20 דברים שכדאי לכם לדעת על התמר


מעבר לטעם המתוק הנהדר של התמר יש לו גם יתרונות תזונתיים ובריאותיים רבים ואף היסטוריה מפוארת עוד מימי התנ״ך וחז״ל. לכבוד ט״ו ריכזתי 20 עובדות מעניינות על התמר שכדאי לדעת ומומלץ לטעום. כן, התמר איתנו כל השנה לא רק בחג ואפשר להנות ממנו מידי יום.


תמר הסטוריה מפוארת וערכים תזונתיים רבים

20 עובדות מעניינות על התמר:



1. תמר בימי התנ״ך- התמר מלווה את עם ישראל עוד מימי התנ״ך. התמר מוזכר 42 פעמים(!) החל מספר בראשית ועד ספר נחמיה.


2. התמר ידוע ומפורסם גם ברומא ויון בתקופה הקדומה- מדהים לגלות סופרים, פילוסופים, משוררים, נואמים והסיטוריונים מתוקפת רומא ויון בימי קדם שמספרים ומהללים את התמר הארץ ישראלי. מתארים את טעמו הנפלא ומקום גידולו (יום המלח, עמק יריחו, ארץ יהודה).


3. גידול התמר בארץ ישראל- גידולי התמר בארץ ישראל החלו בעמק הירדן על ידי חברי קבוצת כנרת עוד לפני קום המדינה. מדובר על שנות ה-30 של המאה הקודמת. חברי קבוצת כנרת נשלחו לעירק כדי להביא חוטרים לשתילה בישראל ומשם משגשג ענף התמרים בארץ.


4. זני התמרים- בארץ יש מספר זנים שונים של תמרים: מג׳הול, דקל נור, חלאווי, אמרי, חייאני, ברהי, זהידי, חדראווי. לפי כתבי חז״ל ומקורות שונים, בימי קדם גדלו בארץ כ- 15 זינם שונים של עצי תמר.


5. לא כל התמרים חומים- כשאומרים ״תמרים״ רבים חושבים על תמרים חומים, אבל חשוב לדעת שיש גם זן של תמרים צהובים. התמר הצהוב הוא מזן ״ברהי״ האהוב מאד על הישראלים ומתאים מאד גם להקפאה. עונת הגידול שלו יחסית קצרה (חודשים) ולכן שווה להנות ממנו ברגע שהוא מגיע לשווקים.


6. גידול נהדר וחסכוני במים- אנחנו חיים במדינה בה כל טיפת מים חשובה! גידול התמר מתאים מאד לאזורינו ומאפשר שימוש חסכוני מאד במים בהשוואה לגידולי חקלאות אחרים. אפשר אפילו להשקות את התמרים במים מליחים, ובכך לחסוך עוד יותר את השימוש במים המיועדים לשתיה.


7. כשמגדלים תמר חייבים סבלנות- לוקח לעץ התמר 3 שנים לפני שהוא מתחיל להניב פירות לאחר השתילה. בנוסף לכך, לוקח בפועל 12 שנים עד שהעץ מגיע לבשלות ולמתן תפוקת יבול מרבית. עץ בוגר מניב בשנה כ- 120 ק״ג תמרים. כן, מגדלי התמרים צריכים סבלנות ותכנון עתידי כדי להנות מפירות התמרים, אבל זה בהחלט יוצא משתלם.


8. תמר מג׳הול גאווה ישראלית עולמית- לפני נתונים שפורסמו על ידי התאחדות חקלאי ישראל (שנת 2018), תמר מג׳הול ישראלי היווה 80% מאספקתו העולמית! זו אכן גאווה גדולה לארץ כה קטנה עם איכות מוצר כל כך גבוהה.


9. פרי יבש הכי טבעי שיש- התמר הוא הפרי היבש הטבעי ביותר. הוא גדל על עץ ובדיוק ככה הוא מגיע אליכם; אין חומרים משמרים, אין שימוש בחומרים מלאכותיים או בטכניקות יבוש תעשיתיות ואין כמובן תוספת סוכר. הכל הכי טבעי שיש.


10. ערכים תזונתיים- התמרים מכילים בעיקר פחמימות, מעט חלבון ועוד פחות שומן. הם מכילים סיבים תזונתיים ומינרלים חיוניים: אשלגן, מגנזיום וסידן. בנוסף לכך, התמרים מכילים נוגדי חמצון חשובים מאד לבריאות הגוף. מדובר בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים ופלבנואידים.


11. תמר 0% שומן אבל לא דיאט- לא כולם יודעים אבל התמר נחשב ל- 0% שומן! אבל הוא ממש לא ״דיאט״ כי מכיל כמות קלוריות גבוהה (כ- 270 קק״ל/100 גרם). מקור האנרגיה של התמר הוא לא מהשומן אלא בעיקר מהפחמימות הפשוטות המהוות כ-75% ממשקל התמר.


12. תמר מגן על בריאות הלב- בשנת 2013 התפרסם מחקר במגזין המדעיJournal of Agricultural and Food Chemistry - JAFC שהראה כי נוגדי החמצון בתמרים מורדים את הסיכון לתחלואה מחלות לב וכלי דם. המחקר בוצע על ידי פרופ' מיכאל אבירם וקבוצת המחקר שלו מהמרכז הרפואי רמב"ם והפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, ביחד עם ד"ר חמוטל בורוכוב-נאורי וקבוצתה ממו"פ ערבה דרומית. לפי מחקר זה ומחקרים קודמים: אכילת 3 תמרים ביום אינה גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם, מורידה את רמות הטריגליצרידים, ואף משפרת את איכותו של הכולסטרול בדם (הורדת מידת החימצון שלו). לפי המחקר 4 הזנים הבולטים שגדלים בארץ עם השפעה מיטיבה זו על הסיכון למחלות לב הם ברהי צהוב, דרי, מג'הול, וחאלאווי.


13. תמר מסייע לשמירה על לחץ הדם- אחד היתרונות הבולטים של התמר הוא הערך הגבוה של מינרל האשלגן. האשלגן חשוב מאד בהקשר לאיזון לחץ דם ואף נוכחות המגנזיום והסידן בתמר תורמת לשמירה על לחץ דם תקין. יתרון נוסף של התמר הוא שהוא מכיל כמות נמוכה מאד של נתרן (מלח) שעלול לעלות לחץ דם. רמות נמוכות אלו של נתרן וכמות גבוהות של אשלגן הן שילוב מנצח בשמירה על לחץ דם תקין. זה כמובן לא אומר שאפשר לאכול ללא הגבלה, אבל הוא בהחלט עדיף כאשר מחפשים לאכול משהו מתוק ורוצים שיהיו לו גם ערכים תזונתיים גבוהים.



זנים רבים של תמרים בישראל

14. לא כל התמרים יבשים! אנו מתייחסים לתמר כ״פרי יבש״ אך אחד הזנים של התמר הוא דווקא לא יבש. מדובר על ״התמר הלח״ מזן חייאני. יש לו מתיקות נהדרת ומרקם הרבה יותר בשרני ועסיסי.


15. התמר הינו הבסיס לסילאן- סילאן הוא רכז נוזלי שנוצר כאשר מבשלים תמרים וסוחטים אותם לנוזל חום ומתקתק. שימו לב שלא כל סילאן מכיל 100% תמרים! חפשו מוצר ״סילאן טבעי״ שמכיל נטו תמרים וללא תוספת של סוכר או חומרים/ממתיקים אחרים.


16. אנרגיה טובה לספורט- התמר הוא מקור אנרגיה נהדר לפעילות גופנית. הסוכרים הזמינים בתמר ומהירות העיכול שלו מאפשרים אספקת אנרגיה טובה לפני הפעילות ובמהלכה. 1-2 תמר לפני הפעילות ועבור כל שעה נוספת של פעילות הם דרך נהדרת לשמור על רמת אנרגיה גבוהה במאמץ בלי להרגיש כבדות או אי נוחות בבטן.


17. תמרים הם נשנוש וקינוח מנצח- אפשר לנשנש את התמרים כאשר מחפשים משהו מתוק, קטן ובריא. התמר הוא קינוח נהדר בסוף כל ארוחה ואף יכול להגיע בשילובים מגוונים עם אגוז, שקד, מרציפן וקליפות תפוזים מסוכרים.


18. מתאים מאד לאירוח גם לטבעונים וגם לצליאקים- כאשר אתם רוצים להגיש משהו מתוק לאורחים אבל לא יודעים האם הם נמנעים בסוגי מזונות מסוימים, למשל האם הם טבעונים או צליאקים, עם התמרים אתם לא יכולים לפספס! התמרים הם אחד המקורות המתוקים מהטבע ומתקבלים באהבה רבה במתוכנים של הטבעונים. אין בתמרים גלוטן ולכן הם מתאימים מאד לאירוח של כל מי שאלרגי/רגיש או סתם בוחר להימנע מגלוטן.


19. גם חז״ל הכירו את התמר- מקריאת דברי חז"ל אפשר להבין כי התמר היה חלק בלתי נפרד מהתזונה ואף שימש כתרופה במקרים רבים. במיוחד מוזכר התמר כאמצעי לזירוז יציאות (משלשל) טבעי. התמר והדקל מוזכרים בכתבי חז״ל מעל 1100 פעמים ומכאן ניתן להסיק שהיתה להם חשיבות גודלה בתרבות, ברפואה ובתזונה של ימי קדם.


20. מה זו מנה של תמר? אחת השאלות הכי חשובה כאשר מדברים על התמרים בתזונה היא כמה לאכול? כמה זו מנה? התמר שייך מבחינה תזונתית למשפחת הפירות כאשר ״מנת פרי״ מכילה כ-60 קלוריות וכ- 12 גרם פחמימות. מכיון שהתמרים מגיעים בגדלים שונים, צריך להתאים את ההגדרה של הכמות לזן התמר ולגודלו. לדוגמה, תמר מג׳הול אחד גדול יהיה מנת פרי אחת. לעומתו 3 תמרים קטנים של דקל נור או זן האמרי יהוו מנה אחת של פרי. מכאן שהגודל כן קובע. בחרו את זן התמר שאתם אוהבים והתאימו לו את הכמות המתאימה לשילוב תפריט היומי.




529 צפיות0 תגובות