שוקולד- מיתוסים נפוצים


לשוקולד נקשרים מיתוסים רבים. האם הוא טוב לפני ספורט? האם שוקולד ללא סוכר הוא מרזה? ומה לגבי הקשר בין שוקולד לאהבה? האם יש אמת בכל זה או שמדובר רק במיתוסים? מה הם המיתוסים הנפוצים לגבי שוקולד והאם הם נכונים?



שוקולד גורם לתחושה בגוף הדומה למה שמרגישים בזמן התאהבות

שוקולד והתאהבות- האם זה מיתוס או ביולוגיה? בפוקלור העממי מתייחסים לשוקולד כמאכל "אפרודיזיאק" היכול לגרום להתאהבות ואף לעורר מינית. אחת הסיבות לייחוס תכונות אלו לשוקולד, היא שבשוקולד יש חומר שנקרא פנתילאמין שנצא גם בגוף האדם, ומשתחרר באופן טבעי מהמוח כאשר אנו במצב של התאהבות. כאשר רמות הפנתילאמין עולות במוח, אנו מרגישים תחושה של משיכה והתאהבות. מכאן שהתחושה הנעימה שאנו חשים לאחר אכילת השוקולד, איננה קשורה רק לעומס הסוכרים והשומנים בשוקולד, אלא מושפעת כנראה גם מהמרכיבים הכימיים הנמצאים בו. שימו לב, לא בטוח שאם תגישו שוקולד לכל אדם בסביבתכם הוא יתאהב בכם, אך בהחלט קיים סיכון סביר...לכן אולי שווה לחשוב פעמיים לפני שאתם מכבדים אורחים במעדני שוקולד. במיוחד שווה לנקוט בטקטיקה של הצעת שוקולד עבור אנשים שאתם מחפשים את קרבתם וחיבתם.

סיכום- לא מיתוס! זה בהחלט משפיע לנו על הגוף ועל ההרגשה :)


מיתוס השוקולד לפני תחרות

לפני תחרות הגוף מתוח, ההתרגשות גדולה ויש תחושה ששוקולד מתוק יוכל לספק אנרגיה רבה. למרות המתיקות החזקה ותחושת האנרגיה הגבוהה שהשוקולד אכן מעניק, אין זו הדרך הנכונה לספק לגוף אנרגיה טובה.

מדוע? אומנם השוקולד גורם לעליה מהירה של ריכוז הגלוקוז בדם ומכאן תחושת הכוח והעירנות, אך עם זאת, העליה המהירה גורמת לתגובה הפוכה של ירידה חדה בריכוז הגלוקוז.

הסבר- כאשר הגוף מרגיש עליה מהירה של ריכוז הגלוקוז בזרם הדם (גם אם נאכל הרבה סוכריות, דבש או כל מקור אחר של סוכרים), חלה מיד עליה חדה בהפרשת הורמון האינסולין, שמפנה את הגלוקוז לתוך תאי הגוף. כלומר, תהיה ירידה מהירה בריכוז הגלוקוז בדם. מצב זה יגרום לנו להגיע לזמן התחרות ללא אספקת אנרגיה טובה: נחוש עייפות, חולשה וקושי בריכוז.

מסקנה- אל תשלבו את השוקולד לפני או במהלך התחרות, כי תחושת הכוח המהירה תוביל לירידה חדה ולחולשה. שמרו את השוקולד למסיבת הניצחון.


מיתוס השוקולד בלי הסוכר- האם הוא מרזה או דווקא עלול לנפח?

למרות היתרונות הרבים של השוקולד, אחד החיסרונות שלו הוא כמות הקלוריות הגדולה. אכילה בכמות גדולה עלולה להוביל להשמנה. הקלוריות בשוקולד נובעות מהשומן והסוכרים שבו. כאשר אנשים מחפשים פיתרון לנושא הקלוריות ובמיוחד לנושא הסוכר, רבים קונים "שוקולד ללא סוכר". למרות שנראה על פניו שמצאנו פיתרון נהדר, לא כך הדבר. כאשר מכינים שוקולד ללא סוכר, מוסיפים לו ממתיקים מלאכותים שיעניקו את הטעם המתוק. לרוב משתשמים בממתיקים בעלי מבנה אלכוהולי כמו קסניטול, מלטיטול ועוד סוכרים בעלי סיומות "טול" בשמם. חשוב לדעת שלא בטוח שהשפעתם בגוף טובה יותר מסוכר. מה זה אומר?

• הם לא חסרי קלוריות! הם מכילים כ-40-60% מכמות הקלוריות בהשוואה לסוכר. כן, זה קצת בפחות, אבל עדין תורם הרבה קלוריות.

• פוגעים באיזון הסוכר- חלק הממתיקים המלאכותיים עלולים לעלות את רמות הסוכר בדם, למרות שאינם בפועל סוכר.

• נפיחות הבטן- צריכה של ממתיקים מלאכותיים אלו עלולה לגרום לתופעות לא נעימות של מערכת העיכול כמו נפיחות גדולה של הבטן, גזים, כאבי בטן ואף שלשולים.

המסקנה המתבקשת; אם אתם כבר בוחרים לאכול שוקולד, תאכלו את הדבר האמיתי ולא תרבו באכילה של שוקולד "ללא סוכר" מתוך מחשבה שאין בו קלוריות/סוכר ואפשר לאוכל אותו חופשי. כמובן שגם אשר אוכלים את השוקולד האמיתי צריך לאכול במידה ולנסות להנות מהטעם ולא מהכמות.


שוקולד לבן הוא לא שוקולד!

כאשר יוצרים שוקולד, יש בדרך כלל 2 מרכיבים עיקרים שמקורום מפול הקקאו: אבקת קקאו וחמאת קקאו. שני מרכיבים אלו נקראים ״מוצקי קקאו״. כאשר מציינים על גבי האריזה את אחוז מוצקי הקקאו, הכוונה היא לאחוז שלהם בתוך המוצר (השאר הוא בדרך כלל כמות הסוכר...). עוצמת הצבע החום של השוקולד נובע ישירות מכמות אבקת הקקאו. ככל שיש יותר מוצרי קקאו במוצר, הצבע יהיה יותר כהה. לכן שוקולד מריר יותר כהה בצבעו מאשר שוקולד חלב.

במקרה של ״שוקולד לבן״ אין בכלל אבקת קקאו!

מדובר במוצר מזון המתבסס רק על ״חמאת הקקאו״ וסוכר, ולכן צבעו לבן.

האם זה שוקולד? או האם מדובר רק בשומן טהור?

האמת, יש שיגידו שזה בכלל לא שוקולד! אחרים יטענו שכל דבר המתבסס על מרכיבי פולי הקקאו הוא חלק מהמשפחה, אז מה דעתכם?

האם שוקולד לבן יכול להצטרף לקטרוגית היוקרה של ״משפחת השוקולד״?


51 צפיות0 תגובות