין הסוגים השונים.


תהליך הייצור של התה השחור כולל פעולת התססה המובילה לחמצון ולאחר מכן יבוש. תה ירוק נשעה בתהליך עיבוד חלקי בו עלי התה מיובשים באויר חם וכך הם שומרים על צבעם הירוק ולא עוברים התססה וחימצון.


תה המאצ'ה הוא מרכיב חשוב בתרבות היפנית. מאצ׳ה נצרך ביפן מאז המאה ה-12, וזה חלק מסורתי מטקסי תה ואירועים. תה המאצ׳ה הפך להיות יותר משקה "יומיומי" בבתים יפניים ב-20 השנים האחרונות. בנוסף לכך , בשני העשורים האחרונים, תעשיות מזון יפניות רבות החלו לשלב מאצ'ה במוצרי מזון כמו עוגת גבינה, אטריות, גלידות ושוקולדים.



היתרונות של המאצ׳ה- נוגדי החמצון!

היתרונות של תה המאצ'ה הם קודם כל בתכולה הגבוהה של נוגדי החמצון. בדומה לתה ירוק רגיל, האבקה הירוקה הבהירה של תה המאצ׳ה שופעת תרכובות נוגדות חמצון המסייעות למנוע מחלות ולקדם בריאות. נוגדי החמצון של המאצ׳ה כוללים סוגים שונים של פלבנולים ((Flavanols, חומצות פנוליות (Phenolic acids) וקטצ'ינים (Catechins), המוכרים ביחד כקבוצה חשובה של נוגדי חמצון צמחיים הנקראים ״פוליפנולים״. בנוסף לכך, המאצ׳ה עשיר בכלורופיל (כאמור, בשל תנאי הגידול שלו) שהוא נוגד חמצון חשוב מאד. חומרים חשובים נוספים שיש בתה המאצ׳ה הם קפאין, ול-תיאונין ( (L-theanineשהיא חמצת אמינו בעלת השפעות מרגיעות מתח. למעשה, אבקת מאצ'ה מכילה בערך פי 10 יותר ל-תיאונין L-theanine מאשר תה ירוק רגיל.


תה מאצ׳ה מפחית את הסיכון למחלות כרוניות

כאמור, מאצ'ה עשיר במיוחד בנוגדי חמצון במשפחת הפוליפנולים. בנוסף לכך הוא עשיר בויטמין C ובפיגמנט הירוק של הכלורופיל כפי שצוין במאמר בכתב העת המדעי Molecules. התכונות נוגדות החמצון של תרכובות אלה יכולות לעזור לדכא התפתחות של דלקת, לשפר את תפקוד מערכת החיסון ולמנוע/לעכב התפתחות של מחלות כרוניות.


הפחתת סטרס

אנשים רבים חשים תחושת רוגע ואושר כאשר הם שותים את תה המאצ׳ה. אחת הסיבות לכך היא הנוכחות הגבוהה של חומצת האמינו L-theanine. לדברי המומחים, חומצת אמינו זו מורידה את רמות הלחץ בגוף על ידי הפחתת רמות הורמון הקורטיזול והגברת פעילות גלי אלפא במוח, הקשורה להרפיה. בנוסף לכך, כנראה שחומצת אמינו זו מגבירה את רמות החומצה גמא-אמינו-בוטירית (GABA) כדי לעודד הרפיה ולעזור בשינה. GABA היא שליח עצבי (נוירוטרנסמיטר) בעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים ולכן שתית תה מאצ׳ה עשויה לעזור בהתמודדות טובה יותר עם מצבי סטרס.


מספק אנרגיה יציבה לאורך זמן

המאצ׳ה מכיל קפאין שנחשב לחומר המגביר את הערנות הגופנית והנפשית, אך מכיוון שהוא מכיל את כל עלה התה, הוא מכיל יותר קפאין מאשר תה ירוק רגיל. על פי נתונים במאמר בכתב העת Molecules, 2 גרם או כפית אחת של אבקת מאצה מכילים בין 37.8 ל-88.8 מיליגרם של קפאין (הכמות המדויקת משתנה לפי המותג). זאת בהשוואה לכוס תה ירוק שמכילה 28 מיליגרם קפאין, בעוד שאותה כמות של כוס קפה תכיל 96 מיליגרם (נתונים לפי Mayo Clinic).


למרות שאבקת המאצ'ה מכילה לא מעט קפאין, יש פחות סיכון שהוא יגרום לרעידות וחוסר שקט בהשוואה למשקאות אחרים המכילים קפאין (למשל קפה). הסיבה היא השילוב של רמות גבוהות של 2 חומצות אמינו אחרות בתה המאצ׳ה: L-theanine ול-ארגנין. השילוב של שתיהן ביחד עם הקפאין משרה השפעה מרגיעה שמדכאת/ממתנת את ההשפעה המעוררת של הקפאין. לכן השילוב של קפאין ו-L-תיאנין ביחד עם ל-ארגנין במשקה המאצ׳ה מספקים תחושה של מיקוד נינוח ואנרגיה איטית ויציבה ללא נפילות לאחר מכן.


מקדם את בבריאות הלב

יתרון נוסף של תה ירוק מאצ'ה מתייחס לתפקוד הלב וכלי הדם. באופן ספציפי, נוגדי חמצון יכולים לעזור לווסת בגוף מצבים של עקה חמצונית ודלקת המהווים גורמים עיקריים למחלות לב. נוגדי החמצון מסוג קטצ'ינים במאצ'ה מסייעים גם בהורדת כולסטרול מסוג LDL ("רע"). ישנה חשיבות גדולה לפעולה זו של הפחתת רמות הכולסטרול מסוג LDL כיון שרמה גבוהה שלו בדם עלולה להוביל להיווצרות טרשת עורקים- - מה שיכול להפחית את זרימת הדם הבריאה, העלול להגביר את הסיכון למחלות לב.


יתרונות בריאותיים גם במחקרים בישראל בתה הירוק

כאמור, המאצ׳ה הוא בפועל אחד מסוגי המשקאות המופקים בעלי התה. מכאן שגם לתה ירוק המוכר בישראל יש יתרונות בריאותיים חשובים בשל נוכחות נוגדי חמצון ממשפחת הפוליפנולים ובמיוחד מסוג קטצ'ינים. עדויות לכך הקבלו במספר מחקרים ישראלים שהתפרסמו בשנים האחרונות במגזינים מדעיים חשובים ( Gut, Heart, Genome medicine).

במסגרת מחקר גדול נבחנה ההשפעה של ״הדיאטה הים תיכונית הירוקה״ על הפחתת הסיכון הבריאותי למחלות ומדדי בריאות נוספים. המחקר מצא כי צריכה קבועה של 3-4 כוסות תה ירוק ביום בשילוב עם רכיבי תזונה נוספים (אגוזי מלך, מנקאי) הובילה לשיפור מובהק במדדי בריאות רבים: הפחתה של השמנה ביטנית, הורדת רמות הסוכר, שינויים ברמות הורמון הגרלין (נחשב להורמון הרעב), שיפור תפקוד קוגניטיבי, הפחתה של הסיכון למחלות לב כולי דם ועוד.


כיצד לשלב את המאצ׳ה בתפריט היומי?

אנשים רבים מאמינים שמאצ'ה יש טעם מר אבל בשילוב נכון עם מאכלים/משקאות אחרים אפשר בהחלט לקבל טעם עדין יותר ואף יש הטוענים שהוא יכול להיות ״מתוק-מלוח״.

להלן כמה רעיונות לשילוב טעים ובריא של המאצ׳ה בתפריט היומי:

תה קר- שילוב קוביות קרח בתוך משקה תה המאצ׳ה בשילוב קצת חלב יוצר משקה ״תה לאטה״ נהדר ומרענן במיוחד לקיץ.

שייק פירות- הכנת שייקים של פירות בשילוב מאצ׳ה מעניק זריקת אנרגיה לשייק כולו. המאצ׳ה משתלב טוב במיוחד בשייק עם פירות טרופים כמו מנגו ובננה.

לימונדה- מאצ׳ה משתלב נהדר עם פירות הדר. שילוב של מאצ׳ה בעת הכנת לימונדה ביתית יכול לשדרג את הלימונדה כולה.

פנקייק- אבקת המאצ׳ה משתלבת נהדר בתוך הבלילה להכנת פנקייקים (ואפילו וופלים). מוסיפים כפית אחת של אבקת מאצה לבלילה ומתקבל צבע ירוק בהיר ושדרוג של הערכים התזונתיים של המנה כולה.



1,517 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page