top of page

שווה טעימה?! איזו גבינה צפתית עדיפה?


חייבת לשתף אתכם שגבינה צפתית הינה אחד מהמאכלים שהכי התגעגעתי אליהם בזמן שגרתי בארה"ב. איזה כיף לחזור לארץ ולשלב את הגבינה הצפתית בתפריט היומי. אבל האמת, קצת הייתי מבולבלת מהמגוון הגדול של האפשרויות של הגבינות הצפתיות השונות. מה עדיף לקנות? מה יותר טעים ואיך להשוואת בין כל הסוגים לפי הערכים התזונתיים?


לאחר כמה חודשים של בדיקת הגבינות הצפתיות של חברות שונות (כן, טעמתי את רובן), החלטתי להתמקד בגבינה הצפתית מסדרת "פיראוס" שהכי קלעה לטעם שלי. מבחינת המרקם, הטעם והערכים התזונתיים היא ענתה על הרבה מאד קריטריונים שהיו חשובים לי. ואז... גיליתי שיש שתי גרסות: גבינת צפתית פיראוס רגילה וגרסה "מעודנת".



גבינה צפתית פיראוס- השוואה ובדיקה מה עדיף

החלטתי לצאת למשימה ולהשוואת בין שני המוצרים של אותה חברה, כדי להביא לכם את המסקנה שלי מה יותר מומלץ מבחינה תזונתית. את הטור החדש שלי היום, בו אני שואלת את עצמי האם המוצר "שווה טעימה?!" אני מקדישה לגבינה הצפתית מסדרת פיראוס.


ערכים להשוואה

אז מה היה לי חשוב לבדוק? כאשר אני בודקת מוצר של "גבינה קשה" יש כמה ערכים תזונתיים שאני בודקת כדי לוודא שאני מקבלת את מרבית היתרונות התזונתיים של המוצר. בגבינה צפתית היה לי חשוב לוודא שיש כמות גבוהה של חלבון (יתרון ברור של גבינה צפתית), לראות שכמות הפחמימות לא גבוהה (לא עלות על 5 גרם/100 גרם), לברר מה כמות הנתרן (מלח) ובמיוחד לוודא שהמוצר מספק כמות גבוהה של סידן (חשוב מאד לעצמות, לפעילות השרירים ומערכת העצבים). מכיוון שבחרתי מראש במוצרים המכילים 5% שומן, השוואת השומן לא היתה רלוונטית. גם כמות הקלוריות היתה כמעט זהה בין שני המוצרים (135 לעומת 131 קק"ל/100 גרם) ככה שלא היתה סיבה להשוואה.


חלבון

כאשר התחלתי לבחון את הערכים התזונתיים על גבי אריזות של הגבינות הצפתיות 5% של חברות שונות, הופתעתי לגלות פער מאד גדול בכמות החלבון. מדובר בפער שבין 11 גרם/100 גרם עד 18-20 גרם/100 גרם. מדובר בפער גדול מאד בכמות החלבון באותו סגנון מוצר בין החברות השונות.

כאשר חזרתי להשוואה בין שתי הגבינות הצפתיות מסדרת פיראוס, הופתעתי לגלות שיש פער בכמות החלבון בין שני המוצרים. הגבינה הצפתית שאצלי קבלה את הציון הגבוה מבחינת כמות החלבון היתה הגבינה הצפתית הרגילה של פיראוס בה יש 18 גרם חלבון/100 גרם לעומת 16.5 גרם חלבון/100 גרם בגבינה הצפתית "המעודנת". כאמור בגבינות צפתיות של חברות אחרות הכמות היתה נמוכה בהרבה ומכיון שכמות החלבון הגבוהה מבחינתי היא משהו שאני מחפשת במוצר של "גבינה קשה", היה לי חושב שאכן כך יהיה ולכן התמקדתי בהן.


פחמימות

מקור הפחמימות בגבינות בעלות טעם טבעי הוא מהפחמימות הטבעיות הנמצאות בחלב; מדובר בסוכר ה"לקטוז". מכיון ששתי הגבינות הצפתיות שבדקתי לא מכילות תוספת סוכר, הציפיה שלי היתה לקבל במוצר כמות נמוכה ודומה שלך פחמימות. בגבינה הצפתית הרגילה יש 4 גרם פחמימות/100 גרם, בגבינה המעודנת יש 4.9 גרם. פער קטן ולא משמעותי בין הגבינות. בשתיהן פחות מ-5 גרם פחמימות/100 גרם.


נתרן

גבינה צפתית מכילה מלח, בזה אין הפתעות. היא פחות מלוחה בדרך כלל בהשוואה לגבינה בולגרית אך עשירה יותר בהשוואה לגבינות למריחה. כאשר בחנתי את ערכי הנתרן (מלח) בין "צפתית פיראוס" רגילה לעומת צפתית פיראוס "מעודנת" הופתעתי לגלות שבצפתית המעודנת יש יותר נתרן (!) בהשוואה לצפתית הרגילה. בצפתית הרגיל יש 810 מ"ג נתרן/100 גרם, בצפתית המעודנת יש 840 מ"ג/ל-100 גרם. אני משום מה חשבתי שהמושג "מעודנת" מדבר על הפחתה משמעותית בכמות המלח במוצר "המעודן". ממה שגיליתי זה בדיוק ההפך.


סידן

יתרון בולט של מוצרי החלב והגבינות הקשות בפרט הוא כמות הסידן הגבוהה הנמצאת בו. בדרך כלל ההמלצה היומית לאדם בוגר היא 1000 מ"ג ביום, כאשר מתבגרים ואנשים מעל גיל 50 צריכים אף כמות גבוהה יותר ביום בשל צורכי הגוף השונים (1200-1300 מ"ג/יום). הצפתית מבחינתי היא מקור נהדר לאספקה גבוהה של סידן בתפריט. בצפתית פיראוס רגילה יש 650 מ"ג סידן/100 גרם. לעומת זאת בצפתית המעודנת של יש רק 460 מ"ג/100 גרם. שוב פער גדול שמעמיד את ה"צפתית המעודנת" של פיראוס בעמדת נחיתות מבחינת הערכים התזונתיים. חייבת לומר, שאני לא מבינה מדוע יש פער כל כך גדול בכמות הסידן בין שני המוצרים? חבל!


השורה התחתונה

ללא ספק גבינת צפתית פיראוס רגילה עדיפה מבחינת הערכים התזונתיים על פני הגבינה הצפתית ה"מעודנת" מאותה סידרה. הפערים שמצאתי בחלק מהערכים התזונתיים גדולים ולא בהכרח מובנים לי. בגבינה הצפתית הרגילה, יש יותר חלבון, יותר סידן ופחות נתרן שמבחינה תזונתית מהווים שילוב טוב ומאד מומלץ. ערכים אלו טובים יותר בצורה מובהקת בהשוואה לגרסה "המעודנת" מסדרת פיראוס. אם חשבתם שהמילה "מעודנת" מתכוונת למצור טוב יותר מבחינה בריאותית עם ערכים יותר נמוכים של מלח ואותם יתרונות תזונתיים כמו הגבינה הרגילה, טעיתם (כן, גם אני חשבתי כך בהתחלה). מבחינת הטעם, לא מצאתי הבדל מובהק בין הגבינה הרגילה למעודנת והמשכתי לתהות מה בדיוק אמורה המילה "מעודנת" לתאר במוצר? אם אתם יודעים, אתם מוזמנים לשתף אותי כאן למטה בתגובות.

אז הבחירה וההמלצה שלי היא בפרוש על גבינה צפתית פיראוס רגילה.

שיהיה בתאבון!



849 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page