top of page

מחקר חדש: 3 מנות של אוכמניות ויין בשבוע מורידות את הסיכון לתמותה בקרב חולי פרקינסון

המזון שאנו אוכלים מכילים הרבה יתרונות תזונתיים שיכולים לסייע לנו למנוע, לטפל ולהוריד את הסיכון לתמותה ממחלות שונות. מחלת הפרקינסון נחקרת מזה שנים רבות ואף הקשר בין תזונה למניעת הופעת המחלה והתדרדרותה נחקר רבות. מחקר חדש שהתפרסם בינואר 2022 מחדד את הקשר בין מאכלים עשירים בנוגדי חמצון מסוג ״פלבנואידים״ לבין הפחתת הסיכון לתמותה בקרב חולי פרקינסון. מי הם הפלבנואידים? איזה מזונות עשירים בפלבנואידים וכמה מומלץ לצרוך בשבוע על מנת להפחית את הסיכון לתמותה?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר Ynet בתאריך 31.1.22


נוגדי החמצון הצמחיים מסוג פלבנואידים יכולים להוריד את הסיכון לתמותה

פלבנואידים- נוגדי חמצון רבי עוצמה במזון

פלבנואידים הם תרכובות טבעיות המצויות בצמחים ונחשבים לנוגדי חמצון רבי עוצמה. מחקרים הראו שלפלבנואידים עשויה להיות השפעה מגנה על מערכות רבות בגוף כולל על תפקוד המוח. מעל 8000 פלבנואידים טבעיים שונים כבר הוגדרו ורשימה זו עדיין הולכת וגדלה. פלבנואידים הוכחו כבעלי תכונות נוגדות חמצון עם יכולת ספציפית לפעולה אנטי דלקתית, אנטי אלרגית, שיפור תפקוד מערכת החיסון, לחימה כנגד סוגים שונים של סרטן ואף כנגד וירוסים ויראליים. תכונות נוגדות החמצון ואנטי-דלקתיות שלהם מסייעות במצבי סטרס המטווח על ידי רעלנים ( toxin-mediated stress) ובמניעת מחלות כרוניות.


בשל ההשפעות הבריאותיות הביולוגיות המפתיעות שלהם, פלבנואידים נחשבים "רכיבי תזונה מונעי מחלות, מעודדי בריאות". יותר מ-30,000 פרסומים מידי שנה בשנים האחרונות התמקדו בהשפעות מקדמות הבריאות של הפלבנואידים. מזונות המכילים פלבנואידים משכו תשומת לב רבה גם בקהילות הרפואיות והציבוריות בשל עדויות שונות מן המספרות המצביעות על כך שצריכת מזונות עשירים בפלבנואידים עשויה לשפר את בריאות האדם ואת רווחתו. מחקרי התערבות תזונתיים רבים הוכיחו שצריכת מוצרים מהצומח (כגון פירות וירקות) מפחיתה את התפתחותם של סיכוני מצב פתולוגי, הכוללים הפרעות גנטיות ובמערכת העצבים. על פי דו"ח הבריאות העולמי, ניתן לייחס 4.4% מנטל המחלות הכולל, כולל נכות ותמותה באירופה, לצריכת נמוכה של פירות וירקות.


מזונות עשירים בפלבנואידים

מזונות עשירים בפלבנואידים כוללים את כל המזונות הצמחיים בעיקר תה, פירות, ירקות, דגנים, קטניות, אגוזים ויין. תה ויין הם המקורות התזונתיים העיקריים של פלבנואידים בחברה המזרחית והמערבית, בהתאמה. חוץ מזה, ירקות עליים, בצל, תפוחים, פירות יער, דובדבנים, פולי סויה ופירות הדר נחשבים למקור חשוב של פלבנואידים תזונתיים.


רשימת תכולת פלבנואידים במזון

המזון כמות פלבנואידים (מ״ג) ב-100 גרם

אורגנו מיובש 412

פטרוזיליה יבשה 331

פטרוזיליה טריה 216

תה ירוק 116.15

תה שחור 115.58

שוקולד מריר 108.6

בצל סגול 69.27

ענבים 54.4

קקאו יבש 52.73

לימון 49.81

תפוז 42.57

פירות יער שחורים 42.5

גוג׳י ברי 38.34

חמוציות טריות 31.2

שעועית מבושלת 20.6

מיץ תפוזים 18.99

ארטישוק 12.5

יין אודם 11.05

תפוח 9.17

אפרסק 8.6


מקור הטבלה:

USDA Database for the flavonoid content of selected foods. Nutrient Data Laboratory, Beltsville Human Nutrition Research Center Agricultural Research Service U.S. Departament of Agriculture. 2011;1



מחקר חדש

מחקר חדש שפורסם ב-26 בינואר במגזין המקוון Neurology השייך לכתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (American Academy of Neurology) חקר את הקשר בין צריכה של מזונות עשירים בפלבנואידים לבין הסיכון לתמותה בקרב חולי פרקינסון. במחקר השתתפו 1251 אנשים חולי פרקינסון (גיל ממוצע 72). האנשים מלאו שאלונים על הרגלי התזונה שלהם (שאלון תדירות צריכת מזון) ולפיו נקבעה ההערכה של כמות הפלבנואידים הנמצאים בתזונתם. את השאלונים מלאו האנשים בעת זיהוי המחלה ושוב כל 4 שנים לאורך המחקר, במשך זמן ממוצע של 33 שנים.


המזונות עשירי הפלבנואידים שבהם התמקדו החוקרים היו תה, תפוחים, פירות יער, תפוזים, תותים, מיץ תפוזים ויין אדום. החוקרים בחנו 3 קבוצות שונות של פלבנואידים במזון ובחנו את הקשר בין הצריכה שלהם בתפריט השבועי לבין אחוזי התמותה במהלך תקופת המחקר.


תוצאות המחקר

תוצאות המחקר הראו כי לאנשים עם מחלת פרקינסון שאוכלים תזונה הכוללת שלוש או יותר מנות בשבוע של מזונות עשירים בפלבנואידים, כמו תה, תפוחים, פירות יער ויין אדום, יש סיכוי נמוך יותר למות במהלך תקופת המחקר מאשר אנשים שאכלו כמות נמוכה של פלבנואידים. נמצא כי לקבוצת האנשים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של פלבנואידים מידי יום (כ-673 מ״ג/יום) לעומת קבוצת האנשים שצרכו את הכמות הנמוכה ביותר בממוצע (כ- 134 מ״ג/יום) היה פער של 70% יותר סיכוי הישרדות (לאחר התאמת הנתונים לגיל וקלוריות).


החוקרים מצאו כי מבין סוגי הפלבנואידים במזון נמצא כי צריכה גבוהה יותר של פלבן-3-אולים ואנתוציאנינים, הן לפני ואחרי אבחון פרקינסון, קשורה לסיכון נמוך יותר למוות בקרב חולי פרקיסון. לדוגמה, האנשים בקבוצה שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של נוגדי החמצון מסוג אנתוציאנינים, הנמצאים ביין אדום ופירות יער, היו בעלי שיעור הישרדות ממוצע גבוה ב-66% בהשוואה לאלה שיצרכו את הכמות הנמוכה ביותר שלהם במחקר. עבור הפלבנואיד מסוג flavan-3-ols, המצוי בתפוחים, תה ויין, האנשים שצרכו במחקר את הכמות הגבוהה ביותר שלהם היו בעלי שיעורי הישרדות גבוהים ב-69% בהשוואה לקבוצת האנשים שצרכה את הכמות הנמוכה ביותר שלהם. עוד מצאו החוקרים כי צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים לפני אבחנת מחלת הפרקינסון היתה קשורה לסיכון נמוך יותר למוות מכל סיבה שהיא אצל גברים, אך לא אצל נשים. עם זאת, החוקרים מצאו כי לאחר אבחנה המחלה, צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים הייתה קשורה לשיעורי הישרדות טובים יותר אצל גברים ונשים כאחד.


לפי תוצאות המחקר 3 מנות של מזונות עשירים בפלבנואידים בשבוע מורידים את הסיכון לתמותה בצורה מובהקת

לפי מחבר המחקר ד״ר שיאנג גאו, MD, PhD, מאוניברסיטת מדינת פנסילבניה (The Pennsylvania State University in University Park): "התוצאות שלנו מרגשות מכיוון שהן מצביעות על כך שאנשים עם פרקינסון במחקר שלנו שעשו משהו פשוט כמו הכללת שלוש מנות או יותר בשבוע של מזונות נפוצים כמו פירות יער אדומים, תפוחים ומיץ תפוזים עשויים לשפר את הסיכויים לחיות יותר זמן".



לבחון בזהירות את תוצאות המחקר

למרות התוצאות המרשימות של המחקר חושב לחדד ולומר כי המחקר לא מוכיח שלאנשים עם פרקינסון שאוכלים תזונה עשירה בפלבנואידים יהיה שיעור הישרדות טוב יותר. בשלב זה תוצאות המחקר מראות על קשר אסוציאטיבי. מגבלה נוספת של המחקר היא שהתוצאות לא הותאמו להתחשבות בחומרת מחלת הפרקינסון של אדם בתחילת המחקר. לפי ד״ר גאו: ״דרושים מחקרים נוספים כדי להבין מדוע לאנשים עם פרקינסון שיש להם דיאטות גבוהות יותר בפלבנואידים יש שיעורי הישרדות טובים יותר״. הוא מוסיף ואומר ״עם זאת, אם מישהו עם פרקינסון מסוגל להוסיף כמה מנות של פירות יער, תפוחים, תפוזים ותה לתזונה השבועית שלו, התוצאות שלנו מצביעות על כך שזו יכולה להיות דרך קלה ובעלת סיכון נמוך אולי לשפר את התוצאות שלהם. ולמרות שאנחנו לא מעודדים אנשים שלא שותים כרגע אלכוהול להתחיל, אנשים שכן שותים יכולים לשקול לעבור ליין אדום".







247 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page