top of page

למה לא מצליח לעשות דיאטה לבד?


כמעט כל אדם שני שתפגוש ברחוב יספר לך על דיאטה מדהימה ששמע, קרא או שחבר שלו ניסה. מגוון הדיאטות והרעיונות לירידה במשקל הם רבים מאד וחדשות לבקרים שומעים על רעיונות חדשים ומפתיעים אשר מטרתם להקל על המאבק המתמשך עם המשקל העודף. מכאן שהמידע הקשור לתחום הירידה במשקל, זמין, קל להשגה ועובר מפה לאוזן ללא הפסקה. אם כך, מדוע בפועל רבים לא מצליחים בדיאטה לבד?


הצלחה בדיאטה דורשת התמדה ושינוי הרגלים, לא רק תפריט


דיאטה כתהליך של שינוי

דיאטה היא תהליך מורכב של שינוי. שינוי בבחירת מזונות, שינוי סגנון אכילה, שינוי חשיבה והתייחסות לאוכל, שינוי בדגש שאנו נותנים לפעילות גופנית ובכלל שינוי אורח החיים. לא קל לנו לשנות הרגלים ולשמור על השינוי לאורך זמן ארוך. לכן, אחד המרכיבים החשובים בשמירה על דיאטה לאורך זמן היא ה"מסגרת". המשמעת העצמית שלנו נוטה ל"התעייף" בכל הנוגע להימנעות מדברים שגורמים לנו הנאה. מאד קל לוותר לעצמנו ולדחות את המשך הדיאטה ליום המחרת, כאשר מתחשק משהו מתוק או כאשר אנו באירוע עם אוכל מפתה. יש הטוענים שכאשר הם משלמים כסף, הם מרגישים מחויבים לביצוע המטלה. תשלום כספי הוא אחת מהדרכים ליצור מסגרת מחייבת על מנת שנרגיש צורך לשמור על תהליך השינוי.


למה חלק מהאנשים צריכים לשלם כדי לרזות?

ההשקעה הכספית היא רק אלמנט אחד ביצירת המסגרת. אילו היינו רק משלמים בלי להתחייב לפגישות או זמנים ידועים מראש, בהם עלינו להראות תוצאות, לא הינו מצליחים בתהליך השינוי. התשלום הוא בעצם עבור הכניסה למסגרת. כאשר נפגשים עם דיאטן/ית או קבוצת הרזיה, מתחייבים לפגישות עם כללי התנהגות ידועים בכל פגישה. למשל, שקילה אישית או בקבוצה, התמקדות בבעיות מסוימות או שיחה על נושאים מרכזיים בתהליך ההרזיה. הצלחת הדיאטה נעוצה במחויבות שלנו כלפי "שוטר" חיצוני המצפה מאתנו לתוצאות כעבור פרק זמן מסוים.


איך בחורים מסגרת נכונה לדיאטה? מה מתאים לך?

המסגרת נותנת תחושה שאיננו לבד, אנו בתוך תהליך מובנה המבוקר על ידי איש מקצוע שניתן לסמוך עליו. המסגרת מקלה עלינו בכל הנוגע לבחירת סגנון האכילה כיוון שהיא מספקת תוכנית מפורטת להרגלי האכילה המתאימים בכל שלב של הדיאטה (התפריט), וניתן לשנותה בכל פעם שנפגשים עם הדיאטן/ית. לכל אחד מאתנו מתאימה מסגרת שונה, יש הזקוקים למפגשים אישיים ויש המרגישים נוח יותר במפגשים קבוצתיים. כל אחד צריך למצוא את המסגרת המתאימה עבורו. ניתן לעבור ולנסות מספר מסגרות עד שמוצאים את המתאימה ביותר, אך חשוב לא להתייאש, צריך להמשיך ולחפש את המסגרת המתאימה.


אמצעים לשמירה על מסגרת הדיאטה

יש מספר כללי התנהגות חשובים להצלחת שמירת המסגרת של דיאטות רבות. חשוב לשים לב לכללים ולנסות לשמור עליהם גם כאשר אנו מרגישים שאין אנו מתקדמים בקצב שציפינו או כאשר אנו מאוכזבים מכך שלא הצלחנו בכל המשימות שהצבנו לעצמנו.

מפגשים במרווחי זמן קבועים- בתחילת הדיאטה מומלץ להיפגש בתדירות גבוהה. מפגשים אלו מאפשרים בתחילת הדיאטה את הכניסה הטובה ביותר למסגרת ונותנים תחושת שליטה וביטחון. המפגשים מאפשרים איתור של בעיות העולות במהלך השבוע שלא התייחסנו אליהן בעת בניית התפריט הראשוני ומאפשרים שינויים והתאמה לפי מצבים משתנים, כמו לחץ בעבודה, נסיעות, אירועים, חופשות ועוד. עם הזמן ניתן להרחיק את המפגשים לטווחי זמן גדולים יותר.

לא לבטל מפגשים בגלל חריגות- קיימת נטייה לבטל מפגשים שנקבעו מראש במידה ולא עומדים במסגרת הדיאטה. ביטול המפגשים בשל סיבה זו אינו נכון! חלק מהמטרה של המסגרת היא ללמד את המטופל להתמודד עם מצבים של חריגות מהדיאטה. לא בכל פגישה צריך לרדת במשקל. המטרה היא להיות מסוגלים להתמודד עם טעויות שעשינו בדיאטה. לפעמים דווקא העלייה במשקל בשל "חטאים קטנים", שהיו לאורך השבוע, יכולה לתת משוב רציני לחזרה למסגרת. ביטול הפגישה בשל סיבות אלו הינו בעצם חוסר התמודדות עם ה"פשלות" שלנו. חשוב להגיע לפגישות ולקבל הדרכה איך לחזור למסגרת הדיאטה.

• רישום אכילה יומי- אחד הכלים שעוזרים בצורה משמעותית להיכנס לדיאטה הוא רישום האכילה היומי. רישום האכילה הוא מעין ראי המראה לנו את סגנון האכילה שלנו לאורך היום. כאשר אנו רושמים כל מה שנכנס לפה אנו נעשים מודעים יותר למה שאנו אוכלים ולפעמים עצם המודעות לבדה, מפחיתה את הכמויות שאוכלים.

הימנעות משקילה לבד בבית- חשוב שהשקילה תהיה רק בעת הפגישות המסודרות ולא בבית. חשוב לזכור כי קצב הירידה הוא דבר אישי וכי יש גורמים נוספים המשפיעים על המשקל חוץ מהדיאטה (אימון גופני, המחזור החודשי ועוד). השקילה אצל הדיאטן/ית מאפשרת הסבר הגורמים הללו, בעוד שקילה בבית יכולה לייאש ולגרום לשבירת הדיאטה.

קביעה מראש של ימים וזמנים לביצוע פעילות גופנית- הצלחת הדיאטה מותנית ברוב המקרים בשילוב עם פעילות גופנית. גם קביעת מסגרת של פעילות גופנית יכולה לתרום רבות להצלחת הדיאטה. ניתן לקבוע מראש ימים ושעות בהם עלינו לפנות זמן לביצוע פעילות גופנית. מכיוון שרוב האנשים עסוקים מאד בשעות הערב ומגיעים הביתה עייפים, חשוב לפנות מראש את הזמן לביצוע פעילות גופנית. אם נדחה בכל פעם את הפעילות הגופנית למתי שיהיה לנו "זמן פנוי" או כ"שלא נהיה עייפים", לעולם לא נמצא את הזמן המתאים.


מילה לסיכום

אם החלטתם שאתם צריכים דיאטה, אל תנסו לייסר את עצמכם בדיאטות קיצוניות, הן רק מורידות את המורל ולא עוזרות לירידה במשקל בטווח הארוך. מצאו את מסגרת הדיאטה המתאימה עבורכם, לתקציב, לסדר היום, וזכרו כי מה שעושים נכון ומבוקר, יאפשר שמירה על התוצאות לאורך זמן ולא רק לתקופת העינוי העצמי של הדיאטה...


46 צפיות0 תגובות
bottom of page