top of page

שווה טעימה?! קציצות עדשים כתומות



איך אתם עם תחליפי מזון מן הצומח ומזונות על בסיס קטניות? האם אתם משלבים באופן קבוע בתפריט השבועי או פחות הטעם שלכם?


במזון מקורות החלבון רבים ומגוונים וכוללים מזונות מן החי ומן הצומח. תחום תחליפי הבשר צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות ורבים מחפשים אפשרויות מגוונות המבוססות על מקורות צמחיים. תחום זה פונה לא רק לצמחונים וטבעונים, גם מי שנוהג לאכול בשר/דגים נהנה לשלב מידי פעם בתפריט היומי ארוחות שאינן מכילות בשר מן החי. מגוון תחליפי הבשר גדול מאד ומגוון וכולל תחליפי המבורגר, נקניקיות, קציצות, חזה עוף בטעמים, שניצלים ועוד. גם מאפים המבוססים על קטניות וירקות נכנסים לקטגוריה זו ושווה להכיר אותם לגיוון התפריט.


קציצות עדשים כתומות של טבעול

בטור השבועי "שווה טעימה?!" החלטתי לבדוק את קציצות העדשים הכתומות של טבעול. מוצר שאיננו באופן מובהק "תחליף בשר" שמנסה לדמות את הטעם והמרקם של הבשר, אלא עומד בפני עצמו כקציצות על בסיס הצומח, שיכולות להשתלב כמנה עיקרית בארוחת צהרים וגם כתוספת מעניינת לארוחה חלבית בערב. יצאתי לבדוק את הערכים התזונתיים של המוצר, אך קודם כל בדקתי את רשימת הרכיבים כדי להבין במה מדובר?


רשימת הרכיבים

כאשר בדקתי את רשימת הרכיבים, הרכיב הראשון ברשימה שהכמות שלו הגבוהה ביותר הוא דווקא גזר (40.7%) ולא עדשים כתומות (13.42% בלבד). עם כאלו ערכים היית מצפה שהשם של המוצר יהיה "קציצות גזר ועדשים כתומות" ולא רק "עדשים כתומות". זרעי הפשתן שמקבלים מקום של כבוד על האריזה הקדמית עם יתרון אומגה 3, נמצאים בפועל במוצר בכמות זניחה של פחות מ-1% (0.94% ליתר דיוק). מבחינתי היה גם מפתיע לגלות את ה"פלפל צ'ילי מיובש" במקום האחרון ברשימת הרכיבים, כי בטעם של הקציצות יש לו נוכחות מאד דומיננטית, שלא לומר "משתלט" על כל הטעמים האחרים...


פירוט הערכים התזונתיים

החברה בחרה לפרט את הערכים התזונתיים של המוצר לפי 100 גרם שמחויב לפי החוק, ואף להוסיף עמודה עבור מנה של 2 קציצות. זה יפה ומקל על הבנת הערכים התזונתיים, אך קחו בחשבון ש-2 קציצות לא בהכרח היא הכמות שאתם הייתם מגדירים כ"מנה אישית לארוחה". בפועל רוב האנשים, אני מאמינה, אוכלים 3-4 קציצות לארוחה אם מדובר בתחליף למנה הבשרית/חלבונים של הארוחה.



רשימת הערכים התזונתיים של קציצות עדשים כתומות

קלוריות

כמות הקלוריות במוצר יחסית אינה גבוהה. מודבר על כמות של 176 קלוריות ל-100 גרם, כאשר הכמות ל-2 קציצות היא 138 קלוריות. בממוצע 69 קלוריות ליחידה.


חלבון

אחד היתרונות החשובים בעיני בהסתכלות על מוצרים המכילים עדשים הוא אספקת חלבון מן הצומח בכמות גבוהה כתחליף למקורות חלבון מן החי. בקציצות הללו יש 7 גרם חלבון ב-100 גרם, וכמות של 5.2 גרם במנה. האמת, קצת התאכזבתי. לא מדובר בכמות גבוהה של חלבון שיכולה להיות תחליף ראוי למנת בשר/דג בארוחה. מכאן שאי אפשר להתבסס על מוצר זה כמקור חלבון עיקרי בארוחה.


שומן

כמות השומן של ל-100 גרם הינה 8%. במנה יש 6 גרם שומן, כלומר 3 גרם בממוצע לקציצה. כמות סבירה של שומן כאשר מדובר על מוצר אפוי ולא מטוגן.


פחמימות

כמות הפחמימות ב-100 גרם היא 19.1 גרם. כמות הפחמימות במנה היא 14.1 גרם. כמות זו מהווה "מנת פחמימות" מבחינה תזונתית. זו כמות סבירה למנה בהתחשב בכך שיש בעדשים וגם בגזר באופן טבעי פחמימות.


סיבים תזונתיים

כמות הסיבים ב- 100 גרם היא 4.8 גרם. כמות הסיבים עבור 2 קציצות היא 3.6 גרם. מהסתכלות על רשימת רכיבי המזון ניתן לראות שבנוסף לסיבים הנמצאים באופן טבעי בירקות שבמנה (גזר) ובעדשים הכתומות, הוסיפו למוצר "סיבים תזונתיים (הדרים)". אני מניחה שמדובר ברובם על סיבים מסוג פקטין הנחשב לסיב מסיס בריא שמקנה גם יציבות למוצר המזון. זו כמות טובה של סיבים לתפריט היומי.


נתרן (מלח)

כמות הנתרן ב-100 גרם היא 399 מ"ג. כמות הנתרן במנה של 2 קציצות היא 298 מ"ג. בשנה הבאה (2020) נכנס חוק בו יוגדרו מוצרי מזון המכילים 400 מ"ג/100 גרם כ"עשיר במלח". מוצר זה לא יקבל את התואר כי הוא 399 מ"ג, אך בפועל מדובר בכמות גבוהה גבולית.


טעם

בעבר טעמתי כבר קציצות עדשים כתומות שהיו מאד מוצלחות מתוצרת ביתית וגם תעשייתית. לכן אני חייבת לומר שהיו לי ציפיות גבוהות מהמוצר. לצערי, הקציצות הללו לא עמדו בציפיות הטעם. לקציצות טעם מאד חזק של פלפל שחור שמשתלט על הטעם כולו. אפילו הייתי אומרת שמדובר במוצר בעל חריפות דומיננטית שאיננו בהכרח מתאים לכל המשפחה. הצטערתי על כך, כי התחושה של הטעם היא "כאילו ניסו למסך" עם יותר מידי פלפל שחור את טעמי הלוואי אחרים. המלצה שלי לחברה, הורידו את כמות הפלפל השחור ותנו עדיפות לתיבול טבעי יותר שמשתלב עם הטעם של העדשים ולא מכסה על הטעם.


מחיר

בדרך כלל אני לא מתייחסת במדור זה למחיר המוצר, אך כאן אני מרגישה שאני חייבת. מדובר במוצר לא זול בכלל. אריזה יחסית קטנה במשקל 530 גרם עלתה לי מעל 31 ₪. אילו הייתי רוצה לקנות מוצר זה בתדירות גדולה עבור משפחתי, מאד יכול להיות שהמחיר הגבוה היה מרתיע אותי והייתי מוותרת. ברור לי שעלויות היצור לא נמוכות אבל עם זאת, לא מדובר במוצר "גורמה", ואם רוצים להגיע לקהל הרחב שמחפש תחליפים מן הצומח לארוחה יומיומית, התמחור חייב להיות הרב היותר נמוך ושפוי.


השורה התחתונה

הרעיון של המוצר מבטיח אך הביצוע קצת פחות. ערכים תזונתיים בסדר אך העובדה שהמוצר דל בחלבון ולא מהווה תחליף ממשי לבשר או מקור חלבון אחר בארוחה אכזבה אותי. הייתי שולחת את המוצר חזרה למפעל למקצה שיפורים של הטעם וכמות החלבון.



781 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page