top of page

מים מינרלים עם תאריך תפוגה?!



איזה מים אתם שותים? מים מינרלים קנויים או ישירות מהברז? מה הסיבות לבחרה והאם יכול להיות שיש הבדל בטעם ובאיכות בין שני המקורות? בכתבה הבאה בחרתי להתמקד בסוגיית המים המינרלים ולחדד כמה נקודות שאולי לא חשבתם עליהם.



מה הם הכללים שצריך להקפיד כשותים מים מינרלים?


שתי אסכולות קיימות בעולם המים בישראל; אלו שמפחדים לשתות מים ישר מהברז ומסתמכים על חברות המים המינרלים, לעומת אלו השותים ללא בעיה ישירות מהברז ומתקשים להבין למה לבזבז כל כך הרבה כסף על מים?! אכן, קיימות שתי גישות ולא כאן המקום לדון בטיב המים בישראל. הכוונה בכתבה הנוכחית היא להתמקד במים המינרלים ולהביא לידיעת הציבור כמה נקודות שלא כל כך ידועות לגבי המוצר והאופן הבטוח להשתמש בו.


מה זה מים מינרלים?

רבים באיתנו משתמשים במושג "מים מינרלים" ולא יודעים מה זה אומר? מה בעצם ההבדל אם המים הם מהברז או ממעין בהרי הגליל או המדבר? האם המים המינרלים עוברים תהליכים כימיים או מקבלים תוספות למיניהן? מים מינרלים מוגדרים כמים שלא הוסיפו להם שום מרכיב בתהליכי ה"יצור", כלומר, איסוף ואריזה והם גם לא עברו שום תהליך ניקוי כימי. מקור המינרלים שבמים אמור להיות מהמעיין/האגם ממנו אוספים את המים. המים יכולים לעבור תהליכי "ניקוי-סינון" מסוימים אך יש הגבלות רבות על מנת לא לפגוע בטיב המים המקוריים. המים המינרלים מכילים בדרך כלל מינרלים כמו סידן, כלור, חנקן, מגנזיום, נתרן, גפרית, אשלגן ועוד. המינונים של המינרלים הנמצאים במים, ומצויינים על גבי האריזה, נמוכים יחסית ותרומתם לתפריט היומי, מבחינה תזונתית, נמוכה יחסית. מי שסובל מבעיה כלייתית יכול להעזר בטבלת המינרלים שעל האריזה, על מנת לבחור מים דלים בנתרן או אשלגן- בהתאם להגבלותיו התזונתיות.


תאריך תפוגה

לכל המופתעים, מים הוא מוצר מזון וככזה, יש לו תאריך תפוגה. מרבית האנשים הקונים מים מינרלים לא שמים לב לכך שהמים לא יכולים לחכות שנים במזווה עד שנזכרים להשתמש בהם. המים שקנינו לקראת מלחמת המפרץ הראשונה ו/או השנייה לא יכולים לחכות למלחמה הבאה, יש להם תאריך תפוגה ולא מומלץ לצרוך את המשקה לאחריו. שימו לב כי בעת מבצעי הנחות גדולים בחנויות, על בקבוקי המים המינרלים, לפעמים תאריכי התפוגה קרובים והצטיידות בכמויות גדולות לא תאפשר לנו להנות מהכל.


חיידקים/בקטריות במים

גורם נוסף שחשוב לשים אליו לב הוא שהמים המינרלים לא עוברים חיטוי כימי ולכן עלולה להתפתח בהם תכולה גבוהה של חיידקים. כאשר אני מציינת חיידקים, אין כוונתי רק להקשר השלילי של המילה!. המילה חיידקים/בקטריות מציינת התפתחות של צורות חיים מיקרוביאליות מסוימות, בתוך המים. אם נשווה במעבדה את כמות החיידקים במים מינרלים לעומת מי ברז, כמות החיידקים במים מינרלים תהיה גבוהה יותר בשל העובדה שהמים המינרלים הם מים עומדים, השמורים בסביבה סגורה לאורך זמן רב, המאפשר את התפתחות החיידקים. מי הברז הם מים בתנועה אשר הסיכוי שיתפתחו בהם חיידקים מופחת כיוון שהתנאים פחות נוחים והמים כל הזמן זורמים. אוכלוסיית החיידקים מתפתחת טוב יותר בתנאי חום או כאשר משאירים את הבקבוק פתוח ,לא בתנאי קירור, לאורך זמן (נכון לגבי בקבוקים ומתקני הברים). לכן חשוב להימנע מקניית בקבוקי מים העומדים מוצגים מחוץ לחנות כאשר הם חשופים לשמש, או להימנע מלהשאיר את הבקבוקים זמן ארוך במכונית סגורה. שוב ברצוני להדגיש שאין הכרח כי אוכלוסיית החיידקים שתתפתח תהיה דווקא מהסוג הפתוגני (הסוג המסוכן לאדם,) אלא רק לציין כי כמות החיידקים גבוהה יותר במים עומדים.

רק אחרי גיל שנה!

מתי מומלץ להתחיל להשתמש במים מינרלים? האם המתקפה של חברות המים על האם היולדת, לרכוש מתקני מים עבור הרך הנולד, אכן נכונה או שיש הנחיות אחרות. ההנחיות לגבי שימוש במים עד גיל שנה מדברות על מים רתוחים בלבד! גם את המים המינרלים עבור תינוקות עד גיל שנה, יש להרתיח לפני השימוש. השימוש במים מינרלים ישירות מהבקבוק עבור הפורמולה של הילד איננה מומלצת (בשל החשש לאיכות המים ותכולת החיידקים בין החברות השונות) ואף מיותרת.


גיוונים- טעמים ובקבוקים

שוק המים בארץ המינרלים גדול מאד והביקוש אף עולה עם הזמן. בשל הביקוש הרב נכנסות לשוק חברות נוספות מהארץ ומחו"ל עם גימיקים וטריקים למשיכת הקהל. אחד התחומים בהם יש גיוון רב וניסיונות למשוך את הקניין הם צורת הבקבוקים: ארוכים, צרים, גוונים של כחול ופקקים מיוחדים. גם תכולת המים משתנה וניתן לרכוש בקבוקים בנפח של חצי ליטר, 750 מ"ל, 1 ליטר, ליטר וחצי ואף שני ליטר לשימוש אישי. גם המיתוג של המוצר כמוצר ספורטיבי עם פקק מיוחד ועיצוב דינמי מנסה לפנות לפלח שוק מסוים ולהגדיל את המכירות. לאחרונה נכנס שחקן חדש לזירה- "המים בטעמים". מים עם תמציות טעם המשווקים על ידי חברת "סאן-בנדטו" (יבוא לארץ). ניתן למצוא טעמים של לימון ואפרסק, אך חשוב לשים לב כי המוצר מכיל גם מעט קלוריות (6 קלוריות ל- 100 מ"ל) והוא מזכיר את כמות הקלוריות במשקאות המיץ הדיאטטיים. עם זאת, השילוב של הטעמים מאפשר לאנשים שאינם מסוגלים לשתות מים, לצרוך כמויות גדולות יותר של נוזלים ובשל כך השילוב הוא מצוין.

עצה שימושית

להלן מספר כללים שחשוב להקפיד עליהם כאשר אנחנו צורכים מים מינרלים:

• בידקו מהו תאריך התפוגה בעת הקנייה

• שימו לב לא לשמור בקבוקים לאורך זמן- חבל להצטייד בכמויות ובסוף לתת להם לעמוד

• שימרו את הבקבוקים הסגורים במקום יבש וקריר

• לאחר פתיחת הבקבוק הקפידו לשמור בקירור

• הקפידו לסיים בקבוק 48 שעות לאחר הפתיחה

• אל תקנו בקבוקים העומדים למכירה בשמש

• הימנעו מהשארת הבקבוקים שקניתם, זמן ממושך במכונית

• הרתיחו מים מינרלים לפני גיל שנה

• אם אתם מתקשים לשתות מים, נסו את המים בטעמים

• נסו לשתות כמה שיותר מים במהלך היום (8-10 כוסות) – גם בחורף...



1,963 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page